Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt tangentbord och mus ifrån Apple

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
BT-adaptern tar väl upp samma USB-port som tangentbordssladden, eller är det jag som tänker fel?

USB-enheter i tangentbordet antar jag.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 17:25

Varför har Apple tagit bort möjligheten att ställa vinkeln på tangentbordet? Detta är ergonomiskt oförsvarbart!

Citat:

Skrevs ursprungligen av molekylmartin
Varför har Apple tagit bort möjligheten att ställa vinkeln på tangentbordet? Detta är ergonomiskt oförsvarbart!

Dom räknar väll med att man har det i knät eftersom det är trådlöst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-16 17:32

Jag saknar mitt gamla beigea Macbord, jag. Det var det feeling i.

Men ni menar alltså att min kub skulle bli tre USB-portar fattigare om man räknar in BT-antennen? Inte så bra.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 17:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Dom räknar väll med att man har det i knät eftersom det är trådlöst.

Jo, jo, det kanske är sant, men jag har för mig att även det vanliga Apple Pro-tangentbordet ser ungefär likadant ut (fast MED sladd) - eller har jag helt fel?

  • Medlem
  • 2003-09-16 17:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av István
Dom borde för länge sedan lanserat ett Airportkort med Bluetooth. Skulle passat internt i alla Macar från det här milleniet.

"Airportkort med Bluetooth"???

Det är antingen eller. Airport och Bluetooth använder förvisso samma frekvens men kommunikationen skiljer sig i tekniken. Du kan inte ha "Airportkort med Bluetooth" och viceversa.

Har du försökt tanka diesel i din bensinmotor?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 17:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av split
Jag saknar mitt gamla beigea Macbord, jag. Det var det feeling i.

Det gamla Extended Keyboard (II?)var en riktig höjdare om det är det du menar. Spitzen-qualität! Hade ett sådant till en gammal 6400, har aldrig haft skönare tangentbord.

Citat:

Skrevs ursprungligen av split
Jag saknar mitt gamla beigea Macbord, jag. Det var det feeling i.

Men ni menar alltså att min kub skulle bli tre USB-portar fattigare om man räknar in BT-antennen? Inte så bra.

USB-hubb?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-16 17:45

daniel: Hub har jag redan. Och wacombräda, och soundsticks, och kamera, och skrivare, och... och ... du vet hur det är

martin: Stjärna i kanten för "spitzen-qualität", haha... Men Extended KB II var det sista riktiga tangentbordet från Apple i min mening.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 17:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av split
martin: Stjärna i kanten för "spitzen-qualität", haha... Men Extended KB II var det sista riktiga tangentbordet från Apple i min mening.

Jag är tysk-fetischist. Med en far som är gymnastiklärare och tysklärare kan det väl inte bli annat. Ordnung und Diziplin, med visselpipan i högsta hugg! Nu återstår att se hur tangentbordet är på nya 15" Alu. Den står högst på önskelistan nu.

Pesonligen tycker jag att MS möss är för stora och för styrda i hur man ska hålla dem. Den här musen från Logitech kanske kan vara något för er som vill ha mer knappar. Någon sam har en bild eller mer info?

jag tycker det ar kanon, av nan anledning som jag inte kan satta fingret pa(!) sa kanns det battre an pa 17" som star bredvid...sorry om det later knappt kan bero pa att vi varit har sen 10 i morse...:rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av molekylmartin
Varför har Apple tagit bort möjligheten att ställa vinkeln på tangentbordet? Detta är ergonomiskt oförsvarbart!

Precis, många med mig vill ha sitt tangentbord så plan som möjligt. Inte lutat på det där sättet.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 19:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Requires a Bluetooth enabled Macintosh (either built-in or using the qualified D-Link DBT-120 USB Bluetooth Adapter (older D-Link DWB-120M adapters are not supported). Mac OS X, v10.2.6 or higher required.

Jo, precis. Tänkte mest att hade hade varit på sin plats om apple lanserat någon egen sån pryl med tanke på hur mycket andra adaptrar och så de säljer. Lite bakåtkompatibilitet för iSync och andra program. Då hade ju ett paketpris för t-bord/mus/blåtand-adapter varit lysande.

Jo, det är ju ett klart minus att man ej kan få tangentbordet platt mot bordet som man är van vid. Man får väl köra med handledsstöd och trycka dit ett par fötter i framkant på t-bordet så det vinklas bakåt =).

