Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wallet öppnar vid öppning av dörr med kortläsare

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har stött på ett litet problem. Jag har uppdaterat till senaste version av IOS 14.1 och har lagt in betalkort i Wallet-appen och det fungerar utmärkt. Det som är problemet är när jag är på arbetet så öppnar jag dörrar m h a ett passerkort som ligger i iphone fodralet och då öppnar appen med mitt bankkort. Finns det något sätt att stänga av den automatiska aktiveringen av appen Wallet, och endast köra dubbelklick på hem-knappen?

Mvh Peter

Ursprungligen av pepperoni:

Hej,

Jag har stött på ett litet problem. Jag har uppdaterat till senaste version av IOS 14.1 och har lagt in betalkort i Wallet-appen och det fungerar utmärkt. Det som är problemet är när jag är på arbetet så öppnar jag dörrar m h a ett passerkort som ligger i iphone fodralet och då öppnar appen med mitt bankkort. Finns det något sätt att stänga av den automatiska aktiveringen av appen Wallet, och endast köra dubbelklick på hem-knappen?

Mvh Peter

Är det inte här du ska avaktivera express travel card i Wallet?

  • Medlem
  • Svalöv
  • 2020-11-03 09:59
Ursprungligen av pepperoni:

Hej,

Jag har stött på ett litet problem. Jag har uppdaterat till senaste version av IOS 14.1 och har lagt in betalkort i Wallet-appen och det fungerar utmärkt. Det som är problemet är när jag är på arbetet så öppnar jag dörrar m h a ett passerkort som ligger i iphone fodralet och då öppnar appen med mitt bankkort. Finns det något sätt att stänga av den automatiska aktiveringen av appen Wallet, och endast köra dubbelklick på hem-knappen?

Mvh Peter

Tyvärr, telefonen öppnar automatiskt ApplePay om den känner av en NFC läsare och i dagsläget går det inte att inaktivera den funktionen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-03 10:03
Ursprungligen av rassej:

Tyvärr, telefonen öppnar automatiskt ApplePay om den känner av en NFC läsare och i dagsläget går det inte att inaktivera den funktionen.

Öppnar automatiskt ApplePay när man håller mot en NFC-tag? Nej, det gör den mig veterligen inte. Jag använder dagligen NFC-taggar och har aldrig någonsin stött på detta.

  • Medlem
  • Svalöv
  • 2020-11-03 10:10
Ursprungligen av zinned:

Öppnar automatiskt ApplePay när man håller mot en NFC-tag? Nej, det gör den mig veterligen inte. Jag använder dagligen NFC-taggar och har aldrig någonsin stött på detta.

Vilket va anledningen att jag skrev läsare och inte tag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-03 10:22
Ursprungligen av rassej:

Vilket va anledningen att jag skrev läsare och inte tag.

Men telefonen ÄR ju läsaren. Den känner av en tag, inte en läsare.

  • Medlem
  • Svalöv
  • 2020-11-03 10:29
Ursprungligen av zinned:

Men telefonen ÄR ju läsaren. Den känner av en tag, inte en läsare.

I fallet i en butik så känner telefonen av att det finns en betalterminal med en NFC mottagare/läsare och aktiverar därför Apple pay i telefonen. Samma sak händer när TS lägger telefonen mot mottagaren/läsaren vid dörren som ska låsas upp.

En iPhone har både en NFC läsare (som kan ta emot information från en betalterminal och läsa tags) och en NFC sändare (som endast används för ApplePay), men det är ju inte sin egen läsare den känner av när du ska läsa en tag, sändaren är då helt inaktiverad, en taggen är ju passiv och därför öppnas inte ApplePay i det fallet.

Det hade ju varit rätt korkat om telefonen aktiverat ApplePay för att den kände av SIN EGEN läsare eller? ?

Problemet som TS beskriver har ingenting med taggar att göra, det har bara att göra med att telefonen tror att dörrlåset är en betalterminal och därför öppnas wallet i telefonen när den läggs mot låset.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-03 10:44

@rassej

Nej, jag förstår fortfarande inte hur det går till. TS har ett passerkort som i fodralet och när han sätter fodralet mot läsaren/sändaren på dörren så startar funktionen för ApplePay. Det verkar enligt mig väldigt konstigt. Det ska ju krävas att man själv aktiverar betalfunktionen i telefonen (som ApplePay) genom dubbeltryck på sleep-knappen, inte att det kan ske automatiskt så vida det inte är tal om Express Travel Card o dyl.

