Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optimerad batteriladdning iPhone 12 Pro funkar ej

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Har en iPhone 12 Pro som jag köpte dagen den släpptes. Har sedan dess laddar den på nätterna och pluggar ur den ungefär samma tid varje morgon, utan undantag. Ändå ser min laddningskurva ut såhär, där den laddar färdigt omkring kl 12 på natten. Nån mer med detta problem? Funktionen funkar fint på mina andra enheter.

Har samma problem på min 12 Pro som jag haft sedan 23 oktober.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-12-05 09:14

För att inte missa det uppenbara, kollat inställningar? Standardinställningen är att det är aktiverat.
Inställningar > Batteri > Batterihälsa > Optimerad batteriladdning

Vidare att platstjänster är på. Från supportsidan:

Citat:

Optimerad batteriladdning är utformad för att endast aktiveras på platser där du spenderar största delen av din tid, som i ditt hem eller på arbetet. Funktionen aktiveras inte när dina vanor skiftar mer, som när du reser. På grund av detta måste vissa platsinställningar aktiveras för att Optimerad batteriladdning ska kunna användas. Platsinformationen som används för funktionen skickas inte till Apple.

Här följer en lista över inställningar som måste aktiveras:

• Inställningar > Integritetsskydd > Platstjänster > Platstjänster.

• Inställningar > Integritetsskydd > Platstjänster > Systemtjänster> Systemanpassning.

• Inställningar > Integritetsskydd > Platstjänster > Systemtjänster > Signifikanta platser > Viktiga platser.

Där var ”felet”, tackar!

Hade stängt av ”Viktiga platser”, då jag löst nånstans att det dra mycket batteri. Man kan ju också tycka att det är onödigt att den funktionen måste va aktiverad för att den ska kunna se hur man laddar....
Men men, provar att aktivera det nu och se om det löser problemet. Tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-12-05 10:38
Ursprungligen av Anders Båth:

Man kan ju också tycka att det är onödigt att den funktionen måste va aktiverad för att den ska kunna se hur man laddar....

Det är ju viktigt telefonen vet var du laddar, så den inte slutar ladda vid 80% när du behöver batteriet som mest, t.ex. när du reser.

Ursprungligen av IngoX:

För att inte missa det uppenbara, kollat inställningar? Standardinställningen är att det är aktiverat.
Inställningar > Batteri > Batterihälsa > Optimerad batteriladdning

Vidare att platstjänster är på. Från supportsidan:

Allt är aktiverat hos mig sedan dag 1. Men har inte märkt optimerad laddning för det någon gång på 12 Pro.

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Allt är aktiverat hos mig sedan dag 1. Men har inte märkt optimerad laddning för det någon gång på 12 Pro.

Samma här. Någon enstaka gång har jag sett det och jag har ändå väldigt regelbundna vanor för när jag laddar telefonen

Intressant, gick nu in på platstjänster och av någon anledning så verkar inte min nya 12 Pro Max identifiera "hem" korrekt- Senaste gången som jag var hemma var 14/11...

Ursprungligen av BlackSmp:

Samma här. Någon enstaka gång har jag sett det och jag har ändå väldigt regelbundna vanor för när jag laddar telefonen

Jag är fortfarande på min 11 Pro Max och upplever samma sak sedan en tid, har det kanske med iOS att göra snarare än iPhonemodell?

Ursprungligen av theplague:

Jag är fortfarande på min 11 Pro Max och upplever samma sak sedan en tid, har det kanske med iOS att göra snarare än iPhonemodell?

Inte omöjligt. Kanske är beta relaterat? Jag kör IOS-betor hela tiden...

Ursprungligen av BlackSmp:

Inte omöjligt. Kanske är beta relaterat? Jag kör IOS-betor hela tiden...

Det gör inte jag

Ursprungligen av theplague:

Jag är fortfarande på min 11 Pro Max och upplever samma sak sedan en tid, har det kanske med iOS att göra snarare än iPhonemodell?

Jag ska lägga in en liten brasklapp, sedan en tid jobbar jag så att mobilen oftare inte är lika urladdad när jag kommer hem på kvällen (eller den är ofta fulladdad rättare sagt), kanske ”stör” det funktionen på något vis. Ska försöka ha den mer urladdad ett par dagar och se om det gör någon skillnad.

Senast redigerat 2020-12-06 11:57
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-06 19:24

Så här?

På min SE 2016 funkade batterioptimering rätt bra, men sedan kom IOS 14, och sedan dess har det funkat enstaka dagar, sedan har det försvunnit av någon anledning (jag laddar enbart nattetid). Visserligen en äldre modell, men ändå.

Ursprungligen av frazze:

Så här?

”Så här?”, vad?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-06 22:02
Ursprungligen av theplague:

”Så här?”, vad?

Jo, det var någon som sa att det inte fungerade på sin iPhone 12 Pro. Den här skärmdumpen är från en sådan. Jag ville mest höra hur den användaren kunde se att de inte fungerade.

Ursprungligen av frazze:

Jo, det var någon som sa att det inte fungerade på sin iPhone 12 Pro. Den här skärmdumpen är från en sådan. Jag ville mest höra hur den användaren kunde se att de inte fungerade.

Ok, där kom lite info som inte alls framgick i ditt tidigare inlägg.

Jag giiiiiiiiiissar bara, men man/hen ser nog att det inte funkar då en sådan ruta(om optimerad laddning) inte kommer upp i notiscenter. Iaf är det så för mig.

Ursprungligen av theplague:

Ok, där kom lite info som inte alls framgick i ditt tidigare inlägg.

Jag giiiiiiiiiissar bara, men man/hen ser nog att det inte funkar då en sådan ruta(om optimerad laddning) inte kommer upp i notiscenter. Iaf är det så för mig.

Precis, de meddelandena i notiscenter har jag aldrig fått. Se också bifogad bild i första inlägget. Får väl ge det nån vecka nu för att se om telefonen lär sig efter att jag aktiverat de där inställningarna.

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Allt är aktiverat hos mig sedan dag 1. Men har inte märkt optimerad laddning för det någon gång på 12 Pro.

Nu efter ca 2,5 mån har min 12 Pro äntligen börjat med optimerad laddning. Jag vet inte varför det dröjde så länge och vad det beror på. Men uppenbarligen fungerar det nu.

1
Bevaka tråden