Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med mac och hjälpmedel

Tråden skapades och har fått 180 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Anna Maria:

Nu hoppas jag att jag kan bifoga en bild på upplösning och ikonstorlek... Men detta kommer inte från webbläsaren brave som jag använder nu ...
/Maria

Du kanske har nämnt detta tidigare, men har du provat Zoom i hjälpmedel (systeminställningar)? Då behöver du inte förlita dig på något programs förmåga att zooma in och skala och ha sig, det sköter operativsystemet.

Ja det är det jag använder nu. Det är det jag tycker är dåligt... Jag måste zooma ut och in med musen för att kunna se allt på vissa webbsidor. Men jag ska fixa den andra inställningen i Webbläsaren brave också switchresx. Det är bara det att jag har lite annat att göra också än att sitta vid datorn.
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Ja det är det jag använder nu. Det är det jag tycker är dåligt... Jag måste zooma ut och in med musen för att kunna se allt på vissa webbsidor. Men jag ska fixa den andra inställningen i Webbläsaren brave också switchresx. Det är bara det att jag har lite annat att göra också än att sitta vid datorn.
/Anna Maria

Använder du musen till att zooma in blir det lite kaka-på-kaka. Alltså att du zoomar både i webbläsaren och i operativsystemet. Om du låter webbsidorna vara i 100% och istället använder de kortkommandon som är för zoom i operativsystemet borde det underlätta för dig (inga control+skrollhjul eller liknande i webbläsaren). Det kan hända att om du väljer att ha control och skrollhjul som kortkommando ("scroll gesture" i bilden) så får både operativsystemet och webbläsaren kommandon för att zooma in samtidigt.
Då visas alla sidor som de ska i webbläsaren, men de blir ändå inzoomade för dig. I den rutan som min skärmdump är från finns det fler val för att underlätta navigering/panorering. Jag föredrar t.ex. att försöka ha muspekaren i centrum, vilket gör att bilden liksom följer med när man rör på musen.

Jag ska försöka få det att funka i morgon med inställningarna... Jag har haft en del annat att göra idag också än att fixa med macen och textstorlek.
/Anna Maria

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-10-29 21:16
Ursprungligen av Anna Maria:

Nu hoppas jag att jag kan bifoga en bild på upplösning och ikonstorlek... Men detta kommer inte från webbläsaren brave som jag använder nu ...
/Maria

Det där är visningsalternativ för Finder/Skrivbordet och dess ikoner. Ikonstorlek är väl helt irrelevant, det är ju texten man läser.

Jag har äntligen hittat hur man zoomar!

Jag har äntligen hittat hur man zoomar med helskärm i Catalina! Bättre sent än aldrig! Man kan iallafall zooma i överallt... Jag vet flera som har frågat om det och de har bara hittat vissa saker som kan zoomas...
/Anna Maria

---
Då nya inlägg, se nedan, postats angående ämnet flyttade jag konversationen hit. Alla frågor från TS om mac och hjälpmedel ska vara i denna tråd. /Moderator

Senast redigerat 2020-10-30 07:06
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-09-21 00:22
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag har äntligen hittat hur man zoomar med helskärm i Catalina! Bättre sent än aldrig! Man kan iallafall zooma i överallt... Jag vet flera som har frågat om det och de har bara hittat vissa saker som kan zoomas...
/Anna Maria

Det där är INTE zoom. Det är står visserligen zoom i menyn, men det den gör är att maximera fönstret.

Det här är zoom:

Ursprungligen av reboot81:

Det där är INTE zoom. Det är står visserligen zoom i menyn, men det den gör är att maximera fönstret.

Det här är zoom:

Jaha då återstår bara att göra som jag har gjort från första början när jag fick hjälp av synkonsulenten att zooma med mus och ctrl i helskärm... Jag behöver inte göra det i commander one... Det är mitt favoritprogram i mac just nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-10-29 13:57
Ursprungligen av Anna Maria:

Jaha då återstår bara att göra som jag har gjort från första början när jag fick hjälp av synkonsulenten att zooma med mus och ctrl i helskärm... Jag behöver inte göra det i commander one... Det är mitt favoritprogram i mac just nu.

