Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fiber /vilken tjänst ska man välja?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska bo i en bostad i fjällen /Björnrike där fiber är precis indragen. Vad ska man ta hänsyn till innan man väljer operatör? kan täckning och hastighet variera mellan olika?

Ursprungligen av calinou:

...kan täckning och hastighet variera mellan olika?

Täckning är ett ord som används i samband med trådlösa anslutningar, typ wifi eller 4G. Det lär inte vara en faktor när det gäller fiber. Eller du syftar kanske på att olika operatörer levererar olika utrustning, t.ex olika routers, som kan ha olika bra wifi-täckning? Där kan det kanske skilja, men då behöver vi mer information.

Och på vilket sätt skulle hastigheten kunna variera? Att en operatör skulle vara mindre "stabil" än en annan – i samma fiber i samma fastighet – är nog ingen större risk.

Om du är lite mer konkret i din frågeställning, och t.ex. ger exempel på vad det är du väljer mellan, så blir det lättare för oss att förstå, och att kunna ge tips.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Täckning är ett ord som används i samband med trådlösa anslutningar, typ wifi eller 4G. Det lär inte vara en faktor när det gäller fiber. Eller du syftar kanske på att olika operatörer levererar olika utrustning, t.ex olika routers, som kan ha olika bra wifi-täckning? Där kan det kanske skilja, men då behöver vi mer information.

Och på vilket sätt skulle hastigheten kunna variera? Att en operatör skulle vara mindre "stabil" än en annan – i samma fiber i samma fastighet – är nog ingen större risk.

Om du är lite mer konkret i din frågeställning, och t.ex. ger exempel på vad det är du väljer mellan, så blir det lättare för oss att förstå, och att kunna ge tips.

Vet inte vad ja ska bestämma av alla dom? Spontant skulle jag ta den bästa och billigaste men det kanske inte säkert att det blir bra? https://harjeans.zmarket.se/privat/bredband

Ursprungligen av calinou:

Vet inte vad ja ska bestämma av alla dom? Spontant skulle jag ta den bästa och billigaste men det kanske inte säkert att det blir bra? https://harjeans.zmarket.se/privat/bredband

Till att börja med så kan du bestämma dig för om du vill köpa egen router eller inte, samt om du önskar TV eller andra tjänster.

Och så beror det på vad du redan har för tv etc hemma. Exempelvis tillåter ju Telia att man plockar med sig Play till sommarstugan, ergo inget behov av tv-abonnemang där om du redan har Telia i stan. Andra operatörer kan förstås ha liknande möjligheter men dessa har jag ingen koll på.

Ursprungligen av calinou:

Vet inte vad ja ska bestämma av alla dom?

Din lista visar abonnemang från 0,5 till 1000 Mbps.

Om du berättar vad du ska använda abonnemanget till, så kan vi kanske börja med att hitta en lämplig hastighet för dig - och därmed göra din långa lista något kortare.

Senast redigerat 2020-11-06 16:43

......Om jag vill Köpa router? Behövs ev inte? Det finns kabeltv.

Ursprungligen av calinou:

......Om jag vill Köpa router? Behövs ev inte? Det finns kabeltv.

Eventuellt inte? Vill du ha wifi så behöver du en router. Är du nöjd med den du har så behöver du såklart inte välja en operatör som erbjuder en gratis

Kan man ta sin router hemifrån med sig mao?

Ursprungligen av calinou:

Kan man ta sin router hemifrån med sig mao?

Du kan använda vilken router du vill.

vilken skulle du rekommendera enklaste?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Din lista visar abonnemang från 0,5 till 1000 Mbps.

Om du berättar vad du ska använda abonnemanget till, så kan vi kanske börja med att hitta en lämplig hastighet för dig - och därmed göra din långa lista något kortare.

Som med mobiler så vet man att vissa abonnemang inte fungerar så bra i fjällen. Är det inte samma med bredband? vilken skulle du välja i listan?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-06 21:09
Ursprungligen av calinou:

Som med mobiler så vet man att vissa abonnemang inte fungerar så bra i fjällen. Är det inte samma med bredband? vilken skulle du välja i listan?

Fiberanslutning är ju en fast installation, inte något som kan jämföras med mobila bredband, så den påverkas inte av din lokation. Du ska få den hastighet du avtalar om.

Ursprungligen av calinou:

...Är det inte samma med bredband?...

Nej.

Ursprungligen av calinou:

...vilken skulle du välja i listan?

Att jag skulle välja något på listan utifrån mina behov är inte till någon större hjälp för dig.

Vi ställer inte motfrågor för att vi tycker att det är kul. Utan vi ställer frågorna för att hjälpa dig. Om du bara struntar i våra motfrågor och kontrollfrågor, så löser vi aldrig någonting.

Så återigen:
Vilken typ av användning pratar vi om?

Jämför t.ex:
- Att det är 1 person som ska bo i huset och bara ska ha bredband för lite surf och mejl.
- Eller att det är 8 personer som ska bo i huset, och alla ska spela onlinespel, strömma film och strömma musik.

Väldigt olika krav på bredbandsabonnemang.

Det är till 4-6 personer. En del som spelar. Ibland tänker jag hyra ut bostaden. Vad ska man tänka på i så fall?

1
Bevaka tråden