Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med DN.se?

Tråden skapades och har fått 124 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Samma här (macOS).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-22 18:25

Jag noterade att DN.se inte ligger på "Top Sites" på min dator. Jag orkar helt enkelt inte strulet där så det blir allt oftare SvD och Ekot:s hemsidor istället. Har också upptäckt att SVT.se är riktigt bra.

Kommer inte in idag den 3 juli 2019 med Safari och Mojave 10.14.5. Sanslöst irriterande för oss som betalar för prenumeration. Har fungerat felfritt hela våren, men nu började höstens problem igen.

Om jag avslutar jag Safari och startar om – kommer jag in direkt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-07-03 23:27
Ursprungligen av Nyteknik:

Kommer inte in idag den 3 juli 2019 med Safari och Mojave 10.14.5. Sanslöst irriterande för oss som betalar för prenumeration. Har fungerat felfritt hela våren, men nu började höstens problem igen.

Om jag avslutar jag Safari och startar om – kommer jag in direkt.

Gammal bug. Drabbar alla plattformarna med Safari. Bara att starta om appen. DN:s redaktion har varit synlig tidigare i tråden.

Ursprungligen av frazze:

Drabbar alla plattformarna med Safari.

www.dn.se är den enda ”plattform” som beter sig såhär för mig.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-07-04 08:03
Ursprungligen av Nyteknik:

www.dn.se är den enda ”plattform” som beter sig såhär för mig.

Plattform här avser macOS och iOS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-07-05 11:38

Kan väl passa på att skjuta in att jag fortfarande har problem då och då med DN.se. Även Expressen.se strular ibland men mer sällan. Märkligt att de inte kan fixa det. För egen del har det lett till betydligt färre besök på dessa sidor.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-07-05 12:36
Ursprungligen av xms67:

Kan väl passa på att skjuta in att jag fortfarande har problem då och då med DN.se. Även Expressen.se strular ibland men mer sällan. Märkligt att de inte kan fixa det. För egen del har det lett till betydligt färre besök på dessa sidor.

Ja, du har alldeles rätt. Det drabbar både dn.se och expressen.se. Och i mitt fall blir det färre besök på dn.se än på expressen då jag har abb på svd.se. Fast svd.se har också haft ett stort problem under våren då deras startsida alltid visades upp blank medan övriga sidor "bakom" alltid fick innehåll/renderades rätt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-07-13 18:45

Någon som testat om det är någon skillnad med betaversionen av Catalina?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-07-13 20:38
Ursprungligen av Jånte:

Någon som testat om det är någon skillnad med betaversionen av Catalina?

Det buggar i publik betaversionen av ipodos 13.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-09-22 22:34

Verkar funka för mig hittills i Safari 13.0

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-23 16:02
Ursprungligen av Jånte:

Verkar funka för mig hittills i Safari 13.0

För mig kvarstår problemet i Safari 13.

Har samma problem nu – men inte lika ofta – efter uppdateringen till Catalina (Safari 13.0.4).

  • Medlem
  • 2020-02-13 13:01
Ursprungligen av xms67:

Är det någon mer än jag som har problem med DN.se sedan iOS 12 kom?

Jag kommer in på alla sajter, inkl expressen.se, förutom dn.se. Det funkar typ var tredje gång.

Jag tror snarare att de utsätts för ddos-attacker dygnet runt för att de skriver kritiska/sakliga artiklar om bl a Ryssland.

Ursprungligen av NisseH:

Problemet uppstod efter att jag uppgraderade till Mojave. Jag tog kontakt med Applesupportern som berättade att problemet kommer att försvinna efter nästa uppgradering 10.14.1

Problemet har existerat i ett år minst. Jag är fortfarande på 10.14.6 och detta problem dyker upp regelbundet med Safari i både OS X och iOS. Kör man Chrome eller Firefox på samma dator eller iOS-enhet så fungerar det.

Ursprungligen av ccc:

Jag kommer in på alla sajter, inkl expressen.se, förutom dn.se. Det funkar typ var tredje gång.

Jag tror snarare att de utsätts för ddos-attacker dygnet runt för att de skriver kritiska/sakliga artiklar om bl a Ryssland.

Nej, det är totalt nonsens. DDOS-skyddet för den här typen av webbsajter är inte att leka med. Det är ett problem med Safari helt enkelt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-09-30 11:41

Och för läsarna kan vi komplettera med detta, men tipset om att rensa cookies och webplatsdata hjälper inte.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-09-30 12:11
Ursprungligen av frazze:

Och för läsarna kan vi komplettera med detta, men tipset om att rensa cookies och webplatsdata hjälper inte.

