Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kablage, tips på USB A -> USB C samt USB C -> USB C

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Biltema har fått ett rätt stort utbud av kablar till rimligt pris.
Så värt att kolla in där.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-17 20:10
Ursprungligen av johnh3:

Biltema har fått ett rätt stort utbud av kablar till rimligt pris.
Så värt att kolla in där.

USB 3.1 gen 1, PD, 5 Gbps, 1,8m 169kr

USB 3.1 gen 2, PD, 10 Gbps, 1m 159kr

Elgiganten som nämndes tidigare... köper de flesta datakablar där, men se till att du får en för data och snåla inte, du blir bara besviken när det visar sig att den inte håller måttet:

Lite om USB-C och Thunderbolt x
Som om skillnaderna mellan usb-c och thunderbolt 3 inte kunde vara förvirrande nog – själva kablarna du använder för att ansluta prylarna har också betydelse. Det handlar både om hur många watt ström de klarar att leverera till din Ipad, Macbook eller andra prylar, och hur snabba dataöverföring blir via kabeln.
Läs mer: Thunderbolt 3 och usb-c – din guide i adapterdjungeln
Att det blivit så här beror på att usb-c är en kontaktstandard som kan användas för flera olika överföringsprotokoll. Du kopplar in en sladd som ser likadan ut som en annan, men det kan handla om usb 2.0, 3.0, 3.1 eller 3.2 (gen 1, 2 och 2x2), men också thunderbolt 3, ethernet eller displayport (eller andra videoanslutningar som hdmi med en adapter).

Vid sidan av dataöverföringen skickas även i många fall ström, och hur mycket en viss sladd klarar varierar. Gamla usb 2.0 kunde förse anslutna prylar med upp till 0,5 ampere, medan usb 3.0 klarar 0,9 ampere normalt och 2 ampere med snabbladdning. Olika tillverkare har också tagit fram egna tillägg till usb som ger ännu högre effekt, till exempel Qualcomms Quick Charge-teknik som ger upp till 18 watt.
Missa inte: Skillnaden mellan usb-c och thunderbolt 3 – vi reder ut begreppen
Med usb-c skickas ström via USB Power Delivery (usb-pd), en standard som inte är direktkopplad till själva usb-tekniken och även används i thunderbolt 3. Usb-pd kan leverera ström med 5, 12 eller 20 volt för maximalt 100 watt effekt. Men alla kablar är inte dimensionerade att klara så höga effekter.

Så här hittar du rätt bland kablarna:
• Kablar med usb-c i bara ena änden, och en gammal vanlig usb-kontakt i den andra, har aldrig mer än 15 watt.
• Kablar med usb-c i båda ändarna finns i en massa olika varianter och det gäller att hålla koll om du ska köpa en ny. Apples egna kablar finns till exempel med antingen upp till 30 watt eller upp till 100 watt. Du kan känna igen vilken du har genom att läsa serienumret som står på själva kabeln: om de tre första tecknen är C4M eller FL4 klarar kabeln bara 30 watt, om de är DLC, CTC, FTL eller G0J klarar den upp till 100 watt.

Ska du köpa en kabel för dataöverföring måste du kolla att du får rätt usb-standard för det, eller thunderbolt 3 om tillbehöret du ska ansluta använder den tekniken.
• Usb-c-kablar vars beskrivning inte säger något om överföringshastighet eller usb-standard är oftast bara usb 2.0 för dataöverföring (kallas ofta ”laddkablar”).
• Kablar som säger att de klarar usb 3.1 gen 2 eller usb 3.2 gen 2 ska klara upp till 10 gigabit per sekund (1,25 GB/s). En del kablar med den hastigheten kan även kallas enbart usb 3.1 eller usb 3.2. Helst ska tillverkaren skriva ut hastigheten tydligt i produktbeskrivningen.
• Kablar med usb 3.2 gen 2x2 klarar upp till 20 gigabit per sekund (2,5 GB/s). Det är den senaste versionen av usb-protokollet och finns än så länge inte i speciellt många produkter. Men tänk på: Även om ett tillbehör som en extern ssd har stöd för detta är det inte säkert att din dator har det – kolla upp det innan du slänger pengar i sjön på en ny kabel!

 
• Thunderbolt 3-kablar har en liten blixtikon på kontakterna och finns i två varianter. Den ena klarar maximalt 20 gigabit per sekund och kallas passiv, den andra upp till 40 gigabit per sekund och kallas aktiv. Hur hög effekt de klarar varierar en del, så kolla upp det innan du köper en kabel. Speciellt viktigt om du ska ladda din Macbook via thunderbolt-kabel från en docka eller skärm. Du bör också kontrollera hur hög effekt dessa kan förse en ansluten laptop med.
Egentligen ska alla kablar med usb-c i båda ändarna klara upp till 60 watt strömförsörjning, men Apple är inte det enda företaget som listar kablar med lägre effekt. Ska du köpa en kabel eller en laddare med tillhörande kabel bör du läsa detaljerna noga och se till att den klarar den effekt du behöver, och har rätt hastighet för dataöverföringar om du behöver det också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-18 02:19
Ursprungligen av CekariYH:

...
Att det blivit så här beror på att usb-c är en kontaktstandard som kan användas för flera olika överföringsprotokoll.
...