Ditt exempel med butik stämmer inte heller, även där krävs det att man manuellt aktiverar betalningsfunktionen i telefonen innan man håller den mot betalterminalen. Den aktiveras inte automatiskt bara genom att hålla luren mot den.

  • Medlem
  • 2020-11-03 11:11

Min jobb-PC har NFC och när jag lutar iphonen mot den så dyker betala/wallet upp, utan att behöva klicka någonstans...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-03 11:38
Ursprungligen av garda:

Min jobb-PC har NFC och när jag lutar iphonen mot den så dyker betala/wallet upp, utan att behöva klicka någonstans...

Märkligt, vad är då som diffar som gör att den dyker upp automatiskt?

  • Medlem
  • Svalöv
  • 2020-11-03 14:49
Ursprungligen av zinned:

@rassej

Nej, jag förstår fortfarande inte hur det går till. TS har ett passerkort som i fodralet och när han sätter fodralet mot läsaren/sändaren på dörren så startar funktionen för ApplePay. Det verkar enligt mig väldigt konstigt. Det ska ju krävas att man själv aktiverar betalfunktionen i telefonen (som ApplePay) genom dubbeltryck på sleep-knappen, inte att det kan ske automatiskt så vida det inte är tal om Express Travel Card o dyl.

Ditt exempel med butik stämmer inte heller, även där krävs det att man manuellt aktiverar betalningsfunktionen i telefonen innan man håller den mot betalterminalen. Den aktiveras inte automatiskt bara genom att hålla luren mot den.

Ledsen, men du har fel.

Du behöver inte dubbeltrycka för att aktivera ApplePay på en iPhone, oavsett om du har en modell med TouchID eller FaceID. ApplePay aktiveras så fort de läggs nära en NFC-enhet med tvåvägskommunikation. Enheterna kommer däremot inte kommunicera med varandra förrän du lägger verifierat med Touch ID eller FaceID.

Att passerkortet sitter i fodralet har förresten ingen betydelse, det är telefonen som känner av terminalen vid dörren, inget annat.

Huruvida det är avsiktligt att detta händer när telefonen kommer nära andra NFC enheter vet jag inte, men det är så det är i alla fall. När din iPhone känner av en aktiv NFC läsare så öppnas wallet så att du snabbt kan komma åt dina kort och betala, punkt slut.

Källa: Jobbar som iPhone och Apple tekniker sedan 10 år tillbaka och testade precis med min egen iPhone med vår egen terminal. Telefonen va helt låst med släckt skärm och telefonen tändes direkt upp när jag la den mot terminalen.

Vi använder en extern NFC läsare kopplad till datorn för att kunna testa NFC-chippet i iPhone, denna läsare är en off the shelf produkt som inte modifierats av Apple och använder ett program som inte heller kommer från Apple. Samma sak händer med denna, när man lägger en iPhone på läsaren aktiveras ApplePay, man kan sedan försöka göra en betalning på telefonen som då misslyckas eftersom enheten inte kan bekräfta betalningen med en signal från kortets bank. Allt detta är meningen, det är så vi instruerats att testa ApplePay av Apple.

Jag vet inte om det är så att ni missförstått skillnaden på en tag och en läsare med tvåvägskommunikation. En funkar ungefär some en QR-kod, den kan bara skicka ut information till en läsare, t.ex. en iPhone. En läsare är en aktiv produkt med inbyggd intelligens, den kan både skicka och ta emot information. En tag innehåller egentligen bara en kod av något slag som identifierar den, sedan är det upp till läsaren att avgöra vad den informationen ska användas till.

NFC läsaren i en iPhone är aktiv hela tiden, och det är när denna läsare känner av en annan läsare som den aktiverar sin egen läsare och öppnar ApplePay, om den känner av en passiv tag så läser den istället av informationen i denna och agerar därefter.

Ursprungligen av garda:

Min jobb-PC har NFC och när jag lutar iphonen mot den så dyker betala/wallet upp, utan att behöva klicka någonstans...

Exakt, för att datorn har en tvåvägs NFC läsare/skrivare och telefonen öppnar då ApplePay, precis som med NFC-chippet i kortläsaren i dörren.

https://www.imore.com/accidental-apple-pay-tr...

P.s. Om dörren använt en annan teknik än just NFC hade problemet såklart inte uppstått. d.s.

