Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp nya MacBook Air

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-18 08:05
Ursprungligen av Pulver:

Blandar mig i kabeldebatten lite snabbt

Personligen föredrar jag också IKEA, men har aldrig gillat vita kablar (inte ens Apples) - jag gillar däremot flätade tygkablar.

IKEA:s Åskstorm laddare tillsammans men en flätad usb-c kabel är mycket snyggare för att ladda en space grey dator - enligt mig då

Just det! I och med att Apple har övergivit Magsafe kan man ju använda vilken laddare som helst nu för tiden! En klar fördel som jag inte tänkt på varje gång jag kelar med min Magsafe.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-18 08:15
Ursprungligen av Pulver:

Jag har fortfarande en Macbook Pro 2015 (med retina skärm, magsafe och kortläsare)

En av anledningarna till att jag inte riktigt var intresserad av Air tidigare var att skärmen var lågupplöst, men så är ju inte fallet längre.

Nu ville jag istället gärna ha en Air pga av att den saknar fläkt - inga rörliga delar och inget störande fläktljud

Och du hade Magsafe också! Det är också en av sakerna som jag har svårt att överge. Och i och med insikten att laddningen inte heller behöver vara ett problem slår jag nog till och avviker från tråden. Tills jag har fått datorn i alla fall.

Eller... just det. Måste införskaffa mig adaptrar. Finns det en prisvärt som inkluderar vanliga USB kontakter och gärna en SD-kort läsare (men inte ett måste, har en separat läsare också)? HDMI och nätverk vill jag helst slippa. Har också en separat adapter för det sistnämnda.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-18 09:50
Ursprungligen av timofej:

Eller... just det. Måste införskaffa mig adaptrar. Finns det en prisvärt som inkluderar vanliga USB kontakter och gärna en SD-kort läsare (men inte ett måste, har en separat läsare också)? HDMI och nätverk vill jag helst slippa. Har också en separat adapter för det sistnämnda.

Ja, det finns från ett flertal leverantörer. Jag har valt Satechi, men det finns också från Hyper, Belkin etc. Sök på "USB-C hub". Läs annars denna översikt så får du en bra språngbräda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-18 10:32
Ursprungligen av frazze:

Ja, det finns från ett flertal leverantörer. Jag har valt Satechi, men det finns också från Hyper, Belkin etc. Sök på "USB-C hub". Läs annars denna översikt så får du en bra språngbräda.

Tack frazze! Ska botanisera i det nu.

Vad gäller magsafe kör jag med Kjells variant. Lättare för att glappa än originalet, men helt ok. Dessutom vinklad 90° så att sladden går åt "rätt" håll på skrivbordet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-18 11:21
Ursprungligen av Vassius:

Det är utbildningspriset du har hittat. Men väldigt udda att inte ha priser i hela kronor.

Har spårat det till privatkopieringsavgiften som ligger på 75 kr + moms = 93,75 kronor. Tycker att det är bra av Apple att redovisa den i priset. Kanske fler kommer att reagera på det orimliga systemet där hela svenska befolkningen ska betala för något de inte gör.

Nu är det beställt i alla fall. ? En ingångs Air.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-18 11:24
Ursprungligen av johan_tanying:

Vad gäller magsafe kör jag med Kjells variant. Lättare för att glappa än originalet, men helt ok. Dessutom vinklad 90° så att sladden går åt "rätt" håll på skrivbordet.

Vilken bra grej! Tack Johan! Det här är nog dagens fynd! ?

Det skulle vara synnerligen intressant att få reda på hur de nya macarna hanterar populära spel i familjen som

  1. Start Stable (grafik-hungrigt)

  2. Cities Skylines (extremt CPU-krävande när många tillägg används)

  3. Minecraft (kräver mer av grafikkortet än man först kan tro i lite mer krävande "världar")

Ursprungligen av timofej:

Har spårat det till privatkopieringsavgiften som ligger på 75 kr + moms = 93,75 kronor. Tycker att det är bra av Apple att redovisa den i priset. Kanske fler kommer att reagera på det orimliga systemet där hela svenska befolkningen ska betala för något de inte gör.

