Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Defekt kamera?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle ta en bild på kvällen igår men det gick inte eftersom det kom ett jäkla streck mitt i allt!
Kolla bifogade bilder, och film. Tagna på kvällen, är denna "lensflare" normal? Har inte sett den innan, men har inte fotat gatulampor på natten innan heller. Ser ju katastrof ut!
På filmen som bifogas ser man tydligt att det kommer i vissa lägen.

Nej, det är ingen smuts, gjorde rent kameran jättemycket.

Edit: Filmen blev för stor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-24 13:52

Det är nog inga konstigheter egentligen, det är något som kan uppstå när ljus tillåts falla in i optik på olika sätt. Hur det ter sig beror självklart på konstruktion och position av aktuell optik kontra ljuskällan.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-11-24 14:23

Kondens? Om du haft telefonen i varm innerficka innan du tog bilderna.

Ursprungligen av carlsson:

Skulle ta en bild på kvällen igår men det gick inte eftersom det kom ett jäkla streck mitt i allt!
Kolla bifogade bilder, och film. Tagna på kvällen, är denna "lensflare" normal? Har inte sett den innan, men har inte fotat gatulampor på natten innan heller. Ser ju katastrof ut!
På filmen som bifogas ser man tydligt att det kommer i vissa lägen.

Nej, det är ingen smuts, gjorde rent kameran jättemycket.

Edit: Filmen blev för stor.

Jag har kollat extremt mycket på kameraomdömen för iPhone 12-modellerna och inte lagt märke till detta tidigare. Jag misstänker att något inte är som det ska. Men jag kan ha fel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-24 16:16

@carlsson Ser du det i "sökaren" innan fotot tas? Kan du alltså se det på skärmen eller ej?

Jag kan se det i sökaren.
Det här kan ju uppstå på en del objektiv och kallas "Lens Flare", men det brukar kräva betydligt mer ljus än så här. Det känns inte riktigt rätt.
Jag har nu delat filen via iCloud. Alla som har en iPhone, mörker och en gatlyka i närheten borde kunna få fram samma effekt, om det här är som det ska vara...

https://www.icloud.com/iclouddrive/0lGOXeijom...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-24 16:54
Ursprungligen av carlsson:

Jag kan se det i sökaren.
Det här kan ju uppstå på en del objektiv och kallas "Lens Flare", men det brukar kräva betydligt mer ljus än så här. Det känns inte riktigt rätt.
Jag har nu delat filen via iCloud. Alla som har en iPhone, mörker och en gatlyka i närheten borde kunna få fram samma effekt, om det här är som det ska vara...

https://www.icloud.com/iclouddrive/0lGOXeijom...

Om du kan se det i sökaren är det alltså inget som på något märkligt sätt skulle läggas på i efterhand utan jag skulle säga att detta är direkt optiskt, hur ljuset faller in genom glaset i optiken och då kan sådant skapas.

Edit: Har nu också sett din film. Ingen som helst tvekan om att detta är klassisk negativ effekt som kan uppstå i optik beroende på hur ljuset faller in.

Ursprungligen av zinned:

Om du kan se det i sökaren är det alltså inget som på något märkligt sätt skulle läggas på i efterhand utan jag skulle säga att detta är direkt optiskt, hur ljuset faller in genom glaset i optiken och då kan sådant skapas.

Edit: Har nu också sett din film. Ingen som helst tvekan om att detta är klassisk negativ effekt som kan uppstå i optik beroende på hur ljuset faller in.

Dags att skaffa motljusskydd till sin iPhone alltså!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Motljusskydd

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-24 17:36
Ursprungligen av carlsson:

Dags att skaffa motljusskydd till sin iPhone alltså!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Motljusskydd

Precis så

Ja men då så.
Då fick jag svar på min fråga, tack för all hjälp! ?

Om man nu har detta behov, så kan man ju
a/ Hålla handen ovanför kameran för att inte släppa in ljus uppifrån.
b/ Tejpa fast en liten "papperskeps" på ovansidan.

Det viktigaste är att veta att det inte är trasigt.

Ursprungligen av carlsson:

Ja men då så.
Då fick jag svar på min fråga, tack för all hjälp! ?

Om man nu har detta behov, så kan man ju
a/ Hålla handen ovanför kameran för att inte släppa in ljus uppifrån.
b/ Tejpa fast en liten "papperskeps" på ovansidan.

Det viktigaste är att veta att det inte är trasigt.

Jag tror helt enkelt att fenomenet är kopplat till relativ ljusstyrka. I mörka miljöer behövs inte lika stark ljuskälla för att ge lensflare

Jag råkade själv ut för det nyss

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-25 08:38

Ta denna bilden som ett exempel :

Nu är detta en screenshot tagen från ett tv-serieavsnitt men den visar samma effekt. Uppstår även på produktionsbolags dyra utrustning, då det är svårt att undgå fysikens lagar helt

Ursprungligen av zinned:

Ta denna bilden som ett exempel :

Nu är detta en screenshot tagen från ett tv-serieavsnitt men den visar samma effekt. Uppstår även på produktionsbolags dyra utrustning, då det är svårt att undgå fysikens lagar helt

Exakt. Jag minns när denna typ av diskussion dök upp för flera år sedan och jag kunde visa exempel från min DSLR kamera med exakt samma effekter

Sitter på jobbet och är uttråkad så jag använder tiden för att hålla liv i diverse trådar

Men nu ger jag mig

Ursprungligen av carlsson:

Ja men då så.
Då fick jag svar på min fråga, tack för all hjälp! ?

Om man nu har detta behov, så kan man ju
a/ Hålla handen ovanför kameran för att inte släppa in ljus uppifrån.
b/ Tejpa fast en liten "papperskeps" på ovansidan.

Det viktigaste är att veta att det inte är trasigt.

Vilken konstig företeelse. Har du provat fota igen utifrån tipsen? Jag ska prova med dessa tips om det fungerar när man filmar. Pga brukar få prickar på bilder som tas mot sol och fixax via retuscherings verktyget i bilder-appen. Dock hur ska man retuschera på film? Så här ser det ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-25 11:33
Ursprungligen av zinned:

Ta denna bilden som ett exempel :

Nu är detta en screenshot tagen från ett tv-serieavsnitt men den visar samma effekt. Uppstår även på produktionsbolags dyra utrustning, då det är svårt att undgå fysikens lagar helt

Lens flare är ju ofta önskvärt för att förmedla en viss känsla. Kan läggas till med filter i foto/video-appar, om man inte får till det direkt med fysikens lagar. Ditt exempel har ju en sån perfekt lensflare att den mycket väl kan vara tillagd i efterproduktionen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-11-25 13:40
Ursprungligen av IngoX:

Lens flare är ju ofta önskvärt för att förmedla en viss känsla. Kan läggas till med filter i foto/video-appar, om man inte får till det direkt med fysikens lagar. Ditt exempel har ju en sån perfekt lensflare att den mycket väl kan vara tillagd i efterproduktionen.

Självklart.

Det var dock inte poängen utan att visualisera något som kunde beskriva att det inte bara kan ske med "billiga komsumentprodukter" utan kan ske med all optik oavsett vilken.

1
Bevaka tråden