Senast redigerat 2020-11-03 15:14
  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-03 15:26
Ursprungligen av rassej:

Ledsen, men du har fel.

Du behöver inte dubbeltrycka för att aktivera ApplePay på en iPhone, oavsett om du har en modell med TouchID eller FaceID. ApplePay aktiveras så fort de läggs nära en NFC-enhet med tvåvägskommunikation. Enheterna kommer däremot inte kommunicera med varandra förrän du lägger verifierat med Touch ID eller FaceID.

Du behöver inte vara ledsen, det räcker med att beskriva hur det ligger till så jag förstår och det gjorde du ju nu

Om det du säger stämmer, då ska det räcka att jag t ex sätter min Apple Watch eller iPhone mot en betalterminal för att "starta" wallet och där kunna använda ett ApplePay-aktiverat kort för att betala efter att ha autentiserat. Det är jag inte hundra på kommer ske men jag får då testa det När det gäller Apple Watch så har jag redan autentiserat när jag tog på mig klockan så då kommer i så fall betalningen att kunna ske automatiskt, utan att jag dubbeltrycker på knappen på sidan utan endast håller klockan mot betalterminalen.

Ursprungligen av rassej:

NFC läsaren i en iPhone är aktiv hela tiden [...]

Så länge det rör sig om en senare modell av iPhone, ja. Post iPhone X.

  • Medlem
  • Svalöv
  • 2020-11-03 15:35
Ursprungligen av zinned:

Du behöver inte vara ledsen, det räcker med att beskriva hur det ligger till så jag förstår och det gjorde du ju nu

Om det du säger stämmer, då ska det räcka att jag t ex sätter min Apple Watch eller iPhone mot en betalterminal för att "starta" wallet och där kunna använda ett ApplePay-aktiverat kort för att betala efter att ha autentiserat. Det är jag inte hundra på kommer ske men jag får då testa det När det gäller Apple Watch så har jag redan autentiserat när jag tog på mig klockan så då kommer i så fall betalningen att kunna ske automatiskt, utan att jag dubbeltrycker på knappen på sidan utan endast håller klockan mot betalterminalen.

Så länge det rör sig om en senare modell av iPhone, ja. Post iPhone X.

Ja, telefonen kommer i alla fall försöka initiera en betalning, men om den då upptäcker att det inte är en betalterminal den pratar med så kommer inget att hända, då kommer den bara vara kvar på skärmen som ber dig att lägga telefonen mot terminalen, beroende på NFC enheten den pratar med kanske någon händer i den änden, ett felmeddelande t.ex. I mitt fall piper testläsaren till och visar en grön lampa för att visa att den fått en signal från en annan enhet, men inget mer händer. Själva betalningen genomförs som sagt inte förrän denna autentiserats av utgivande bank, och detta kan ju bara ske om telefonen pratar med en godkänd terminal.

Gällande AppleWatch vet jag faktiskt inte om den kräver att man först dubbeltrycker på knappen, jag har inte min klocka med mig idag så jag kan inte testa det.

När det gäller NFC läsaren så måste denna vara aktiv hela tiden även på iPhone 6s och nyare, eftersom även dessa öppnar ApplePay när man håller fram den mot terminalen, möjligen aktiveras den bara på dessa förutsatt att man har fingret på TouchID? ?

Har även hänt att min bil har aktiverat Wallet i iPhone.

Finns en tråd om fenomenet här:
https://forums.tesla.com/discussion/114111/ap...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-11-07 02:49

Jag var tvungen att gå ut och testa...
Min iPhone 12Pro aktiverar inte ApplePay i min Tesla M3 när jag lägger den på fob-platsen.
Kanske kan bero på att min iPhone redan är registrerad som nyckel... kanske Teslan slår av NFCsändaren då?

Ursprungligen av kenjon:

Jag var tvungen att gå ut och testa...
Min iPhone 12Pro aktiverar inte ApplePay i min Tesla M3 när jag lägger den på fob-platsen.
Kanske kan bero på att min iPhone redan är registrerad som nyckel... kanske Teslan slår av NFCsändaren då?

Jag var också ut till min 3:a och försökte provocera fram det men lyckades inte. Jag har också telefonen som nyckel. Vet inte vad det var som gjorde att den aktiverade Wallet förut för några månader sen men det har ju varit många uppdateringar både av telefonen och bilen sedan dess så nåt är väl annorlunda nu.

1
Bevaka tråden