Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Märklig laddning på MBA M1

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-01-08 00:02

Hej

Äger en MBA M1 sedan någon månad tillbaka och har ibland märkt ett märkligt beteende när datorn är kopplat till strömsladden. Det står att strömkällan är adapter och visar hur mycket tid är kvar tills batteriet är fulladdat men batteriet laddas inte! Tvärtom, laddningen sjunker som om datorn inte var kopplad till sladden alls.

Och nej, jag ligger inte på 80 % eller något. Det händer på vilken laddningsnivå som helst. Det hjälper inte att dra ut och sätta tillbaka sladden. Förra gången löste jag problemet med att starta om datorn.

Jag använder Apples originalsladd och laddaren som följde med i kartongen.

Har någon annan problemet? Eller vet vad det orsakas av eller rent av vet hur man fixar det?

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2021-01-08 09:08
Ursprungligen av timofej:

Hej

Äger en MBA M1 sedan någon månad tillbaka och har ibland märkt ett märkligt beteende när datorn är kopplat till strömsladden. Det står att strömkällan är adapter och visar hur mycket tid är kvar tills batteriet är fulladdat men batteriet laddas inte! Tvärtom, laddningen sjunker som om datorn inte var kopplad till sladden alls.

Och nej, jag ligger inte på 80 % eller något. Det händer på vilken laddningsnivå som helst. Det hjälper inte att dra ut och sätta tillbaka sladden. Förra gången löste jag problemet med att starta om datorn.

Jag använder Apples originalsladd och laddaren som följde med i kartongen.

Har någon annan problemet? Eller vet vad det orsakas av eller rent av vet hur man fixar det?

Nej, tyvärr inte. Den laddar så fint så för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-01-08 09:13
Ursprungligen av stralis:

Nej, tyvärr inte. Den laddar så fint så för mig.

Du menade kanske: "Tack och lov inte."

Vet inte om jag ska dra felet vidare till Apple. Det är så inkonsekvent, svårt att framkalla. Kanske fixar sig själv efter någon uppdatering.

Det som jag också finner lite konstigt att batterikapaciteten har sjunkit med 6% efter ca 30 cykler. Om det fortsätter så har jag obrukbart batteri om ett år.

Senast redigerat 2021-01-08 09:26
  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2021-01-08 09:20
Ursprungligen av timofej:

Det som jag också finner lite konstigt att batterikapaciteten har sjunkit med 6% efter ca 30 cyklar. Om det fortsätter så har jag obrukbart batteri om ett år.

Jag har haft min i ca två månader och den har sjunkit med 2% på sex cykler. Men den stod på 99% nästan direkt så det känns stabilt hittills.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-01-08 09:26
Ursprungligen av stralis:

Jag har haft min i ca två månader och den har sjunkit med 2% på sex cykler. Men den stod på 99% nästan direkt så det känns stabilt hittills.

Precis! Mitt batteri var också på 99 % redan från början. Medan mina andra apparater (förra MBP och telefoner) hade alltid 103 % eller något. Det kan bero i och för sig på att Coconut Battery inte förmår att mäta exakt eller något.

Hur har du lyckats ha endast sex cykler på två månader?! Använder du datorn aldrig?

Ursprungligen av timofej:

Hej

Äger en MBA M1 sedan någon månad tillbaka och har ibland märkt ett märkligt beteende när datorn är kopplat till strömsladden. Det står att strömkällan är adapter och visar hur mycket tid är kvar tills batteriet är fulladdat men batteriet laddas inte! Tvärtom, laddningen sjunker som om datorn inte var kopplad till sladden alls.

Och nej, jag ligger inte på 80 % eller något. Det händer på vilken laddningsnivå som helst. Det hjälper inte att dra ut och sätta tillbaka sladden. Förra gången löste jag problemet med att starta om datorn.

Jag använder Apples originalsladd och laddaren som följde med i kartongen.

Har någon annan problemet? Eller vet vad det orsakas av eller rent av vet hur man fixar det?

Detta har hänt mig med dock inte på en M1:a utan på min MacBook Pro. Visade sig vara glapp i laddaren och efter ett köp av en ny så har det aldrig återkommit. Har du tillgång till att låna en annan laddare och testa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-01-08 15:49
Ursprungligen av jurassic579:

Detta har hänt mig med dock inte på en M1:a utan på min MacBook Pro. Visade sig vara glapp i laddaren och efter ett köp av en ny så har det aldrig återkommit. Har du tillgång till att låna en annan laddare och testa?

Tack för tipset, jurassic!

Nej, tyvärr har jag ingen annan laddare. Men var var glappet? I anslutningen till datorn eller vid själva laddningsdosan? Båda kontakterna går ju djupt in, därför har jag svårt att se hur ett glapp kan uppstå där. Men jag kollar noggrannare när jag kommer hem.

Ursprungligen av timofej:

Tack för tipset, jurassic!

Nej, tyvärr har jag ingen annan laddare. Men var var glappet? I anslutningen till datorn eller vid själva laddningsdosan? Båda kontakterna går ju djupt in, därför har jag svårt att se hur ett glapp kan uppstå där. Men jag kollar noggrannare när jag kommer hem.

För mig var det i laddaren. Har en datornörd 4 USB-c portar så testade alla. Testade även med annan kabel men det var samma.

Men kan inte svära på att det är samma för dig så låna eller testa i butik innan du köper för dom är ju inte gratis.

Ursprungligen av jurassic579:

För mig var det i laddaren. Har en datornörd 4 USB-c portar så testade alla. Testade även med annan kabel men det var samma.

Men kan inte svära på att det är samma för dig så låna eller testa i butik innan du köper för dom är ju inte gratis.

Du ska inte köpa ny om det är fel på din laddare. Det är en garantiåtgärd på en så ny laddare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-01-08 20:19
Ursprungligen av jurassic579:

För mig var det i laddaren. Har en datornörd 4 USB-c portar så testade alla. Testade även med annan kabel men det var samma.

Men kan inte svära på att det är samma för dig så låna eller testa i butik innan du köper för dom är ju inte gratis.

Har kommit hem och datorn blev urladdad helt! Igår lämnade jag den med runt 30 % kvar och idag startades den bara kopplad till laddaren och batteriet visar 1 %. Alltså tror jag inte att det är laddarens fel. Måste nog släpa den till en verkstad. Fan vad drygt! :-/

1
Bevaka tråden