Type C - One port to rule them all

Ursprungligen av IngoX:

Type C - One port to rule them all

Den lånar (översatt: snor) jag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-18 02:37
Ursprungligen av CekariYH:

Den lånar (översatt: snor) jag

Väl bekomme. Minns att jag gjorde den, tydligen för fem år sedan. Av två andra snodda bilder...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-18 10:03

Tack för tipsen

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-28 23:50

Köpte Biltemas 1m USB-C kabel. Förpackningen är motsatsen till vad Apples, rent ut sagt hemsk. Sladden låg delvis klämd! Sladden är inte alls lika smidig som Apples egna eller Belkins TB kabel. Stora plastiga kontakter, dock bättre ergonomi än Apples.
Visar samma W (94) som original.
Duger den? Ja.
Skulle jag köpa den igen? Nej.

Ursprungligen av reboot81:

Köpte Biltemas 1m USB-C kabel. Förpackningen är motsatsen till vad Apples, rent ut sagt hemsk. Sladden låg delvis klämd! Sladden är inte alls lika smidig som Apples egna eller Belkins TB kabel. Stora plastiga kontakter, dock bättre ergonomi än Apples.
Visar samma W (94) som original.
Duger den? Ja.
Skulle jag köpa den igen? Nej.

Dom där förpackningarna hatar jag, kräver verktyg och skyddskläder för att få ut grejorna och tyvärr är det många som använder liknande.
Själva sladden är nog ok men "bulkigare" kontakter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-29 01:06
Ursprungligen av CekariYH:

Dom där förpackningarna hatar jag, kräver verktyg och skyddskläder för att få ut grejorna och tyvärr är det många som använder liknande.
Själva sladden är nog ok men "bulkigare" kontakter.

Svetsade plastförpackningar klipps runt om med sax. Gör inte alla så

Jo, men en del är så hårda så om man slinter skär man sig både här och där...

Baseus har fina kablar rent allmänt. Även USB-C till C som denna på 2 meter:
https://fyndiq.se/search/?q=baseus+Usb+c&sear...

Fast man ser dem inte ofta i butik här.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-06-25 20:36

Ikeas USB-C till USB-C, 69 kr.
Mycket smidigare än Biltemas, dock ger denna endast 60W. Vilket jag tidigare nämnt inte spelar roll för vanligt datorbruk. Min laddare som jag har med mig erbjuder "endast" 75W, men jag märker ingen skillnad.
1,5m, USB2, överhettningsskydd. Givet att man är medveten om begränsningarna är det ett mycket bra köp!

  • Superhjälte
  • 2020-06-25 20:42
Ursprungligen av reboot81:

Ikeas USB-C till USB-C, 69 kr.
Mycket smidigare än Biltemas, dock ger denna endast 60W. Vilket jag tidigare nämnt inte spelar roll för vanligt datorbruk. Min laddare som jag har med mig erbjuder "endast" 75W, men jag märker ingen skillnad.
1,5m, USB2, överhettningsskydd. Givet att man är medveten om begränsningarna är det ett mycket bra köp!

Fungerar för laddning men överföringshastigheten lämnar en del att önska med IKEA-kabeln.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-11-18 09:39
Ursprungligen av reboot81:

Utgår inom kort.

Har positiva erfarenheter av Case4you kablarna både Usb-C samt Lightning:

https://fyndiq.se/produkt/1-8m-c4u-r-usb-c-5a...

https://fyndiq.se/produkt/ios-3a-kabel-laddsl...

Prisvärda också.

Tips på USB-C till Lightning kabel 1 meter 3 pack för 99 kr:
https://case4you.se/produkt/c4u-3-pack-1m-usb...

Alternativt 2 kablar på 2 meter för samma pris:
https://case4you.se/produkt/c4u-2-pack-2m-usb...

Såg denna multikabel:
https://fyndiq.se/produkt/3-i-1-multikabel-us...

Inget nytt koncept i sig. Men den tar hela 5A vilket är bra om man ska ladda en platta, laptop eller nåt som kräver lite mer.

Baseus har modernare varianter av multikabeltypen än den ovanstående nu. Med enbart Lightning och USB-C samt USB-C anslutning, Micro USB är väl inte så vanligt numera och kan kännas överflödigt.
Har inte sett de varianterna i Sverige ännu men de kommer väl:
https://www.aliexpress.com/item/1005003323950...

Bevaka tråden