Gå in i system inställningarna, sök efter det som kallas Accessibibilty. Blå ikon med en vit gubbe.
Gå igenom inställningarna där så ser du vilka olika hjälpmedel du kan slå på och hur du kommer åt dem.

Ursprungligen av juanito:

Gå in i system inställningarna, sök efter det som kallas Accessibibilty. Blå ikon med en vit gubbe.
Gå igenom inställningarna där så ser du vilka olika hjälpmedel du kan slå på och hur du kommer åt dem.

Jag har testat dessa tidigare jag jag har kommit på att zooma i helskärm av dessa alternativ är det bästa trots allt... Men jag ska testa den andra inställningen i brave ... Det var en som fick fram stor text där... Jag surfar med Brave nu men jag har inte gjort den inställningen ännu... Det blev försent i går och jag måste sova också Jag har hittat en program som heter zoom lite men det verkar bara kunna förstora på vissa ställen... I Commander one behöver jag det inte... Nu kanske det kommer med två bilder med samma förstoring... jag har svårt att se vilka bilder jag bifogar .
/Anna Maria

Jag vet inte om det blev rätt filer nu... Min hund behöver gå ut...
Om det blev fel filer får jag göra om det senare... Förstoringen i Commander one kom med iallafall men där kan jag förstora texten precis som på mina andra datorer.
Jag ska döpa filerna som jag ska bifoga till ett bättre namn än screenshot...
/Anna Maria

Senast redigerat 2020-10-30 09:52

Jag var tvungen att göra ett nytt inlägg för det gick inte att bifoga flera bilder i det förra... Vilken inställning jag än väljer så blir det konstigt med förstoringen tycker jag... Det var någon som skrev att jag kunde göra en inställning i webbläsaren brave men nu hittar jag inte den i denna lång tråd om förstoringshjälpmedel...
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Jag var tvungen att göra ett nytt inlägg för det gick inte att bifoga flera bilder i det förra... Vilken inställning jag än väljer så blir det konstigt med förstoringen tycker jag... Det var någon som skrev att jag kunde göra en inställning i webbläsaren brave men nu hittar jag inte den i denna lång tråd om förstoringshjälpmedel...
/Anna Maria

Du fick tips om Brave, men inga instruktioner.

Öppna inställningar, antingen genom att trycka kringla/cmd + kommatecken eller klicka på hamburgermenyn uppe till höger och sedan Inställningar. Skrolla nedåt och välj Sidzoom och lämpligt procenttal. Se förstorade dumpar nedan.

Men allra enklast att zooma i de flesta webbläsare, inklusive Brave, är med kringla/cmd + plusknappen och tillbaka med minusknappen. Det har den fördelen att varje sajt minns just sin egen zoominställning.

Senast redigerat 2020-10-30 12:28

Jag har fått det att funka nu äntligen :-> Man måste visst bifoga en fil i taget...
/Anna Maria

Senast redigerat 2020-10-30 13:23
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-10-30 20:20
Ursprungligen av Anna Maria:

Nu använder jag webbläsaren brave . Jag ska kolla på de andra inställningarna och ändra dem också... Orsaken till att jag inte har en stor skärm beror på att jag inte vill ha mitt köksbord eller bordet i vardagsrummet som databord... Jag vill inte ställa en skärm i ena änden på ett av dessa bord och sitta i andra änden och surfa på min Mac mini... Om jag skulle ha en stor skärm på detta skrivbord så skulle ha behöva sitta på min säng istället för att sitta på min skrivbordsstol eller om jag sitter på min skrivbordsstol så skulle ha behöva ha tangentbordet i knät och det tycker jag är jobbigt... Om jag skulle sitta så här nära en jätteskärm så skulle jag behöva vrida på skallen för att kunna se allt på skärmen...
/Anna Maria

Majoriteten av datoranvändare sitter 60-80cm från en 24-34” skärm idag. Även om mammor vet bäst så kommer du kommer inte få fyrkantiga ögon.

Ursprungligen av reboot81:

Majoriteten av datoranvändare sitter 60-80cm från en 24-34” skärm idag. Även om mammor vet bäst så kommer du kommer inte få fyrkantiga ögon.

