Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få iOS-"Filer" att fungera som MacOS-Finder

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-26 22:12

Hur kan man få Filer i iOS på iphone/ipad att fungera som Finder på Mac, d.v.s. att filerna lagras lokalt så man kommer åt dem även när man inte har internet?

Att klicka på molnet till höger på varje rad för filerna är ogörligt när man har många filer.
Jag har 256 GB på min ipad, vill använda utrymmet..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-10-27 10:45

Du väljer "På min iPad" för Platser i Filer när du sparar filen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-27 21:03
Ursprungligen av frazze:

Du väljer "På min iPad" för Platser i Filer när du sparar filen.

Jag menar inte när jag t.ex. får en ny fil i ett mejl och ska spara den utan jag menar alla filer som finns i mappar i icloud/dokument - hur får man ipad:en att lagra en kopia av allt lokalt precis som mac:en automatiskt gör?

Jag vill alltså , precis som på mac:en, kunna komma åt alla filer i cloud även när jag inte har internet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-10-28 10:19

Har du provat något verktyg som automatiserar saker på iOS? Det skulle kunna vara en lösning på ditt behov. Det här skriver Apple själva i sitt supportdokument om det som du frågar efter.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-10-28 14:35

Bra fråga! iCloud Drive är lite för magisk för min smak egentligen. Det är ju inte så att den lagrar alla filer lokalt på macen heller och jag begriper inte riktigt algoritmen. Det borde dels finnas en switch för att spara en kopia på allt lokalt på en enhet, jag vill inte ha allt på min telefon men skulle inte heller ha något emot att ha allt lokalt på både macen och iPaden. Som det är nu finns det filer som bara lever i molnet fast jag öppnat dom vid ett flertal tillfällen på samma device.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-28 15:33
Ursprungligen av RobertK:

Jag menar inte när jag t.ex. får en ny fil i ett mejl och ska spara den utan jag menar alla filer som finns i mappar i icloud/dokument - hur får man ipad:en att lagra en kopia av allt lokalt precis som mac:en automatiskt gör?

Jag vill alltså , precis som på mac:en, kunna komma åt alla filer i cloud även när jag inte har internet.

https://readdle.com/documents
https://goodreader.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-29 14:51
Ursprungligen av frazze:

Har du provat något verktyg som automatiserar saker på iOS? Det skulle kunna vara en lösning på ditt behov. Det här skriver Apple själva i sitt supportdokument om det som du frågar efter.

Har ej testat verktyg. Känner inte jag har energin att läsa på för att skapa detta, det borde vara lättillgängligt i iOS.

Jag läste supportdokumenten ovan - det handlade som mest om att man kan spara lokala kopior av utvalda filer - fanns inget om att ha kopia av allt (såsom dropbox erbjuder - man kan låta hela mappar ligga lokalt)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-29 14:52

Länkarna verkar inte handla om iOS/filer?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-29 17:25
Ursprungligen av RobertK:

Länkarna verkar inte handla om iOS/filer?

Apparna kan kan lagra filer lokalt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-30 10:18
Ursprungligen av iSweden:

Apparna kan kan lagra filer lokalt.

Aha, okej, som dropbox alltså.
De verkar rätt lika men din är möjligen bättre integritetsmässigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-30 11:15
Ursprungligen av RobertK:

Aha, okej, som dropbox alltså.
De verkar rätt lika men din är möjligen bättre integritetsmässigt.

Nej.
Det är dokumentetvisare.

1
Bevaka tråden