Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook pro, kan jag vara ansluten till internet med wifi och en mixer med nätverkskabel samtidigt?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!

Jag har en MacBook pro från 2011 och den har ju uttag för nätverkskabel. Jag använder denna dator som en mixerdator och då kopplar jag den med sladd till min externa digitala mixer.

Nur till min fråga, kan jag vara ansluten till mixern med sladd och samtidigt få internet till datorn genom att vara ansluten till en router med wifi?

När jag är ansluten till mixern med kabel och inte rör wifi delen så funkar allt bra, men direkt när jag med wifi ansluter till router så dör anslutningen mellan dator och mixer. Kan inte båda vara igång samtidigt? Något annat tips hur jag kan vara ansluten till internet samtidigt som jag är ansluten till mixern?

Kan tillägga att jag har en extern router till min mixer, för ibland vill ja också kunna ansluta till den trådlöst. Men jag kan också koppla direkt till mixern med kabel från dator.

Så idealet för mig skulle vara följande:

Dator - kabel - mixerrouter - mixer
Dator (wifi anslutning) - internetrouter/Hotspot med telefonen

Hoppas ni förstår hur jag menar, annars kanske jag kan redigera om inlägget och infoga bilder, men det får i sådana fall bli nästa vecka.

/Emil

Du kan prioritera vilken anslutning som ska användas först. Görs i systeminställningar (i engelskt OS är det system preferences, network och set service order - som befinner sig under kugghjulet).

Ursprungligen av suddgummi:

Du kan prioritera vilken anslutning som ska användas först. Görs i systeminställningar (i engelskt OS är det system preferences, network och set service order - som befinner sig under kugghjulet).

Okej! Men kan man prioritera båda anslutningar då så att båda är aktiva konstant?

Du kan få båda att vara aktiva samtidigt. Se bara till att båda har grön plupp i systeminställningar i nätverksdelen. Har verifierat med att pinga till två olika IP nr på datorn (DHCP ser dem så två olika enheter [tack vara olika MAC adresser] och delar ut unika IP nr), dvs WiFi IP och Nät IP. Prioriteringslistan prioriterar bara portarna, inte om de används eller inte. För att stänga av en måste man aktivt stänga av en nätverksport.

Senast redigerat 2021-01-08 21:33
Ursprungligen av Emil Grönvall:

Okej! Men kan man prioritera båda anslutningar då så att båda är aktiva konstant?

Det som händer egentligen är att den väljer nätverksanslutningarna i ordning för att försöka nå internet. Så länge som du har olika nätadresser ska du kunna nå bägge. Se alltså till att du inte får en IP i samma subnät på båda nätverksanslutningarna. Lite förenklat kan man säga att om ditt wifi har adresser i spannet 192.168.1.x se till att den andra routern inte delar ut en IP i samma nät utan t.ex. 192.168.2.x

Tja, nu har jag prövat gå in i nätverkets inställningar och tittat. Vad jag kan se så är det olika ip:n, men det funkar fortfarande inte. Jag har anslutning till mixern just nu men jag får inget internet via wifi.

Skumt. Har du tillgång till en annan dator. Pinga med terminal (eller program som ger grafiskt gränssnitt) isåfall till bägge IP och se om du får träff. Du borde får träff på båda IP:n.

Tillvägasätt:
1) Öppna programmet Terminal som finns i verktygsmappen i Programmappen.
2) Skriv ping <ditt Wifi nod IP nr>, t.ex. 192.168.0.3, dvs ping 192.168.0.3
Du borde nu få en statusrad som liknar följande:
64 bytes from 192.168.0.3: imp_seq=0 ttl=64 time 0.252 ms
64 bytes from 192.168.0.3: imp_seq=1 ttl=64 time 0.317 ms
...
3) Avsluta pingandet med Ctrl + C.
4) Skriv ping <ditt Ethernet port nod IP nr>, t.ex. 192.168.0.5, dvs ping 192.168.0.5
Du borde nu få en statusrad som liknar följande:
64 bytes from 192.168.0.5: imp_seq=0 ttl=64 time 0.202 ms
64 bytes from 192.168.0.5: imp_seq=1 ttl=64 time 0.217 ms
5) Avsluta pingandet med Ctrl + C.

Avslutar raderna med ms är det OK. Det visar att noderna har access till nätet.

Senast redigerat 2021-01-10 17:21
  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-01-10 14:37
Ursprungligen av Emil Grönvall:

Tja, nu har jag prövat gå in i nätverkets inställningar och tittat. Vad jag kan se så är det olika ip:n, men det funkar fortfarande inte. Jag har anslutning till mixern just nu men jag får inget internet via wifi.

Flytta upp Wi-fi så den ligger överst i listan, då ska du få internet via den.

Tryck på kugghjulet under listan och välj att ändra tjänsteordning.

Ursprungligen av Gäddnos:

Flytta upp Wi-fi så den ligger överst i listan, då ska du få internet via den.

Tryck på kugghjulet under listan och välj att ändra tjänsteordning.

Grymt! Jag gjorde som du sa och vad jag kan se så fungerar det nu, jag har anslutning till mixern och får internet via wifi, tack!

1
Bevaka tråden