Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp nya MacBook Air

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-17 08:38
Ursprungligen av Pulver:

Jag var/är påväg till den enda lokala butiken jag har i närheten som verkar ha M1 Air hemma i lager idag

Men så såg jag att Apple.se sänkt priset idag på Macbook Air M1?

Åtminstone på 8Gb 256Gb modellen som jag tänkte slå till på - från 12.495:- till 11.613.75:- ?
(tror inte att jag missat moms eller något ?)

Det är utbildningspriset du har hittat. Men väldigt udda att inte ha priser i hela kronor.

https://www.apple.com/se-edu/shop

Citat:

Erbjuds till nuvarande och nyligen antagna universitets- och högskolestudenter, föräldrar som handlar till universitets- och högskolestudenter samt lärare och personal på alla nivåer.*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-17 08:40
Ursprungligen av carlsson:

Jäklar ett sånt gnäll för att man behöver en längre sladd! ?
Hur gör du när du behöver längre elkabel till t ex en lampa?

Jag förstår att man vill ha en snygg kabel, så varsågod: https://www.apple.com/se/shop/product/MK122Z/...

Ditt ordval "gnäll" nedvärderar mitt missnöje med att Apple fortsätter att söka nya vinstmarginaler genom att skära ner på medföljande tillbehör. Inte sällan på bekostnad av funktionalitet. En bärbar dator är inte en lampa. Den används på olika ställen i bostaden där vägguttaget inte alltid finns inom 2 meters räckhåll. Om det är ett ickeproblem just för dig behöver inte innebära att behovet inte finns. Och faktumet att fram till nyligen inkluderades kabeln tyder på att jag inte är ensam som har behovet.

Ja, jag länkade till samma kabel lite högre upp. Det är ju den jag inte vill betala extra för vid ett köp av en ny dator. På samma sätt som jag motvilligt får köpa adaptrar för att Mac datorerna saknar anslutningsportar.

Jag väntar bara till iMacs kommer att levereras utan tangentbord och mus. Kom ihåg var ni hörde det först.

Ursprungligen av timofej:

Ditt ordval "gnäll" nedvärderar mitt missnöje med att Apple fortsätter att söka nya vinstmarginaler genom att skära ner på medföljande tillbehör. Inte sällan på bekostnad av funktionalitet. [snip]

Du anar inte hur många såna här sladdar jag sett liggande för att ingen använt dem (jobbar som konsult så man ser en del)... Enligt min erfarenhet så använder högst 1/4 av Mac Book-användarna denna förlängning, och det var sannolikt därför Apple slutade att skicka med den förlängningen för 7 år sen (eller när det nu var). Det handlar inte om girighet, det handlar om att sätta ett så litet avtryck som möjligt ur "onödig plast och koppar"-förbrukning som möjligt. Just koppar har vi dessutom en begränsad mängd av, bättre då att använda den där det behövs.

Apple säljer ungefär 10 miljoner bärbara datorer per år. Det innebär att 7,5 milj * 1,8 m kabel per år ligger och skräpar istället för att användas. Genom att inte skicka med denna kabel sedan 2013 har vi alltså sparat in 94,5 miljoner meter kabel till bättre ändamål (det är avståndet till månen 246 gånger). Apple har sparat kanske 200 miljoner kronor vilket är en bajs i Nilen för dem. (ren gissning att de betalar ca 2 kr styck för förlängningen.)

Alla siffror är ungefärliga och baserade på snabbfakta från nätet. Men faktum kvarstår: Det är bättre för dig, mig och planeten om bara de som behöver förlängningen köper den själva.

/IMHO

Ursprungligen av Vassius:

Det är utbildningspriset du har hittat. Men väldigt udda att inte ha priser i hela kronor.

Ah, OK! Tack

Men vad tusan - det var elgiganten jag skulle åka till när de öppnade idag eftersom de hade den hemma i lager i min lokala butik enligt hemsidan.

Nu 20 minuter innan de öppnar har de uppdaterat hemsidan och tagit bort lagerstatus från min butik...

Någon som arbetar där som paxat till sig själv ?

(man kan inte boka och hämta i butik på denna vara)

Senast redigerat 2020-11-17 09:47
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-11-17 10:21
Ursprungligen av timofej:

På samma sätt som jag motvilligt får köpa adaptrar för att Mac datorerna saknar anslutningsportar.

