Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa mic till iPhone för filminspelning

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-09 14:29

Hej på er
Jag och min dotter gör filmer för YouTube där hon skådespelar. Hon är 9 så nivån är vad det blir, men det blir kul Jag filmar och klipper.
Vi är nöjda med allt förutom en sak. Ljudet. Det blir så burkigt och plockar upp allt ljud som brusar runt omkring. Att ha en mic skulle höja det hel väldigt mycket.
Jag köpte en "rigg" att filma med på Wish, och då medföljde ljus och en mic. Men jag upplever inte ens att micen gör något alls... känns inte som att det funkar. Men är inte så kunnig på detta ämne så jag ville be om hjälp.
Har en iPhone 11. Skulle gärna ha antingen en trådlös mygga (men är kanske asdyrt) eller någon annan lösning som jag kan ratta själv. Har inte råd med en assistent som ska sköta en bom

Skulle gärna få tips och hjälp på vad man kan köpa sommar kompatibelt med iPhone. Då det är hemmanivå på detta får det inte kosta flera tusen. helst.

tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-09 15:08

RØDE Microphones VideoMic Me-L mikrofon

funderar på denna. väldigt smidig. verkar bra.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-10 09:03

Det viktigaste knepet för bra ljud är att ha mikrofonen så nära ljudet som möjligt. Om man inte har en mygga så får man försöka få till en mikrofon på bom strax utanför bild ovanför personen som pratar.

Jag skulle rekommendera en Røde Smart Lav som är en myggmikrofon anpassad för smartphones. Om sladden är för kort (och det inte är praktiskt med förlängning) kan ni spela in ljudet separat till en telefon som din dotter har i fickan t.ex. och synka ihop det i efterhand.

https://www.cyberphoto.se/foto-video/videotil...
Bra app för ljudinspelning på iPhone är Røde Reporter som är gratis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-10 09:21
Ursprungligen av Vassius:

Det viktigaste knepet för bra ljud är att ha mikrofonen så nära ljudet som möjligt. Om man inte har en mygga så får man försöka få till en mikrofon på bom strax utanför bild ovanför personen som pratar.

Jag skulle rekommendera en Røde Smart Lav som är en myggmikrofon anpassad för smartphones. Om sladden är för kort (och det inte är praktiskt med förlängning) kan ni spela in ljudet separat till en telefon som din dotter har i fickan t.ex. och synka ihop det i efterhand.

https://www.cyberphoto.se/foto-video/videotil...
Bra app för ljudinspelning på iPhone är Røde Reporter som är gratis.

tack. jag är dock lite osäker på hur jag får ihop ljudet sen när jag ska klippa... är det "för hand" att bara försöka dra ljudfilerna och synka fritt till videoklippen då gissar jag?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-10 09:26
Ursprungligen av martenj:

tack. jag är dock lite osäker på hur jag får ihop ljudet sen när jag ska klippa... är det "för hand" att bara försöka dra ljudfilerna och synka fritt till videoklippen då gissar jag?

Det beror på vad du använder för app för videoredigering. Jag har bara erfarenhet av Premiere Pro, och där är det trivialt om du har en ljudfil och en videofil med "samma" ljud fast sämre.
Annars brukar "alla" redigeringsappar ha möjligheter att dra in ett ljudspår över videospåret, men i värsta fall får du synka manuellt genom att flytta ljudspåret i sidled. Ett tips där är att göra en "synk-klapp" i början av klippet där man synligt och högt klappar en gång med händerna, vilket ger en tydlig punkt i både ljud och bild att synka mot.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-11-10 09:31

Jag använder en Boya, den är tillräckligt bra men billigare än tex Røde.
Mygga 249:- Om du inte redan har en så behövs en Lightning till 3,5 mm-adapter för hörlurar från Apple a' 105:-.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-10 09:31
Ursprungligen av Vassius:

Det beror på vad du använder för app för videoredigering. Jag har bara erfarenhet av Premiere Pro, och där är det trivialt om du har en ljudfil och en videofil med "samma" ljud fast sämre.
Annars brukar "alla" redigeringsappar ha möjligheter att dra in ett ljudspår över videospåret, men i värsta fall får du synka manuellt genom att flytta ljudspåret i sidled. Ett tips där är att göra en "synk-klapp" i början av klippet där man synligt och högt klappar en gång med händerna, vilket ger en tydlig punkt i både ljud och bild att synka mot.

tack, det får nog bli denna lösning. klart bättre att ha mygga än en riktad mic på telefonen, tänker jag.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-10 09:35
Ursprungligen av martenj:

tack, det får nog bli denna lösning. klart bättre att ha mygga än en riktad mic på telefonen, tänker jag.

Helt riktigt. En riktad mic på kameran är bättre än den inbyggda rundupptagande, men det får ändå betraktas som en nödlösning när man inte har kontroll över det man filmar. I övriga fall är en bom eller mygga det allra bästa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-10 09:35
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag använder en Boya, den är tillräckligt bra men billigare än tex Røde.
Mygga 249:- Om du inte redan har en så behövs en Lightning till 3,5 mm-adapter för hörlurar från Apple a' 105:-.

Aha tackar. Kan det vara ”stor” skillnad tro på dessa märken den här prisklassen? Köper ju gärna billigare om det inte är så stor skillnad...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-11-10 10:03
Ursprungligen av martenj:

Aha tackar. Kan det vara ”stor” skillnad tro på dessa märken den här prisklassen? Köper ju gärna billigare om det inte är så stor skillnad...

Kan ej säga, har inte någon Rød men för oss amatörer duger säkert Boya. Här en jämförelse på tuben.

1
Bevaka tråden