Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ekonomi - faktureringsfråga

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-11 11:39

Hej
Vet inte var jag ska vända mig med denna fråga men tänkte testa här, hellre än Flashback

Jag och en kollega har utfört ett jobb där han har skött faktureringen. Nu tillkom en sak och då han numer jobbar statligt får han inte fakturera. Nåväl, nu ska jag göra det på mitt företag. Det blir första och sista fakturan innan även jag ska börja jobba statligt.

Så frågan är som följer:
Jag ska då skicka en faltura på 4 extra arbetade timmar på 750kr styck, samt ett i köp av en hårddisk för att kunna leverera materialet. De ska ta den kostnaden och jag ska addera den på sista fakturan. Men hur går jag tillväga? Om jag skriver timmar till dem samt detta inköp då dras ju momsen sen av och jag ska skatta för denna peng som kommer in. Går jag då inte back på i köpet av hårddisk? Eller tänker jag fel? Har aldrig fakturerat i mitt bolag innan så är osäker. Tacksam för hjälp.

Ditt företag har köpt in hårddisken med moms - som du får dra av.
Du säljer vidare hårddisken med moms - som du ska betala in.

Det borde (om du säljer den för samma pris) sluta på +-0 i momsdeklarationen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-11 16:08
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ditt företag har köpt in hårddisken med moms - som du får dra av.
Du säljer vidare hårddisken med moms - som du ska betala in.

Det borde (om du säljer den för samma pris) sluta på +-0 i momsdeklarationen.

Tack.
Ja men jag ska ju skatta för inkomsten i bolaget men vill inte skatta för detta inköp som de betalar mig för på fakruran - hur särskiljer jag det sen...?

Alltså jag skickar en faktura på både timmar samt detta i köp där de ska betala hela... räknar jag bara inte med nån moms från den raden på fakturan och hur håller jag sen pengen från dem för disken borta från skatt...?
Vet inte om jag får fram det jag tänker

Ursprungligen av martenj:

Ja men jag ska ju skatta för inkomsten i bolaget men vill inte skatta för detta inköp som de betalar mig för på fakruran - hur särskiljer jag det sen...?

Förstår inte vad du menar. Särskiljer vadå?

Låt säga att du köpte in hårddisken för 800 kr plus moms 200 kr.
Och du fakturerar kunden för hårddisken, 800 kr plus moms 200 kr.

Då kommer du i din resultaträkning att ha 800 i kostnader och 800 i intäkter. Dvs summa 0.
Och på din momsdeklaration kommer du att ha 200 i ingående moms, och 200 i utgående moms. Dvs summa 0.
Ingen skatt någonstans.

Ursprungligen av martenj:

...räknar jag bara inte med nån moms från den raden på fakturan

Hur skulle det gå till? Man kan inte välja att bara lägga moms på vissa av raderna på fakturan. Om hårddisken är med på fakturan, så måste där såklart också vara moms på den.

Ursprungligen av martenj:

...hur håller jag sen pengen från dem för disken borta från skatt...?

Då låter du bli att ta med den på fakturan, och kunden får betala dig under bordet för hårddisken. Dvs svarta pengar.

Senast redigerat 2020-11-11 16:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-11 16:35
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Förstår inte vad du menar. Särskiljer vadå?

Låt säga att du köpte in hårddisken för 800 kr plus moms 200 kr.
Och du fakturerar kunden för hårddisken, 800 kr plus moms 200 kr.

Då kommer du i din resultaträkning att ha 800 i kostnader och 800 i intäkter. Dvs summa 0.
Och på din momsdeklaration kommer du att ha 200 i ingående moms, och 200 i utgående moms. Dvs summa 0.
Ingen skatt någonstans.

Tack för att du tar dig tid. Tror jag fick ihop det nu. ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-11 16:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då låter du bli att ta med den på fakturan, och kunden får betala dig under bordet för hårddisken. Dvs svarta pengar.

Nyckelordet som efterfrågades

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-13 09:50

Det som skulle kunna krångla till det här är om du har köpt hårddisken för privata pengar och sen säljer den genom firman. Då får du mycket riktigt skatta för den inkomsten (igen).

Det du kan göra i så fall är att registrera inköpet som ett privat utlägg och få tillbaka pengarna från firman. Då får du skriva en utläggsspecifikation och bifoga kvittot i bokföringen. Då blir kostnaden avdragsgill i firman och går på ett ut med det du fakturerar in.

1
Bevaka tråden