Nej, det gör det inte. Alla Macar har anslutningsportar. Kanske inte just de du vill ha, men du vill även ha bra designa, så något måste ge sig.

Jag fick mitt ex iallafall

Väldigt lite som skvallrar om M1 på förpackningen förutom modellnumret

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-17 12:28
Ursprungligen av carlsson:

Men faktum kvarstår: Det är bättre för dig, mig och planeten om bara de som behöver förlängningen köper den själva.

För planeten skulle det vara bäst om vi slutade konsumera alls. Eller om vi inte ens fanns.

Enligt Gäddnos slutade de inkludera kabeln förra året. Alltså får du justera dina beräkningar därefter. För att inte tala om att av dig antagna fjärdedelen som ändå behöver sladden kommer att ge klirr Apples kassa på 1,9 milliarder kronor årligen.

Ursprungligen av MatsOlov:

Nej, det gör det inte. Alla Macar har anslutningsportar. Kanske inte just de du vill ha, men du vill även ha bra designa, så något måste ge sig.

Min Macbook har två portar som är helt jungfruliga. På 8(!) år har jag aldrig stött på tillbehör som man kunde ansluta till dem. De kommer nog inte heller att användas även av nästa ägare. Du som konsult kanske kan till och med uppskatta hur många faktiskt använder dessa portar för något annat än just för att ansluta adaptrar. Och jag slår vad om att inte ens du som tycker att allt Apple gör är så himla bra kan klara av dig utan adaptrar på en modern Mac.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-17 12:48
Ursprungligen av Pulver:

Jag fick mitt ex iallafall

Väldigt lite som skvallrar om M1 på förpackningen förutom modellnumret

Börja med det viktigaste: Metal benchmark i Geekbench 5!

Ursprungligen av Vassius:

Börja med det viktigaste: Metal benchmark i Geekbench 5!

Hehe

Tyvärr tillbaka på jobbet nu, så testerna får vänta lite

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2020-11-17 14:02

Precis fått min?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-17 14:19
Ursprungligen av Robban G:

Precis fått min?

Najs, tack! OpenCL ligger i trakterna kring GTX 1050. Riktigt imponerande för en fläktlös bärbar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-17 14:49

Sitter och velar mellan Air och Pro. De har ju samma M1 chip! Dvs att alla komponenter som gör en dator (CPU, GPU, RAM etc.) är identiska!

Jag antar att Pro kommer att vara lite snabbare (och framför allt uthålligare) för att den har aktiv kylning. Frågan är hur mycket? Har det kommit några jämförelser? Är det något annat att beakta? Ja, lite längre batteritid känner jag till.

En följdfråga: Air 16GB RAM 15kkr vs Pro 8GB 16kkr?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2020-11-17 14:57

Valde mellan air och PRO men kände att prestandan är tillräcklig för mig i air då tanken är att jag ska ha en uppdaterad iMac när den kommer?

Ursprungligen av timofej:

Sitter och velar mellan Air och Pro. De har ju samma M1 chip! Dvs att alla komponenter som gör en dator (CPU, GPU, RAM etc.) är identiska!

Jag antar att Pro kommer att vara lite snabbare (och framför allt uthålligare) för att den har aktiv kylning. Frågan är hur mycket? Har det kommit några jämförelser? Är det något annat att beakta? Ja, lite längre batteritid känner jag till.

En följdfråga: Air 16GB RAM 15kkr vs Pro 8GB 16kkr?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-17 15:06
Ursprungligen av Robban G:

Valde mellan air och PRO men kände att prestandan är tillräcklig för mig i air då tanken är att jag ska ha en uppdaterad iMac när den kommer?

Känner också på mig att Air kommer att räcka för mig. Å andra sidan trivs jag med den lite tyngre Pro från 2012 som jag har nu. Är lite orolig över att jag kommer att sakna gedigenheten och uppleva Air som lite fjantig. ?

