Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Facebook kritiserar Apple genom helsidesannonser

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Facebook har länge kritiserat Apples sekretessåtgärder med iOS 14 och har nu gått ut med flera helsidesannonser för att få stöd i frågan.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2020-12-16 23:33

Nån mer än mig som tycker detta är bra?
Gillar att Apple värnar om våran personliga integritet..

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-12-17 08:13

Jag står på Apples sida här. Facebook och Google lever på att vi tillåter dem att sälja ut våra vanor till företag.
Personligen använder jag bara DuckDuckGo numera och jag använder Facebook enbart för att hålla kontakten med de föreningar jag är med i.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-17 09:59

Facebook kan kamma sig och gör som Epic i deras fajt med Apple, inbillar folk att de står på den lille mannens sida, när det egentligen bara handlar om att Facebook tänker på sin egen inkomst.

Hade Facebook gett mig som användare möjligheten att SÄLJA min data till dem, så jag hade fått betalt för det, så hade det varit en sak. Att de skulle tillåtas stjäla den för att sedan själv tjäna pengar på den, det tycker inte jag är ok. Där är det bra att Apple ger mig som end user möjligheten att sätta stopp.

Detta påminner mig om ett roligt mail som cirkulerade för länge sedan där någon webbsida-hemmasnickrare hade skickat ett argt mail till ett företag. Han var sur för att företaget hade gjort om sin webbplats och han hade ju länkat in deras bilder på sin egen och nu hade hans design pajat. Han hotade med att vidta åtgärder om inte företaget la tillbaka bilderna med rätt namn så hans webbsida började funka igen... Kan tyvärr inte hitta någon skärmdump på det.

Hur kan FB klandra Apple för att dom nu rättar till en svaghet som FB kunnat utnyttja för länge. Och om det nu blir så omöjligt för företag att annonsera, hur gick det till innan sociala medier och smartphones då...?
Lite roligt också att FB väljer att annonsera i en papperstidning. Hur välriktad blev den annonsen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-17 13:39
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Detta påminner mig om ett roligt mail som cirkulerade för länge sedan där någon webbsida-hemmasnickrare hade skickat ett argt mail till ett företag. Han var sur för att företaget hade gjort om sin webbplats och han hade ju länkat in deras bilder på sin egen och nu hade hans design pajat. Han hotade med att vidta åtgärder om inte företaget la tillbaka bilderna med rätt namn så hans webbsida började funka igen... Kan tyvärr inte hitta någon skärmdump på det.

Hur kan FB klandra Apple för att dom nu rättar till en svaghet som FB kunnat utnyttja för länge. Och om det nu blir så omöjligt för företag att annonsera, hur gick det till innan sociala medier och smartphones då...?
Lite roligt också att FB väljer att annonsera i en papperstidning. Hur välriktad blev den annonsen?

Precis, tragikomiskt att Facebook blir sura för att slutanvändaren får ett val :

A) Tillåta att ge Facebook data helt utan ersättning till användaren

B) Att användaren nekar Facebook datan

Alltså, att bli sur för att man inte längre utan konstigheter tillåts ta data som inte är ens egen. Tala om magstarkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-12-17 19:46
Ursprungligen av Redaktionen:

Facebook har länge kritiserat Apples sekretessåtgärder med iOS 14 och har nu gått ut med flera helsidesannonser för att få stöd i frågan.

Läs hela artikeln här

Bra iaf att Facebook så tydligt utrycker vilka som er deras kunder. Många inbillar ju sig fortfarande att användarna är kunden. Dock magstarkt att de blir kränkta över att inte få fortsätta sno data ostört. Ska bli skönt den dagen det företaget blir irrelevant. De har ju sabbat allt de rört.

Som Zinned skrev, tror det kan vara en lösning att FB faktiskt börjar dela med sig av vinsten till användare vars data de säljer vidare. Förutsatt att man väljer det själv.

Och Apples svar är så klockrent och totalt skoningslöst i sitt sätt att grusa Facebooks anklagelse:

"We believe that this is a simple matter of standing up for our users. Users should know when their data is being collected and shared across other apps and websites — and they should have the choice to allow that or not. App Tracking Transparency in iOS 14 does not require Facebook to change its approach to tracking users and creating targeted advertising, it simply requires they give users a choice.

Ägd! Som mina söner skulle sagt.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-12-18 11:30
Ursprungligen av iTiger:

Och Apples svar är så klockrent och totalt skoningslöst i sitt sätt att grusa Facebooks anklagelse:

"We believe that this is a simple matter of standing up for our users. Users should know when their data is being collected and shared across other apps and websites — and they should have the choice to allow that or not. App Tracking Transparency in iOS 14 does not require Facebook to change its approach to tracking users and creating targeted advertising, it simply requires they give users a choice.

Ägd! Som mina söner skulle sagt.

Precis. Transparens är ju vad som behövs. Problemet är inte att företag trackar folk, utan att folk inte vet om det eller har möjlighet att göra ett aktivt val.

Facebook, Google med flera är "gratis-tjänster" med du betalar genom att tillåta att dom kan annonsera produkter till dig och det måste göras tydligt.

Ursprungligen av iTiger:

Och Apples svar är så klockrent och totalt skoningslöst i sitt sätt att grusa Facebooks anklagelse:

"We believe that this is a simple matter of standing up for our users. Users should know when their data is being collected and shared across other apps and websites — and they should have the choice to allow that or not. App Tracking Transparency in iOS 14 does not require Facebook to change its approach to tracking users and creating targeted advertising, it simply requires they give users a choice.

Ägd! Som mina söner skulle sagt.

Här är tweeten. Det är ganska underhållande att läsa en del kommentarer...

Och kolla in senaste Joy of Tech:
http://www.joyoftech.com/joyoftech/joyarchive...

1
Bevaka tråden