Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple håller låda 10 november

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple skickade alldeles nyss ut en pressinbjudan om ett nytt event som är väldigt nära i tiden.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-11-02 18:41

Härliga nyheter i mörkret. Inlagt i kalender. Vi har strömavbrott, haft det sedan tvåtiden i dag. Tur jag hade fulladdade batteripackar och macbook. Tyvärr så levererar A3 bara 3G nu.

iMaciMaciMaciMaciMaciMaciMaciMaciMaciMaciMaciMaciMaciMaciMac!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-02 20:46
Ursprungligen av MatsOlov:

Härliga nyheter i mörkret. Inlagt i kalender. Vi har strömavbrott, haft det sedan tvåtiden i dag. Tur jag hade fulladdade batteripackar och macbook. Tyvärr så levererar A3 bara 3G nu.

Det är nu du skulle haft kommande MacBook med 20 timmars batteritid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-02 20:51

Vet inte om jag har orealistiska förväntningar, men allt annat än 50% snabbare dator oh dubbla batteritiden jämfört med motsvarande intel-Mac är en besvikelse. De får gärna komplettera med optimerad mjukvara för att uppnå dessa siffror.

Jag förväntar mig en slam dunk-introduktion av nya processorn.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-02 21:09

Man vågar väl inte hoppas på AirTags denna gången heller...

AirPower?

  • Medlem
  • Götene
  • 2020-11-03 05:59

iPhone 13 Pro!

Ursprungligen av marcushedenstrom:

iMaciMaciMaciMaciMaciMaciMaciMaciMaciMaciMaciMaciMaciMaciMac!

Jag är med dig, Marcus!

  • Medlem
  • International user
  • 2020-11-03 10:55

Vilket missbruk av frasen One more thing.

Nu är det ju ingen överraskning, suck.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-03 11:38
Ursprungligen av juanito:

Vilket missbruk av frasen One more thing.

Nu är det ju ingen överraskning, suck.

Helt enig...om nu inte AirTags dyker upp.

Ursprungligen av zinned:

Helt enig...om nu inte AirTags dyker upp.

Såvida det inte är en ny produkt som lanseras som vi inte har hört ryktesvägen… (det har hänt men är nuförtiden oerhört sällsynt).

Jag står inför valet och kvalet om jag ska invänta den 10 november och beställa Imac och MacBook Pro då
eller om jag ska skynda mig och beställa redan nu?

Det som gör att jag undrar, är att jag är tveksam till att köpa Imac och MacBook Pro med deras nya Silicon-processor,
med tanke på ev barnsjukdomar nu i början + att det är osäkert om det går att köra Bootcamp med Windows 10 på dem.

Behöver jag vara rädd att de tar bort sina varianter med Core i9 processor om jag väntar beställa till/efter tisdag
eller kan de komma med lägre pris erbjudande för att Silicon har kommit?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-05 17:14
Ursprungligen av vicotnic:

Behöver jag vara rädd att de tar bort sina varianter med Core i9 processor om jag väntar beställa till/efter tisdag
eller kan de komma med lägre pris erbjudande för att Silicon har kommit?

Apple sa vid WWDC att de räknar med att övergången till Apple Silicon ska ta två år och att de kommer att släppa nya intel-macar som inte annonserats ännu. Så jag skulle definitivt vänta till efter tisdag då flera av dina frågetecken kanske får sig ett svar.

Min gissning är att macar med just high-end intel-processorer kommer gå att beställa ett bra tag än. Och om inte annat brukar ju nuvarande macar som finns hos återförsäljare reas ut när de ersatts av nya modeller.

Senast redigerat 2020-11-05 19:16

Den sista generationens intel MacBook Pro kommer antagligen att vara den bästa intel MacBook Pro Apple gjort (minst fel på dem).

Nya Apple Silicon MacBook Pro kommer antagligen vara snabbare än intel versionen. Men precis som du misstänker är risken för barnsjukdomar högre, då färre (dvs Apple folk) har använt modellen och upptäckt okända fel.

Men vissa fel är så uppenbara att man undrar hur det kunde slinka igenom Apples QA (Kvalitetskontrollen).

Senast redigerat 2020-11-05 18:24
Ursprungligen av vicotnic:

...med deras nya Silicon-processor...

Ursäkta för offtopic (och kanske lite pekpinne) , men att säga "silicon-processor" är ungefär som att säga "processor-processor". I sammanhanget är ju "silicon" något slags slangord för processor.

Detta handlar om "Apple silicon".

Så säg då hellre Apple-processor, som motsats till Intel-processor.

Senast redigerat 2020-11-05 19:10
Ursprungligen av vicotnic:

...osäkert om det går att köra Bootcamp med Windows 10 på dem...

Nej, det kommer inte att gå.

https://www.imore.com/apples-arm-switch-will-...

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-11-05 19:02

Att AS skulle innehålla barnsjukdomar är jag lika lite orolig över som när det kommer en ny iPad med ny processor. Det är en beprövad konstruktion vid det här laget som är provad i iPad och iPhone i många år och miljontals enheter. Jag köper direkt om det kommer en liten 13” så jag slipper kånka hem min MBP 16” från jobb var dag. Bryr mig inte om Bootcamp.

Men freestylar dom med ny konstruktion igen på tangentbord, ja då låter jag någon annan få min plats i kön.

Ursprungligen av Gäddnos:

Att AS skulle innehålla barnsjukdomar är jag lika lite orolig över som när det kommer en ny iPad med ny processor. Det är en beprövad konstruktion vid det här laget som är provad i iPad och iPhone i många år och miljontals enheter. Jag köper direkt om det kommer en liten 13” så jag slipper kånka hem min MBP 16” från jobb var dag. Bryr mig inte om Bootcamp.

Men freestylar dom med ny konstruktion igen på tangentbord, ja då låter jag någon annan få min plats i kön.

Det är inte processorn som oroar mig. Det är den kombinerade kombinationen av processor och övriga komponenter (t.ex övriga chips) som INTE har använts i övriga plattformar (iPhone, iPad, AppleTV osv,) som oroar mig. Det är högst troligt att Apple har nya komponenter i Mac datorer. De nya komponenterna kan mycket väl vara felfria, men samspelet mellan dem är inte klockrent (pga buggar i MacOS), då ser vi felen. Det är alltid något som triggar igång buggen. Vissa buggar är oerhört svåra att fixa, då de triggas igång på ett mycket speciellt sätt – dvs icke repeterbara buggar.

Hur som helst, hoppas jag att vi kommer att bli alla fall lite klokare efter att ha sett eventet.
Är mest sugen på att få veta tidslinjen för kommande iMac! Jag kan acceptera några mindre barnsjukdomar så länge de går att fixa under garantin med AppleCare.
Jag ska inte boota mig men nån camp längre, så den biten spelar ingen roll … Ny design och bra specs däremot vore idealiskt parad med attraktivt pris.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-11-06 12:11
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ursäkta för offtopic (och kanske lite pekpinne) , men att säga "silicon-processor" är ungefär som att säga "processor-processor". I sammanhanget är ju "silicon" något slags slangord för processor.

Detta handlar om "Apple silicon".

Så säg då hellre Apple-processor, som motsats till Intel-processor.

Snarare Äppel Kisel

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kisel
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Halvledare

Ursprungligen av juanito:

Snarare Äppel Kisel

Nej, jag säger nog hellre Apple-processor.

1
Bevaka tråden