MacBook är också den enda datorn som jag har hemma. Alltså ska den klara av allt. Men det är klart, om prestandan skiljer obefintligt finns det ingen anledning att betala 3,5 kkr till. Alternativt uppgradera minnet för pengarna.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2020-11-17 17:20

Kan rapportera att det inte fungerar att logga in på Handelsbanken med dosa-sladd, trots att programvaran ska ha stöd för OS X 11.. Tydligen ska en lösning vara på gång om ca 2 veckor. Sedan undrar jag varför handelsbanken måste hålla fast med dosa/sladd!! Har alltid varit strul de få gånger man ska använda den.. ?

Ursprungligen av Robban G:

Kan rapportera att det inte fungerar att logga in på Handelsbanken med dosa-sladd, trots att programvaran ska ha stöd för OS X 11.. Tydligen ska en lösning vara på gång om ca 2 veckor. Sedan undrar jag varför handelsbanken måste hålla fast med dosa/sladd!! Har alltid varit strul de få gånger man ska använda den.. ?

Känner igen det problemet. Förmodligen måste de skriva om programmet för den nya processorn.

Hur är det med Mobilt BankID? På din dator ska man ju kunna installera och köra iOS appar. Kan du testa om det går? Jag hade önskat att det funkade, plus att man kan signera med Touch ID på datorn - det hade varit riktigt nice!

Ursprungligen av C-Carlsson:

Känner igen det problemet. Förmodligen måste de skriva om programmet för den nya processorn.

Hur är det med Mobilt BankID? På din dator ska man ju kunna installera och köra iOS appar. Kan du testa om det går? Jag hade önskat att det funkade, plus att man kan signera med Touch ID på datorn - det hade varit riktigt nice!

Verkar inte gå att installera Mobilt BankID - andra ios appar går att öppna upp i Mac App Store, det går att söka upp appen med Google och då står det "Öppna Mac App Store för att köpa och hämta appar" men på Mobilt BankID står det "Den här appen finns endast tillgänglig i App Store för iPhone och iPad"

Ursprungligen av Pulver:

Verkar inte gå att installera Mobilt BankID - andra ios appar går att öppna upp i Mac App Store, det går att söka upp appen med Google och då står det "Öppna Mac App Store för att köpa och hämta appar" men på Mobilt BankID står det "Den här appen finns endast tillgänglig i App Store för iPhone och iPad"

Det var ju typiskt... hoppas tillräckligt många ligger på Finansiell ID teknik så det lägger till stöd via Catalyst så det går köra på de nya macarna.

Ursprungligen av Robban G:

Kan rapportera att det inte fungerar att logga in på Handelsbanken med dosa-sladd, trots att programvaran ska ha stöd för OS X 11.. Tydligen ska en lösning vara på gång om ca 2 veckor. Sedan undrar jag varför handelsbanken måste hålla fast med dosa/sladd!! Har alltid varit strul de få gånger man ska använda den.. ?

För att handelsbanken är ”en seriös bank” som en av deras chefer sa för flera år sedan. Mina kompisar retar mig fortfarande för det när jag håller kvar vid Handelsbanken.

Fast du kan logga in med BankID. Det är bara för vissa operationer som du behöver dosa med sladd.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2020-11-17 20:50
Ursprungligen av BlackSmp:

För att handelsbanken är ”en seriös bank” som en av deras chefer sa för flera år sedan. Mina kompisar retar mig fortfarande för det när jag håller kvar vid Handelsbanken.

Fast du kan logga in med BankID. Det är bara för vissa operationer som du behöver dosa med sladd.

Jag vet men typ 1 gång per år när man köper ny telefon och ska installera mobilt bank id blir det samma problem?

Ursprungligen av Robban G:

Jag vet men typ 1 gång per år när man köper ny telefon och ska installera mobilt bank id blir det samma problem?

Jag vet, har samma problem

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2020-11-17 21:12

Fast jäklar vad rapp den känns ?

Grattis till en fin maskin.

Har ni någon uppfattning om uppdateringsfrekvens på bildskärmen? Är det 60 hz eller 120 hz som på iPad Pro? Jag hade önskat mig en dator med 120 hz och denna processorn har ju säkert kapacitet för det. Det hade varit smooth ?

Ursprungligen av Robban G:

Fast jäklar vad rapp den känns ?

Ja, det är lite "love at first sight" känsla efter första kvällen med datorn

Ursprungligen av C-Carlsson:

Grattis till en fin maskin.

