Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hastighet 5G iPhone 12 för dem som fått leverans

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2020-10-25 08:53

Vad får ni för hastighet på BBK på vilken plats med vilken operatör? Själv har jag ingen 5G alls på det ställen jag testat... (kör själv Tele2, hoppas inte man måste ha nytt SIM...)

Jag ser på Tele2s täckningskarta att de bara täcker extremt centrala delar i Stockholm och Malmö, jag får väl åka dit och testa...
Tele2 5G täckning

Helt sjukt att inte nätet är mer utbyggt än.

Ingenting i Solna. Ingenting i Sumpan. Ingenting i Bromma. Ingenting i Nacka. Ingenting i Lidingö.

Kul att man för höga hastigheter på Hötorget och Kungsgatan. Men det räcker inte.

Jag kommer nog stänga av 5G på min kommande iPhone 12 pga batteri och pga att jag inte ofta åker in till Hötorget. Beräknar att det kommer se bättre ut när iPhone 13 släpps.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-10-25 10:23

Jag ser ingen större nytta med 5G på en telefon. Jag laddar inte ner något förutom uppdateringar av appar och iOS och det gör jag ändå när jag är hemma/på jobbet (med wifi), inte när jag är ute på språng. Vad är det du vill få med 5G?

  • Medlem
  • 2020-10-25 10:40
Ursprungligen av kenjon:

Jag ser ingen större nytta med 5G på en telefon. Jag laddar inte ner något förutom uppdateringar av appar och iOS och det gör jag ändå när jag är hemma/på jobbet (med wifi), inte när jag är ute på språng. Vad är det du vill få med 5G?

I princip håller jag med dig (och det är ju också därför 5G-utrullningen tar sån tid). 5G påverkade inte alls mitt köpbeslut.

Men om man nu har en 5G-iPhone så kan det ju vara kul att veta vilken prestanda det blir på olika ställen...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-10-25 10:40

Går det att helt stänga av 5G i luren?
Där jag bor lär det ta något år till innan 5G blir tillgängligt och användbart, och då finns nya lurar med bättre effektivitet anar jag.

  • Medlem
  • 2020-10-25 11:23
Ursprungligen av mattiL:

Går det att helt stänga av 5G i luren?
Där jag bor lär det ta något år till innan 5G blir tillgängligt och användbart, och då finns nya lurar med bättre effektivitet anar jag.

Man kan välja 4G enbart.

  • Medlem
  • 2020-10-26 09:56

Jag testade i Stockholm City igår, såg inte 5G nånstans...

Ringde Tele2 nyss och de sa att mitt SIM-kort från 2015 var för gammalt. Jag får alltså vänta på ett nytt SIM innan test.

Vore bättre att börja utbyggnaden på landsbygd som har svårt med hastigheten och inte har tillgång till någon fiberutbyggmad!

Ursprungligen av wolf:

Man kan välja 4G enbart.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-26 18:13
Ursprungligen av Hoppet3:

Det är ju dock hyfsat få som fortfarande inte har tillgång till fiber. Över 80% i Sverige har, vad jag förstår.

20% kvar...

Ursprungligen av zinned:

Det är ju dock hyfsat få som fortfarande inte har tillgång till fiber. Över 80% i Sverige har, vad jag förstår.

....är en jäkla massa människor, vore glad om jag hade haft 4G+ just nu när man är tvångsförflyttad till stugan pga vattenskada. I hemmet finns fiber men är beroende av hyfsat nät här också för att styra värme och till övervakning

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-27 11:10
Ursprungligen av Hoppet3:

....är en jäkla massa människor, vore glad om jag hade haft 4G+ just nu när man är tvångsförflyttad till stugan pga vattenskada. I hemmet finns fiber men är beroende av hyfsat nät här också för att styra värme och till övervakning

Skyll på regeringen som lovade att 95% skulle ha tillgång till 100 Mbit nedströms senast år 2020. Ligger inte ens nära det.

Hittade rapport av PTS från 2020-10-01, d.v.s. väldigt färsk.

Citat:

ca 84 procent av landets hushåll och företag hade tillgång till 100 Mbit/s i oktober 2019, en ökning med ca tre procentenheter jämfört med 2018.

Citat:

Utifrån väntade investeringar och rådande utbyggnadstrend bedömer PTS att tillgången till 100 Mbit/s i år kommer att bli 86-87 procent i det troligaste scenariot.

Någon som vet hur det ligger till med övriga ~15%? Jag har 100/10 i Stockholm, men jag hade inte gråtit om jag bara kunde få t.ex. 50/10, eller till och med 10/10. Eller är det ADSL med typ 1 eller 3 mbit upp? Kan man ens t.ex. FaceTima isf?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-27 21:46

Regeringsgatan i Stockholm, Telia, 152 Mbit/s

  • Medlem
  • 2020-11-15 11:08

Efter byte av SIM och uppgradering av abo hos Tele 2 så fick jag äntligen se 5G på skärmen, maxvärde på 799,26Mb/s ner och 71,29 Mb/s upp på Birger Jarlsgatan nära Stureplan i fredags.

Ganska imponerande, det snabbaste jag sett på 4G med samma telefon är 326Mb/s...

Någon som vet teoretiskt max 5G på iPhone 12 hos Tele2?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-15 12:35

Intressant att jag nu ser att det står ” 5G är inte tillgängligt i läget för dubbla SIM-kort”
?

Ursprungligen av wolf:

Någon som vet teoretiskt max 5G på iPhone 12 hos Tele2?

Strax över en gigabit. Men det är teoretiskt och har ingen betydelse.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-11-15 17:18

Nyfiken på vad ni tänker använda denna hastighet till. Är det för att snabbspola igenom filmer i 4K på en liten telefonskärm som inte kan visa 4K?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-15 17:24
Ursprungligen av Gäddnos:

Nyfiken på vad ni tänker använda denna hastighet till. Är det för att snabbspola igenom filmer i 4K på en liten telefonskärm som inte kan visa 4K?

Kan ju vara som i mitt fall...... har bara mobilt bredband hemma, och då samma som i mobilen.
Ett extrakort i routern. Är vi då flera som surfar i familjen så kan det hacka ibland.....
Får bara upp mellan 13-20 mbit/s och skicka 6-10 mbit/s så jag hade gärna fått upp detta lite till.....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-15 17:26
Ursprungligen av wolf:

Efter byte av SIM och uppgradering av abo hos Tele 2 så fick jag äntligen se 5G på skärmen, maxvärde på 799,26Mb/s ner och 71,29 Mb/s upp på Birger Jarlsgatan nära Stureplan i fredags.

Ganska imponerande, det snabbaste jag sett på 4G med samma telefon är 326Mb/s...

Tack för info.

"Ganska imponerande" låter som en grav underdrift, ironi eller helt verklighetsfrånvänt.

Senast redigerat 2020-11-16 11:33
1
Bevaka tråden