Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2st MBP eller 1st MBP/MBA med två användare?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Någon som har erfarenhet av att jobba mkt med flera användare i Mac OS?
Jag har sedan en längre tid tillbaka en MBP för privat bruk och en äldre MBP för jobbet, båda i min privata ägo. Jag gillar tanken på att skilja på jobb och privat, men märker att jag oftast plockar med mig jobb-datorn hem iaf, speciellt nu i Covid-tider.
Funderingar förs om jag skulle ersätta de två MBP med en nyare MBP och köra två användare istället, en användare för privat bruk och en användare för jobbet.
I jobbet använder vi i stort sett bara G Suite samt en del Office, så inga avancerade saker. Privat använder jag MBP'n för främst dokumenthantering, surf och en bild- och videoredigering.

Vad ser ni som ev nackdelar med att ersätta två med en?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-01-13 15:00

Min personliga erfarenhet är att fler prylar ger mer problem. En ny är bättre än två gamla.
Fördelen är att du har en i reserv.
Fördel med en dator är att du bara behöver underhålla en, installera program på en. Det går fort att växla användare mellan jag_jobb och jag_privat, och det är täta skott emellan.
Skatta dig lycklig om du kan klara dig på en, och att du "får" dela dator av din arbetsgivare. Dock så skulle jag säga att det krävs lite mer av dig som "privat" att se till att hålla datorn fri från skadlig kod och att hålla den uppdaterad.

Angå dator:
Slutade använda två separata datorer för runt 20 år sedan, efter det har det bara varit en MBP som jag släpat runt på. Har dock haft separat tangentbord och skärm både hemma och på arbetsplatsen.
Skönt med bara en dator att tänka på.

Ang användare:
Har aldrig använt två separata konton för egen del (skulle nog bli tokig), men det är inga problem om man vill ha det så. macOS har väldigt bra stöd för flera användare.
Men som sagt, man ska nog fundera på syftet med två användare. Du är ju trots allt samma person, bara det att du har två roller. Beroende på behov och krav kanske du klarar dig med en användare? Du slipper ju fundera på vad du läste var, vilket epost du skulle svara på osv. Samtidigt förstår jag att det kan vara skönt att separera dessa roller, men jag skulle personligen inte klara av det.
Jag har hört om folk som använder olika Spaces för olika roller, men det är heller inget jag fixar.

/mina två cent

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-01-13 20:17

Jag har i fler perioder använt en MBA eller MBP för både jobb och privat. Det har fungerat perfekt Testat både på samma användare och på två. Två är egentligen bättre men min lathet har gjort att jag oftast kört på samma användare.

Det roliga är att jag igår började förbereda för en dator igen. Just nu har jag min privata som funkar för både jobb och privat och en jobb-laptop för enbart jobb.

Tack för snabba svar.
Använde till viss del tidigare Chrome för jobb och Safari för privat i en och samma användare för att skilja de två rollerna åt, men jag gillar ändå att ha en del filer lokalt och inte allt i moln (både för privat och jobb). En av orsakerna till att jag tänker på två användare är att jag på min privata har just privat data (bilder, videos, dokument osv). Nu har jag givetvis lösen osv på jobb-datorn och mer el mindre ständigt koll på den, men tanken finns ändå där att den skulle försvinna då jag jobbar i en verksamhet med många runt mig (utbildning). En annan tanke med två användare är att jag (kanske naivt, men ändock) tror att jag kan vara mer fokuserad på jobb när jag är inne på jobb-användaren.

Bör jag oroa mig för något strul med programlicenser eller liknande för två användare på datorn? Tänker om jag så att säga i grunden är inloggad med samma iCloud-lösen, så borde det lösa sig eller?
Och för webbaserade, så är det andra inloggningar hursomhelst..

Vad tror ni?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-01-14 10:40

Jag använder ett konto på min MBA för både jobb och privat, men Jag har ett särskilt konto för när jag kör presentationer, håller utbildning osv.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-01-14 11:10

Jag kan sälla mig till skaran som kör en dator för privat och arbete. Och det fungerar bara bra, tack, sedan ca 1997. Har det varit något uppdrag/anställning som krävt skilda datorer så har den heller inte fått lämna arbetsplatsen, så det löste sig per automatik.
macOS (fd MacOS X) har ju, tack vare sitt arv med UNIX, stöd för flera användare och det är något som man borde använda vid rätt tillfälle. Detta kan vara ett. Men väg det också mot att det ska vara lätt och enkelt att jobba med ditt material. Då ska du kanske låta bli?
Men framför allt så är det bra att hålla vattentäta skott (som tidigare omskrivits) och användarbegreppet i UNIX är perfekt för detta ändamål. Lycka till med ditt val, men jag tror att du kommer att köra på en dator - fast med bra disciplin...

1
Bevaka tråden