Har ni någon uppfattning om uppdateringsfrekvens på bildskärmen? Är det 60 hz eller 120 hz som på iPad Pro? Jag hade önskat mig en dator med 120 hz och denna processorn har ju säkert kapacitet för det. Det hade varit smooth ?

Det verkar vara 60hz.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2020-11-17 21:26
Ursprungligen av C-Carlsson:

Grattis till en fin maskin.

Har ni någon uppfattning om uppdateringsfrekvens på bildskärmen? Är det 60 hz eller 120 hz som på iPad Pro? Jag hade önskat mig en dator med 120 hz och denna processorn har ju säkert kapacitet för det. Det hade varit smooth ?

Ingen aning, hittar inget om det..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-17 21:36
Ursprungligen av Pulver:

Ja, det är lite "love at first sight" känsla efter första kvällen med datorn

Vad hade du för dator förre den? Själv lutar jag också åt Air men oroar mig just för att det inte säger klick för att jag har en Pro nu.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-11-17 21:36
Ursprungligen av carlsson:

Du anar inte hur många såna här sladdar jag sett liggande för att ingen använt dem (jobbar som konsult så man ser en del)... Enligt min erfarenhet så använder högst 1/4 av Mac Book-användarna denna förlängning, och det var sannolikt därför Apple slutade att skicka med den förlängningen för 7 år sen (eller när det nu var). Det handlar inte om girighet, det handlar om att sätta ett så litet avtryck som möjligt ur "onödig plast och koppar"-förbrukning som möjligt. Just koppar har vi dessutom en begränsad mängd av, bättre då att använda den där det behövs.

Apple säljer ungefär 10 miljoner bärbara datorer per år. Det innebär att 7,5 milj * 1,8 m kabel per år ligger och skräpar istället för att användas. Genom att inte skicka med denna kabel sedan 2013 har vi alltså sparat in 94,5 miljoner meter kabel till bättre ändamål (det är avståndet till månen 246 gånger). Apple har sparat kanske 200 miljoner kronor vilket är en bajs i Nilen för dem. (ren gissning att de betalar ca 2 kr styck för förlängningen.)

Alla siffror är ungefärliga och baserade på snabbfakta från nätet. Men faktum kvarstår: Det är bättre för dig, mig och planeten om bara de som behöver förlängningen köper den själva.

/IMHO

Håller med, men tvärtom. Har enbart använt den långa sladden. Känns fel att sätta in en stor laddklump i ett eluttag. Dessutom når den inte lika långt.

Själv har tycker jag Ikeas kablar är smidiga och fint vita.
https://www.ikea.com/se/sv/search/all/?q=Ansl...

Ursprungligen av timofej:

Vad hade du för dator förre den? Själv lutar jag också åt Air men oroar mig just för att det inte säger klick för att jag har en Pro nu.

Jag har fortfarande en Macbook Pro 2015 (med retina skärm, magsafe och kortläsare)

En av anledningarna till att jag inte riktigt var intresserad av Air tidigare var att skärmen var lågupplöst, men så är ju inte fallet längre.

Nu ville jag istället gärna ha en Air pga av att den saknar fläkt - inga rörliga delar och inget störande fläktljud

Har kvar min Macbook Pro 2015 ett tag till eftersom jag trodde att jag skulle stöta på problem med den nya M1:an och program som inte fungerade, men det har gått förvånansvärt bra än så länge

Allt verkar installeras utan problem och jag märker inte av att något program går slöare pga emulering.

Ursprungligen av reboot81:

Håller med, men tvärtom. Har enbart använt den långa sladden. Känns fel att sätta in en stor laddklump i ett eluttag. Dessutom når den inte lika långt.

Själv har tycker jag Ikeas kablar är smidiga och fint vita.
https://www.ikea.com/se/sv/search/all/?q=Ansl...

Blandar mig i kabeldebatten lite snabbt

Personligen föredrar jag också IKEA, men har aldrig gillat vita kablar (inte ens Apples) - jag gillar däremot flätade tygkablar.

IKEA:s Åskstorm laddare tillsammans men en flätad usb-c kabel är mycket snyggare för att ladda en space grey dator - enligt mig då

Bevaka tråden