Skyller på Safari och Apple när det är deras (DN mfl) kakor och spårare som är det egentliga problemet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-09-30 12:22
Ursprungligen av MatsOlov:

Skyller på Safari och Apple när det är deras (DN mfl) kakor och spårare som är det egentliga problemet.

Ja, exakt. För jag kan inte komma på ytterligare siter som lider av samma problem som dn.se. Dom verkar vara ganska ensamma om att ha problemet.

I en FB-grupp såg jag en fråga om en sajt som blinkar i Safari, men inte i Chrome. Desktop, då. Är det också sajtens kakor och sådant?

https://markonline.partex.se

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-09-30 12:31
Ursprungligen av Zeugma:

I en FB-grupp såg jag en fråga om en sajt som blinkar i Safari, men inte i Chrome. Desktop, då. Är det också sajtens kakor och sådant?

https://markonline.partex.se

Nej det tror jag inte, det är nog något i sidans kod som gör så. Opacitet går upp och ner så....

Ursprungligen av MatsOlov:

Nej det tror jag inte, det är nog något i sidans kod som gör så. Opacitet går upp och ner så....

Fast den gör inte så i Chrome. Om det nu är koden, alltså. Eller hanterar webbläsare samma kod olika?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-09-30 12:58
Ursprungligen av Zeugma:

Fast den gör inte så i Chrome. Om det nu är koden, alltså. Eller hanterar webbläsare samma kod olika?

Ja det gör de. Mer tidigare än nu, men det är fortfarande en del fix med kod för olika läsare och OS.

Ursprungligen av MatsOlov:

Ja det gör de. Mer tidigare än nu, men det är fortfarande en del fix med kod för olika läsare och OS.

Tack för infon! ??

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-14 17:58

Ja, felet kvarstår med MacOS 11.x Big Sur, iOS 14.x och iPadOS 14.x (egentligen Safari 14.x) där dn.se kan stanna upp efter bara en halv minut eller efter flera timmar. Jag har inte lyckats se något mönster och har inte tid att sitta med en sniffer och luska ut var DN:s molntjänst stannar up. Jag har mailat deras kundtjänst och skickat en länk till denna tråd...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-14 21:12
Ursprungligen av frazze:

Ja, felet kvarstår med MacOS 11.x Big Sur, iOS 14.x och iPadOS 14.x (egentligen Safari 14.x) där dn.se kan stanna upp efter bara en halv minut eller efter flera timmar. Jag har inte lyckats se något mönster och har inte tid att sitta med en sniffer och luska ut var DN:s molntjänst stannar up. Jag har mailat deras kundtjänst och skickat en länk till denna tråd...

Jag har till och med pratat med Wolodarski om det. Men det var ett tag sedan. Supertråkigt att de inte kan lösa det. Jag vill läsa DN.se friktionsfritt. Svårt att säga upp abonnemanget då de är så dominanta på mediemarknaden.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-14 22:56
Ursprungligen av xms67:

Jag har till och med pratat med Wolodarski om det. Men det var ett tag sedan. Supertråkigt att de inte kan lösa det. Jag vill läsa DN.se friktionsfritt. Svårt att säga upp abonnemanget då de är så dominanta på mediemarknaden.

Gör det gärna igen, @xms67. Annars kan @Ricfur som är/var utvecklare på DN ta itu med saken igen. Enligt hens profil var senaste besöket i januari 2019, så jag håller inte andan, om man säger så... ?

Hej!
Jag kan meddela att vi i allra högsta grad arbetar med problemet fortfarande.

För de som använder sajten via webbläsare på iOS-enheter kan man märka att problemet uppstår även i andra webbläsare än Safari. Detta har fått oss att misstänka webkit.

Vi har testat utan annonser, inloggning etc etc. Vi har även tagit hjälp utifrån men utan resultat. Även SVT-play och Expressen har liknande problem, samt ett okänt antal andra sajter världen över.

Det verkar som att om man byter nätverk medan man surfar så triggas buggen. Antingen från mobilnät till wi-fi, eller mellan olika nätverk.

Tillsvidare rekommenderar vi appen för er som använder iOS, för en bättre upplevelse, och jag postar eventuella uppdateringar här.

Vi jobbar så gott det går och håller koll på forumen efter ledtrådar!

Allt gott
Richard

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-12-15 19:05

Inga problem alls med SVT-play eller Expressen, dom använder jag mig flitigt utav.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-15 19:09
Ursprungligen av Gäddnos:

Inga problem alls med SVT-play eller Expressen, dom använder jag mig flitigt utav.

Jag har problem med Expressen även om de problemen uppstår mer sällan.

Bevaka tråden