Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Misel71:

Det tror jag du ska kunna göra!

https://swe.applersg.com/how-enable-disable-a...

Kika på den!

Har ej provat själv!

Ursprungligen av Misel71:

Har ej provat själv!

Den funktion är för om man själv vill gå in manuellt och inte via knapptryckning. Det hindrar inte att Wallet är tillgänglig för typ en som ska laga ens mobil. Det borde finnas möjlighet för att vissa appar kan ingen annan öppna än mobilägaren.

Ursprungligen av calinou:

Den funktion är för om man själv vill gå in manuellt och inte via knapptryckning. Det hindrar inte att Wallet är tillgänglig för typ en som ska laga ens mobil.

Du får rensa mobilen inför lagning om du vill vara säker på att ingen ska komma åt något.

Ursprungligen av Misel71:

Jag har kikat en del på https://rikatillsammans.se/basta-betalkortet-och-kreditkortet-2019-2020/, hittakreditkortet med flera.

Och det verkar som komplett har kortet med bästa bonus? Har du provat det? Eller skulle du säga att remember är kortet att välja?

Uppskattar alla som kanske kan något om detta!

Jag har kollat runt en del också och det verkar som att det fortfarande är Kompletts kreditkort som gäller om man kollar runt. Bl.a. RikaTillsammans som du nämnde men även https://kreditkortsförmedlingen.se/basta-kreditkortet/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-15 11:13
Ursprungligen av cosmok:

Jag har kollat runt en del också och det verkar som att det fortfarande är Kompletts kreditkort som gäller om man kollar runt. Bl.a. RikaTillsammans som du nämnde men även https://kreditkortsförmedlingen.se/basta-kreditkortet/

Uppgifterna som nämns under båda länkarna är utdaterade. Numera får man endast 0,5 % på alla köp och 1 % på köp som överstiger 20 tkr. Remember more (som jag har) har 0,5 % rakt genom. Dock kostar kortet typ 300 kr/år. Men det har fler försäkringar om man nu behöver det.

Med jämna mellanrum frågar jag min bank, Länsförsäkringar, när de kommer att erbjuda Apple Pay. Jag får samma svar och om igen. Oavsett hur många andra svenska banker som anslutit. Nu är det bara SEB och LF kvar ...

Ett exempel från idag:

Hej xxxx,

Tack för ditt meddelande!

Apple har valt en samarbetsmodell som skiljer sig från andra Pay-lösningar på marknaden och vi kan inte ställa oss bakom den, så för närvarande har vi inga planer på att erbjuda Apple Pay.

Skulle förutsättningarna förändras kommer vi givetvis att erbjuda även den Pay-tjänsten.

De kunder som har en iPhone kan använda betallösningen i smartklockor från Garmin och Fitbit

Med vänliga hälsningar

Xxxx
Länsförsäkringar Östgöta
Kundservice Bank

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-15 16:24
Ursprungligen av Solidsoulbassman:

Med jämna mellanrum frågar jag min bank, Länsförsäkringar, när de kommer att erbjuda Apple Pay. Jag får samma svar och om igen. Oavsett hur många andra svenska banker som anslutit. Nu är det bara SEB och LF kvar ...

Ett exempel från idag:

Hej xxxx,

Tack för ditt meddelande!

Apple har valt en samarbetsmodell som skiljer sig från andra Pay-lösningar på marknaden och vi kan inte ställa oss bakom den, så för närvarande har vi inga planer på att erbjuda Apple Pay.

Skulle förutsättningarna förändras kommer vi givetvis att erbjuda även den Pay-tjänsten.

De kunder som har en iPhone kan använda betallösningen i smartklockor från Garmin och Fitbit

Med vänliga hälsningar

Xxxx
Länsförsäkringar Östgöta
Kundservice Bank

Använd en annan bank också.

Ursprungligen av zinned:

Använd en annan bank också.

För mig så är det endast AP som saknas i en bank som i övrigt funkar väldigt bra för mig. Jag kör med Klarna Card idag för att kunna använda AP. Det kortet belastar mitt LF-konto. Jag får en fördröjning som jag inte gillar men kan/får acceptera tills LF kommit till sans.

Ursprungligen av Solidsoulbassman:

För mig så är det endast AP som saknas i en bank som i övrigt funkar väldigt bra för mig. Jag kör med Klarna Card idag för att kunna använda AP. Det kortet belastar mitt LF-konto. Jag får en fördröjning som jag inte gillar men kan/får acceptera tills LF kommit till sans.

I väntan på LF Bank, skaffa Curve-kortet. Gratis och ingen fördröjning alls. (Använder det själv för AP till mitt företag som jag har i LF Bank.)

