Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro 15" 2017 drar batteri i vila

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Har en MacBook Pro 15" från 2017 som är varm och drar ur batteriet trots att den är, eller borde vara, i vila. Så snart den lämnas i lite mer än en timme utan adapter inkopplad så drar den ur batteriet. Har en MacBook från 2012 som kan ligga hur länge som helst utan att detta sker. Batteriet har normal status. Har provat SMC återställning och har provat olika inställningar för energibesparing men inget hjälper. Hade Catalina och då var det samma sak men har nu uppdaterat till Big Sur. Men ingen skillnad. Mycket irriterande. Till saken hör att jag köpte den begagnad men har egentligen ingen anledning att tro att det var samma sak för förre ägaren.

Har ca 50000 bilder i Bilder som den försöker "identifiera" och har misstänkt den processen, men det borde den ju lägga av med när jag stänger locket, sätter den i vila. Har pågått i 2 månader nu. Någon som har en aning om vad det kan vara eller hur jag kan ta reda på vad som pågår?

Vad säger Aktivitetshanteraren om vilken process det är som drar ström?

Är Power Nap aktiverat, så stäng av det. Systeminställningar > Batteri.

/bara en tanke

Power Nap är avaktiverat. Har nu stängt ner locket/skärmen vid 78%, efter ca en timme öppnar jag upp och den är nere på 55% och datorn känns rätt så varm (adapter ej inkopplad). Aktivitetshanteraren tycker jag inte säger så mycket. Bifogar skärmavbild för batteri respektive processoranvändning. Måste bara komma på hur jag får med en bild i forumet?????

Gjorde förresten motsvarande med en MacBook 2015 och den har inte minskat med en enda procent på samma tid.

Hur kan jag bifoga bild i ett svar??? Finns ju bläddrafunktion när tråd startas upp men ser den inte när jag skriver svar???

Ursprungligen av jonengs:

Power Nap är avaktiverat. Har nu stängt ner locket/skärmen vid 78%, efter ca en timme öppnar jag upp och den är nere på 55% och datorn känns rätt så varm (adapter ej inkopplad). Aktivitetshanteraren tycker jag inte säger så mycket. Bifogar skärmavbild för batteri respektive processoranvändning. Måste bara komma på hur jag får med en bild i forumet?????

Gjorde förresten motsvarande med en MacBook 2015 och den har inte minskat med en enda procent på samma tid.

Energi

Ursprungligen av jonengs:

Eftersom datorn är varm när du stängt locket så går den aldrig i vila. Sannolikt hör du fläkten gå om du lägger örat mot den när du stängt locket.

Prova att sätta den manuellt i vila via Apple-menyn och se om du får någon skillnad.

Varför den inte går i vila är dock svårt att svara på, möjigen hjälper en ominstallation av systemet.

Ursprungligen av carlsson:

Eftersom datorn är varm när du stängt locket så går den aldrig i vila. Sannolikt hör du fläkten gå om du lägger örat mot den när du stängt locket.

Prova att sätta den manuellt i vila via Apple-menyn och se om du får någon skillnad.

Varför den inte går i vila är dock svårt att svara på, möjigen hjälper en ominstallation av systemet.

Verkar som att det är någon sorts bildhantering som ständigt pågår. "photolibraryd" processen. Fläkten går dock inte. Hmm, med tanke på detta så lär knappast en ominstallation hjälpa.

Har nu gjort en total återställning , raderat hårddisken och ominstallerat OS Big sur och inte lagt in säkerhetskopian. Dvs en ren dator men inte ett dugg bättre. Blir varm trots viloläge och förlorar all ström i batteriet på ca 3 timmar:-(. Vad återstår nu, kan det vara damm i fläktarna?

Hade du gjort PRAM reset och SMC reset?

Ursprungligen av carlsson:

Hade du gjort PRAM reset och SMC reset?

Jo nu har jag gjort PRAM och SMC reset. Har dessutom testat att göra en total återställning och tömt den helt och startat upp som ny dator. Har oavsett kvar samma problem. Känns nästan som att den har längre batteritid vid normal användning än i vila. Vad återstår.

Öppna upp och kolla damm eller liknande i fläkten?

1
Bevaka tråden