Mitt skrivbord är inte så brett... Jag vill inte ha en skärm som är stor som en tv-skärm när jag surfar på nätet och även när jag skriver i ordbehandlingsprogram eller spelar spel...

Jag har dessutom en annan skärm som jag använder till min Linuxdator och den skärmen står på samma skrivbord... Jag vill inte ha dator i köket eller i vardagsrummet.
Anna Maria

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-11-01 18:42
Ursprungligen av Anna Maria:

Mitt skrivbord är inte så brett... Jag vill inte ha en skärm som är stor som en tv-skärm när jag surfar på nätet och även när jag skriver i ordbehandlingsprogram eller spelar spel...

Jag har dessutom en annan skärm som jag använder till min Linuxdator och den skärmen står på samma skrivbord... Jag vill inte ha dator i köket eller i vardagsrummet.
Anna Maria

En TV-skärm är på 60-75" hos Svensson idag, det var inte i närheten av den storleken jag föreslog.
Linuxskärmen, är det en större skärm? Kan du inte använda den till Minin (oxå)? Kan du ersätta två pyttesmå skärmar med EN där du slipper zooma in och ut hela tiden? Med EN större skärm har du möjligheten att nyttja en större yta och få allt större, men du kan alltid krympa innehållet eller endast använda delar av skärmen beroende på vad du pysslar med för stunden.

Du vill ha lösningar, men det känns som att du bara vill använda de verktyg du känner till. Ibland behöver man tänka utan för boxen och pröva nya saker.

Ursprungligen av reboot81:

En TV-skärm är på 60-75" hos Svensson idag, det var inte i närheten av den storleken jag föreslog.
Linuxskärmen, är det en större skärm? Kan du inte använda den till Minin (oxå)? Kan du ersätta två pyttesmå skärmar med EN där du slipper zooma in och ut hela tiden? Med EN större skärm har du möjligheten att nyttja en större yta och få allt större, men du kan alltid krympa innehållet eller endast använda delar av skärmen beroende på vad du pysslar med för stunden.

Du vill ha lösningar, men det känns som att du bara vill använda de verktyg du känner till. Ibland behöver man tänka utan för boxen och pröva nya saker.

Nej det kan jag inte i så fall hade jag inte köpt en skärm till Mac mini utan använt samma skärm som till Linux datorn. Jag har testat med att koppla en HDMi-kontakt till Linuxskärmen och kopplat i hop den med Mac mini . Det funkar inte...

Jag jag vill inte sitta på ena sida av mitt skrivbord för att kunna ha skärmen i andra änden allternativ ha den på vardagrums bordet eller köksbordet...

För övrigt så funkar webbläsare Brave bra till Mac Mini.
/Anna Maria

Jag kan zooma till 300% och ändå se allt på skärmen som jag behöver se för tillfället... Men jag behöver inte zooma så mycket ...

Jag fattar ingenting av denna tråd, bilderna tidigare visar från en macOS dator och nu är det plötsligt en Windows browser på sista inlägget...?

Nä det är det inte! Webbläsaren heter Brave och jag har ändrat den "vanliga färgen " som är röd till ljusblå...
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Nä det är det inte! Webbläsaren heter Brave och jag har ändrat den "vanliga färgen " som är röd till ljusblå...
/Anna Maria

Du har rätt och jag har fel... ber om ursäkt!

Ursprungligen av CekariYH:

Du har rätt och jag har fel... ber om ursäkt!

Jag gillar inte när det är för mycket rött... Jag försöker få så mycket som möjligt i andra färger än rött men solnedgångar och andra naturfenomen gillar jag när det är rött eller orange.
/Anna Maria

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-11-02 14:24
Ursprungligen av Anna Maria:

Nej det kan jag inte i så fall hade jag inte köpt en skärm till Mac mini utan använt samma skärm som till Linux datorn. Jag har testat med att koppla en HDMi-kontakt till Linuxskärmen och kopplat i hop den med Mac mini . Det funkar inte...