Ursprungligen av Solidsoulbassman:

Med jämna mellanrum frågar jag min bank, Länsförsäkringar, när de kommer att erbjuda Apple Pay. Jag får samma svar och om igen. Oavsett hur många andra svenska banker som anslutit. Nu är det bara SEB och LF kvar ...

Ett exempel från idag:

Hej xxxx,

Tack för ditt meddelande!

Apple har valt en samarbetsmodell som skiljer sig från andra Pay-lösningar på marknaden och vi kan inte ställa oss bakom den, så för närvarande har vi inga planer på att erbjuda Apple Pay.

Skulle förutsättningarna förändras kommer vi givetvis att erbjuda även den Pay-tjänsten.

De kunder som har en iPhone kan använda betallösningen i smartklockor från Garmin och Fitbit

Med vänliga hälsningar

Xxxx
Länsförsäkringar Östgöta
Kundservice Bank

Standardsvar men jag reagerar på sättet att formulera sig.

"Vi kan inte ställa oss bakom den" ; Dvs, vi väljer att inte acceptera den.

Det skulle vara intressant att veta skillnaden i lösningarna och varför så många andra aktörer kan hantera den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-16 08:38
Ursprungligen av Lars Einarsson:

I väntan på LF Bank, skaffa Curve-kortet. Gratis och ingen fördröjning alls. (Använder det själv för AP till mitt företag som jag har i LF Bank.)

Detta rekommenderar jag också. Har nu länge använt Curve (och även Revolut) och det fungerar perfekt. Att kunna knyta ett virtuellt kort till x antal fysiska kort (om man så önskar) är perfekt, där man får både AP och deras finess att kunna flytta debiteringar för redan gjorda köp mellan två kort.

Ursprungligen av BlackSmp:

Standardsvar men jag reagerar på sättet att formulera sig.

"Vi kan inte ställa oss bakom den" ; Dvs, vi väljer att inte acceptera den.

Det skulle vara intressant att veta skillnaden i lösningarna och varför så många andra aktörer kan hantera den.

Länsförsäkringar (LF) är kundäga bolag som ytterst styrs via ett fullmäktige, av valda ledamöter. Därav formuleringen, antar jag. Sedan vet jag inte varför LF avstår från AP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-25 17:52

Mitt kort har nu också blivit tillgängligt för att bli kopplat till Apple Pay, vilket jag gjorde ganska direkt mycket för jag blev hetsad av denna tråd. Dock hade inte ens två veckor gått när jag hamnade i situation när jag står vid kassan med meddelande: "Köpet medges ej". Typiskt nog hade jag inte heller plånboken med mig just då (vilket inträffar rätt sällan, typ aldrig). Som tur tog butiken betalning via Swish.

Varför berättar jag om det? Jo, för att huvudargumentet att man kan skippa ha en plånbok med sig kommer bort om betalningssättet inte fungerar VARJE gång. 100 av 100, 1000 av 1000. Nu hade jag inte tillfälle att kolla om det skulle funka med det fysiska kortet. Men jag har åtminstone flera andra kort i plånboken om det skulle knipa.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-25 19:05
Ursprungligen av timofej:

Mitt kort har nu också blivit tillgängligt för att bli kopplat till Apple Pay, vilket jag gjorde ganska direkt mycket för jag blev hetsad av denna tråd. Dock hade inte ens två veckor gått när jag hamnade i situation när jag står vid kassan med meddelande: "Köpet medges ej". Typiskt nog hade jag inte heller plånboken med mig just då (vilket inträffar rätt sällan, typ aldrig). Som tur tog butiken betalning via Swish.

Varför berättar jag om det? Jo, för att huvudargumentet att man kan skippa ha en plånbok med sig kommer bort om betalningssättet inte fungerar VARJE gång. 100 av 100, 1000 av 1000. Nu hade jag inte tillfälle att kolla om det skulle funka med det fysiska kortet. Men jag har åtminstone flera andra kort i plånboken om det skulle knipa.

”Medges ej” brukar ju betyda att du inte har täckning för köpet på ditt kort, då hade det inte hjälpt om du hade ditt fysiska kort med dig. Däremot hade du ju säkert kunnat föra över pengar med din bank-app från annat konto till ditt kort-kopplade konto.

