Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hyfsad bra bildskärm till Mac Mini M1

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilken bildskärm skulle ni rekommendera till eventuellt införskaffande av Apple Mac Mini Silicon M1? (Bara teori, men kul att få veta alla fall. )
Vore bra om den hade en face camera alla fall och kanske även inbyggda högtalare, vet inte hur moderna skärmar är utrustade. Jag vet bara att fortfarande runt millennium eller kanske lite innan, var även mindre Apple-bildskärmar asdyra gentemot dagens priser.
Storleken från 23 tum och upp till 27 tum. Behovet av 4K vet jag inte om jag kommer att ha, men om inte prisskillnaden är stor, gärna det.
Det behöver inte vara någon proffsskärm.

Ursprungligen av pick-me-up:

...behöver inte vara någon proffsskärm.

Mitt tips är att du går in på Prisjakt och använder filtreringsfunktionerna där, för att få fram ett gäng intressanta skärmar, och sen kollar du omdömena/recensionerna på dem.

Om du vill ha tips här på forumet, så får du nog ge lite mer information. T.ex detta:
- Användningsområde? Vilka egenskaper som är viktiga varierar ju beroende på vad du ska använda skärmen till. Typ om det är surf/mejl – eller gaming – eller foto- och videoredigering.
- Prisklass? En ungefärlig budget hade nog också varit bra för att begränsa urvalet något.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-21 00:27

Grundkrav idag är PD, Power Delivery.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Mitt tips är att du går in på Prisjakt och använder filtreringsfunktionerna där, för att få fram ett gäng intressanta skärmar, och sen kollar du omdömena/recensionerna på dem.

Om du vill ha tips här på forumet, så får du nog ge lite mer information. T.ex detta:
- Användningsområde? Vilka egenskaper som är viktiga varierar ju beroende på vad du ska använda skärmen till. Typ om det är surf/mejl – eller gaming – eller foto- och videoredigering.
- Prisklass? En ungefärlig budget hade nog också varit bra för att begränsa urvalet något.

Användningsområde: Inga större krav för egenskaperna, men jag vet att LG är kompatibel med Macen, så man kan styra funktioner direkt från datorn. Annars skulle även lite enklare bildskärm göra jobbet galant, tror jag.
Jag har inte några dyra specialprogram eller kommer att skaffa sådana ens i framtiden. Det räcker mer än väl med allt som kommer att finnas tillgängligt redan på köpet.

Prisklass: LG UltraFine kostar i dag runt 7300 kronor, och det är max vad jag vill betala. Totalbudgeten måste bli så pass mycket billigare att det motiverar köpet av Mac Mini gentemot nuvarande 27-tums Intel iMac med hänsyn taget även att för mig räcker mindre skärm än just 27 tum. Runt 24 tum vore idealiskt, tror jag, men med ett vettigt pris skulle det inte skada om bildskärmen är även en aning större.

Jag ska kika på prisjakt också men tänkte bara att någon här kanske har koll på bildskärmarna tillräckligt bra för att ge några goda råd. Annars kan jag googla också efter olika tester etc.

Mac Mini M1 – 8495 kr
LG UltraFine 4K-skärm – 7290 kr
Apple tangentbord med numerisk del – 1390 kr
Apple Magic Mouse 2 för Mac – 849 kr
Totalpris: 18024 kr och grundmodellen av Intel iMac 27” kostar 22888 kr.
Priset för kommande mindre Apple Silicon iMac går inte att sia sig om, men jag gissar att den kommer att hamna prismässigt mellan dessa två alternativ. Och jag är inte särskilt sugen att skaffa Inte iMac i dagens läge när nya modellerna kan vänta bakom krönet redan i forsta kvartalet nästa år.
Nu vet jag inte hur ligger prestandan mellan dessa två, men jag tror inte att Mac Mini M1 slår Intel Macen på alla parametrarna.

Funderar i precis samma banor! Har en Macbook Pro 13 tum från 2018 och behöver en kontors-setup hemma. Tror jag kommer köpa Ultrafine 4K och använda med min MBP, sen ev byta till Mac mini, ny Macbook Air eller nya iMac (och då sälja skärmen) när de kommer. Svårt val!

Ursprungligen av adrianyan:

Funderar i precis samma banor! Har en Macbook Pro 13 tum från 2018 och behöver en kontors-setup hemma. Tror jag kommer köpa Ultrafine 4K och använda med min MBP, sen ev byta till Mac mini, ny Macbook Air eller nya iMac (och då sälja skärmen) när de kommer. Svårt val!

Jag förstår ditt dilemma. Har själv haft beslutsångest nu många år gällande eventuellt nyköp av en desktop Mac. Men nu tror jag att det börjar äntligen närma sig för ett slutgiltigt beslut.
Tidigare har inte de förändringar som har skett varit tillräckligt bra, att det skulle ha motiverat ett köp. Enligt mitt synsätt alltså. Men nu kan jag äntligen se ljuset vid horisonten! Hoppas att det inte innebär för många steg bakåt, som det alltid brukar vara med Apple.
Om jag hade det minsta behov av en bärbar dator, så skulle båda två nya Macar duga med bravur men jag har inte det minsta behov för sånt bruk.
P.S. Vid närmare eftertanke kan eller bör kommande ’lilla’ iMac vara även billigare vad jag gissar. Annars kommer det vara en ordentlig prishöjning, så man får hoppas på det bästa. Så snälla Apple, senast i slutet av mars nästa år vill vi ha en ny Apple Silicon iMac! Gärna lite större än 21,5 tum, men ”anything goes” bara den har en ny design och har bättre specs på alla delar. Speciellt FaceTime-kamera, eller vad den nu heter officiellt.

Ursprungligen av pick-me-up:

Jag förstår ditt dilemma. Har själv haft beslutsångest nu många år gällande eventuellt nyköp av en desktop Mac. Men nu tror jag att det börjar äntligen närma sig för ett slutgiltigt beslut.
Tidigare har inte de förändringar som har skett varit tillräckligt bra, att det skulle ha motiverat ett köp. Enligt mitt synsätt alltså. Men nu kan jag äntligen se ljuset vid horisonten! Hoppas att det inte innebär för många steg bakåt, som det alltid brukar vara med Apple.
Om jag hade det minsta behov av en bärbar dator, så skulle båda två nya Macar duga med bravur men jag har inte det minsta behov för sånt bruk.
P.S. Vid närmare eftertanke kan eller bör kommande ’lilla’ iMac vara även billigare vad jag gissar. Annars kommer det vara en ordentlig prishöjning, så man får hoppas på det bästa. Så snälla Apple, senast i slutet av mars nästa år vill vi ha en ny iMac! <3

Jag har behov av bärbar Mac så en extern skärm med USBC-dock för laptop kanske är bästa lösningen faktiskt. Finns det något bra argument för att välja Mac Mini framför Macbook Air/Pro nu med M1? Samma prestanda och inte så stor skillnad i pris. Om man har minsta lilla behov av bärbar dator känns en M1-laptop som ett bättre val. Eller missar jag något?

Ursprungligen av adrianyan:

Jag har behov av bärbar Mac så en extern skärm med USBC-dock för laptop kanske är bästa lösningen faktiskt. Finns det något bra argument för att välja Mac Mini framför Macbook Air/Pro nu med M1? Samma prestanda och inte så stor skillnad i pris. Om man har minsta lilla behov av bärbar dator känns en M1-laptop som ett bättre val. Eller missar jag något?

Det får sakkunniga här svara på, jag kan nästan ingenting om bärbara datorer.

1
Bevaka tråden