Jag jag vill inte sitta på ena sida av mitt skrivbord för att kunna ha skärmen i andra änden allternativ ha den på vardagrums bordet eller köksbordet...

För övrigt så funkar webbläsare Brave bra till Mac Mini.
/Anna Maria

Det beror på hur du har kopplat....
Många skärmar har dubbla ingångar, t ex DVI och HDMI. Om du inte har dubbla ingångar kan du sätta dit en KVMswitch. En slags växelströmbrytare för att använda samma skärm, tangentbord och mus till två (eller fler) datorer.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-11-02 14:58
Ursprungligen av kenjon:

Det beror på hur du har kopplat....
Många skärmar har dubbla ingångar, t ex DVI och HDMI. Om du inte har dubbla ingångar kan du sätta dit en KVMswitch. En slags växelströmbrytare för att använda samma skärm, tangentbord och mus till två (eller fler) datorer.

Japp, allt är möjligt. TS, och även jag, fastnar ibland i problem eller begränsning, eller på hur de uppenbara lösningarna (alternativen) inte passar oss. Det är då man behöver konkretisera vilket mål man vill uppnå, och därifrån leta lösningar.

Ursprungligen av kenjon:

Det beror på hur du har kopplat....
Många skärmar har dubbla ingångar, t ex DVI och HDMI. Om du inte har dubbla ingångar kan du sätta dit en KVMswitch. En slags växelströmbrytare för att använda samma skärm, tangentbord och mus till två (eller fler) datorer.

Ursprungligen av reboot81:

Japp, allt är möjligt. TS, och även jag, fastnar ibland i problem eller begränsning, eller på hur de uppenbara lösningarna (alternativen) inte passar oss. Det är då man behöver konkretisera vilket mål man vill uppnå, och därifrån leta lösningar.

Jag köpte en kvm-switch till en av mina tjockisskärmar och det var ingen i min bekantskapsskrets som kunde hjälpa mej att koppla den rätt... Jag vill inte göra om detta misstag!

Jag tycker att jag har bra skärmar nu till mina datorer. Case closed!
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Jag köpte en kvm-switch till en av mina tjockisskärmar och det var ingen i min bekantskapsskrets som kunde hjälpa mej att koppla den rätt... Jag vill inte göra om detta misstag!

Jag tycker att jag har bra skärmar nu till mina datorer. Case closed!
/Anna Maria

Okej, då stänger vi denna tråd. Hör av dig via PM om du får fler problem och vill öppna den igen.

Varför visas det en massa ikoner om jag klickar fel ?

Varför visas det en massa ikoner om jag klickar nån millimeter fel på dockan ? Om jag vill klicka på Commander One t.e.x. och klickar nån milimeter fel så visas detta fönster ? Eller om jag råkar dra muspekaren lite för långt ut mot fönstersidan så händer samma sak ? Hur förhindrar jag detta?

/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Varför visas det en massa ikoner om jag klickar nån millimeter fel på dockan ? Om jag vill klicka på Commander One t.e.x. och klickar nån milimeter fel så visas detta fönster ? Eller om jag råkar dra muspekaren lite för långt ut mot fönstersidan så händer samma sak ? Hur förhindrar jag detta?

/Anna Maria

Kolla att du inte har aktiva hörn aktiverade. Se dump. Systeminställningar > Mission Control.

---
Eftersom TS har fått nya problem med sin mac öppnas den gamla tråden igen. /Moderator

Ursprungligen av Zeugma:

Kolla att du inte har aktiva hörn aktiverade. Se dump. Systeminställningar > Mission Control.

---
Eftersom TS har fått nya problem med sin mac öppnas den gamla tråden igen. /Moderator

Då ska jag kolla detta...
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Då ska jag kolla detta...
/Anna Maria

Det blev för sent igår men nu ska jag kolla det,,, Min vän som har använt mac sen system 7 trodde att det berodde på att jag inte synkar mina enheter till Icloud... så här skrev han
"Nej, det händer aldrig. Bilderna blir synkade automatiskt mellan mina Appleprylar" Det har ju ingenting med saken att göra
/Anna Maria

Senast redigerat 2020-11-04 09:52
Bevaka tråden