Du kan ju också testa på Curve, ett virtuellt kort med stöd för Apple Pay. Där kan du koppla massor av olika fysiska kort till just detta enda virtuella kort, där du t o m kan flytta redan gjorda köp från ett kort till ett annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-26 18:20
Ursprungligen av zinned:

”Medges ej” brukar ju betyda att du inte har täckning för köpet på ditt kort, då hade det inte hjälpt om du hade ditt fysiska kort med dig. Däremot hade du ju säkert kunnat föra över pengar med din bank-app från annat konto till ditt kort-kopplade konto.

Nej, jag har kreditutrymme så att det räcker och lite till. Det händer då och då även med det fysiska kortet att den kontaktlösa betalningen inte fungerar och jag måste stoppa in kortet i läsaren. Antagligen är det samma fenomen fast med Apple Pay.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-27 00:47
Ursprungligen av timofej:

Nej, jag har kreditutrymme så att det räcker och lite till. Det händer då och då även med det fysiska kortet att den kontaktlösa betalningen inte fungerar och jag måste stoppa in kortet i läsaren. Antagligen är det samma fenomen fast med Apple Pay.

Vilken är kortutgivaren? Har aldrig sett något liknande, fysiskt eller virtuellt kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-27 07:31
Ursprungligen av zinned:

Vilken är kortutgivaren? Har aldrig sett något liknande, fysiskt eller virtuellt kort.

Remember

Ursprungligen av timofej:

Nej, jag har kreditutrymme så att det räcker och lite till. Det händer då och då även med det fysiska kortet att den kontaktlösa betalningen inte fungerar och jag måste stoppa in kortet i läsaren. Antagligen är det samma fenomen fast med Apple Pay.

Ursprungligen av zinned:

Vilken är kortutgivaren? Har aldrig sett något liknande, fysiskt eller virtuellt kort.

Det påminner om Coop-kortet. Där måste du stoppa in kortet fysiskt och ange kod efter ett antal blippbetalningar. Och felkoden var att uttag medges ej - vilket inte är så hjälpsamt för att förstå att du ska stoppa in kortet.

Remember är Mastercard och fungerar utmärkt på Apple Pay. Både i iPhone och Watch

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-27 22:22
Ursprungligen av BlackSmp:

Det påminner om Coop-kortet. Där måste du stoppa in kortet fysiskt och ange kod efter ett antal blippbetalningar. Och felkoden var att uttag medges ej - vilket inte är så hjälpsamt för att förstå att du ska stoppa in kortet.

När jag blippar med det fysiska kortet får jag efter ett antal gånger meddelande "Stoppa in kortet i läsaren". När jag betalade med Apple Pay fick jag bara "Medges ej". Dagen efter betalade jag med kortet på en bensinmack (stoppade in det i läsaren vid pumpen) och Apple Pay fortsatt att fungera som vanligt efter det.

Förresten är betalning på en bensinmack ännu en anledning att ha ett fysiskt kort med sig.

Ursprungligen av timofej:

När jag blippar med det fysiska kortet får jag efter ett antal gånger meddelande "Stoppa in kortet i läsaren". När jag betalade med Apple Pay fick jag bara "Medges ej". Dagen efter betalade jag med kortet på en bensinmack (stoppade in det i läsaren vid pumpen) och Apple Pay fortsatt att fungera som vanligt efter det.

Förresten är betalning på en bensinmack ännu en anledning att ha ett fysiskt kort med sig.

Det påminner om mina erfarenheter. Och när det gäller bensinmackar så är Q8OK förvånansvärt sena med blipp. Så sena att jag inte ens vet om de har introducerat det ännu eftersom jag aldrig går in i butiken.

ST1 var åtmintone först med Apple Pay och har sin app att tanka med.

Har kikat igenom ett flertalet sajter nu men blir inte riktigt klok vilket som verkar passa bäst. Kikade på www.bästakreditkortet.se som någon hade nämnt tidigare i tråden och försöker skapa en överskådlig bild om vilket som skulle passa mig bäst som näthandlar mycket. Står och funderar på Kompletts kreditkort, är det någon med bättre koll som har någon idé?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-08 17:15
Ursprungligen av Tryouthbg:

Har kikat igenom ett flertalet sajter nu men blir inte riktigt klok vilket som verkar passa bäst. Kikade på www.bästakreditkortet.se som någon hade nämnt tidigare i tråden och försöker skapa en överskådlig bild om vilket som skulle passa mig bäst som näthandlar mycket. Står och funderar på Kompletts kreditkort, är det någon med bättre koll som har någon idé?

Jag tycker att det bästa verktyget att välja kort är det här: https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/j...

Där kan man skräddarsy exakt vad man vill ha.

Dock finns inga elektroniska kort i jämförelsen, som till exempel https://www.revolut.com/en-SE

Bevaka tråden