Nu är det beställt i alla fall. ? En ingångs Air.

Min kom idag. Den är snabb... Ruggigt snabb...

Velar mellan 13" Air eller 13" Pro med M1?

Luke Miani reder ut likheter och skillnader:

Gick från -14 MBP 13 till nya Air 16/1tb, 280 gram som känns. Och jag som önskade en ny 12,a tänk 300 gram ytterligare. Jag är inte den som kan pressa skiten ur en dator, det mest avancerade är raw foton. Men batteritiden är jag nyfiken på, blir nog att ladda varannan till var tredje dag, ändå är det min entertainer på kvällarna.

Ursprungligen av kennethLundgren:

Gick från -14 MBP 13 till nya Air 16/1tb, 280 gram som känns. Och jag som önskade en ny 12,a tänk 300 gram ytterligare. Jag är inte den som kan pressa skiten ur en dator, det mest avancerade är raw foton. Men batteritiden är jag nyfiken på, blir nog att ladda varannan till var tredje dag, ändå är det min entertainer på kvällarna.

Jag längtar också efter en 12” med M1/M2. Jag hade en 12” i några år och den var så sjukt lätt o smidig. Väger runt 900g. Prestandan var inget vidare men funkade för mig. Med M1 kommer den bli fantastisk! O tänk om de kan bygga in Face ID också. Jag tror detta blir nästa MacBook de släpper nästa år.

Underbart att det börja komma lite appar anpassade till processorn också

Chrome finns nu (och det känns härligt snabbt att surfa ), skulle ju vara roligt om stora appar som exempelvis Steam kom snart också, med några spel som fungerar så att man kan testa lite sånt

Jag har faktiskt upptäckt en nackdel med min nya M1 Air. Den blir aldrig varm, inte ens rumsvarm som min gamla MBP. Så den kyler benen när man har den i knät en längre stund.
Tja, dagens ilandsproblem.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-11-23 15:30
Ursprungligen av kennethLundgren:

Jag har faktiskt upptäckt en nackdel med min nya M1 Air. Den blir aldrig varm, inte ens rumsvarm som min gamla MBP. Så den kyler benen när man har den i knät en längre stund.
Tja, dagens ilandsproblem.

Du får ha din gamla Intel-mac som värmekudde under din nya Air.

Hej alla,

Har precis fått en Macbook Air M1 från jobbet och försöker få bild på två skärmar. Vet att det inte stöds officiellt men jag har försökt fixa det.

1. Har denna dockningsstation från Alogic,
https://www.elgiganten.se/product/datorer-til...

2. Chansade att displaylink drivrutinerna från som hänvisades från denna sida, https://www.reseller.vendora.se/produktfiler/... skulle funka, men det verkar inte som det.

Är det helt körd med denna dockningsstation jag har?

Jag har läst att det inte spelar någon roll vilken docka du har, M1:an är helt enkelt inte gjord för att skicka ut två bildskärmssignaler....

Du kan ju köpa ett ställ till din bärbara, och använda den som skärm. Så har jag kört själv i flera år med mina bärbara, och när de kommer upp i samma höjd som den externa monitorn, så använder man faktiskt bägge två.

Ursprungligen av carlsson:

Jag har läst att det inte spelar någon roll vilken docka du har, M1:an är helt enkelt inte gjord för att skicka ut två bildskärmssignaler....

Du kan ju köpa ett ställ till din bärbara, och använda den som skärm. Så har jag kört själv i flera år med mina bärbara, och när de kommer upp i samma höjd som den externa monitorn, så använder man faktiskt bägge två.

Funkar inte OOTB, men här visas det hur det funkar med en av Alogics andra dockor.
https://www.youtube.com/watch?v=bmA40iEqVHg&f...

Ursprungligen av gneken:

Funkar inte OOTB, men här visas det hur det funkar med en av Alogics andra dockor.
https://www.youtube.com/watch?v=bmA40iEqVHg&f...

Effing awesome!
Jag har läst ganska mycket om detta, men har inte sett någon lösning för det. Förrän nu då!

Grymt!

Bevaka tråden