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 19:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Error Flynn
jag tycker det ar kanon, av nan anledning som jag inte kan satta fingret pa(!) sa kanns det battre an pa 17" som star bredvid...sorry om det later knappt kan bero pa att vi varit har sen 10 i morse...:rolleyes:

Det låter ju bra. Det blir att beställa 15" Alu så snart kassan tillåter.

Tangentbordet lär ju vara som på 12+17"

Citat:

Skrevs ursprungligen av molekylmartin
Varför har Apple tagit bort möjligheten att ställa vinkeln på tangentbordet? Detta är ergonomiskt oförsvarbart!

Jag håller med om att det verkar mycket konstigt. Den enda förklaringen jag kan komma på är att det är ergonomiskt bättre att ha tangentbordet på det sätt som det är nu och att Apple har märkt att de flesta inte fäller ut "klaffarna".

Jag har otroligt svårt att tro att Apple medvetet skulle göra en produkt sämre, ur ergonomisk synpunkt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
"Airportkort med Bluetooth"???

Det är antingen eller. Airport och Bluetooth använder förvisso samma frekvens men kommunikationen skiljer sig i tekniken. Du kan inte ha "Airportkort med Bluetooth" och viceversa.

Har du försökt tanka diesel i din bensinmotor?

Klart att man kan ha kombinerade kort. Det finns pcmcia-kort med kombinerat modem och nätverk, kombinerat isdn och modem, kombinerat w-lan och sjutton vet vad, samt mini-pci-kort med diverse funktioner.

Att det sedan med största sannolikhet inte skulle fungera rent tekniskt att sätta det internt i en Mac då det bara finns ett uttag för antenn, det är ju en annan sak.

Min samlade uppfattning:

Det är jätteschysst att Apple kommer ut med trådlöst tangentbord och mus, men det känns verkligen inte som några bra grejer, ergonomiskt och användarmässigt sett.

Microsofts motsvarande erbjudande är billigare, och har framför allt ställbart tangentbord, extraknappar på musen, och scrollhjul.

Visst får man betala extra för Apple-grejer, och det är jag också beredd att göra, men inte om de funktionsmässigt är gravt underlägsna liknande produkter från andra tillverkare. Jag är riktigt besviken.

Man får hoppas att Logitechs bluetooth-saker funkar i OS X, helt enkelt, men det är jag övertygad om att de kommer att göra.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-09-16 22:30

Vad är det inte apple fattar ?!?!?! dom kan ju för H-vette inte släppa en ny mus med en knapp!!!!!!!!!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 22:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Jag håller med om att det verkar mycket konstigt. Den enda förklaringen jag kan komma på är att det är ergonomiskt bättre att ha tangentbordet på det sätt som det är nu och att Apple har märkt att de flesta inte fäller ut "klaffarna".

Jag har otroligt svårt att tro att Apple medvetet skulle göra en produkt sämre, ur ergonomisk synpunkt.

Det ergonomiskt bästa är nog inte att vrida handens baksida uppåt bakåt, eftersom man då lätt spänner musklerna och stryper blodtillförseln. Det bästa är att ha händerna så avslappnat som möjligt, dvs lätt inåvridna (uppifrån sett) och rakt framåt eller lite nedåt. Det bästa borde vara att ha en liten vallgrav på skrivbordet där tangentbordet kan få ligga med framkanten "nedgrävd". Jag ska nog börja karva på mitt...

  • Medlem
  • 2003-09-16 22:34

Apple Store har förväxlat rubrikerna på musen och tangentbordet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Apple Store har förväxlat rubrikerna på musen och tangentbordet.

Det är väl snarare bilderna dom har förväxlat. Texten stämmer ju med rubriken. Det skulle vara spännande att se vad man får om man beställer en av grunkorna.

  • Medlem
  • 2003-09-16 23:24

Vad är den stora fördelen med att ha Bluetooth istället för IR? Det måste finnas något mer än att man kan ha tangetbord och mus 10 meter ifrån datorn? För vem skriver på sitt tangentbord 10 meter ifrån datorn?:eek:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Visst var DWB-120M som Apple Store sålde själva? En specialversion anpassad för mac? Ironiskt om det är just den som inte stöds.

Visst var det så, min DWB-120M köpte jag genom Apple Store.

Är sugen på både tangentbordet och musen men lite tveksam vad gäller färgen, är vitt verkligen snyggt? Känns lite, hmm, kinky.

Nu är jag (än så länge) lite sur för att min blåtandsadapter inte funkar, så jag skippar inköpet...

Citat:

Skrevs ursprungligen av MP
Vad är den stora fördelen med att ha Bluetooth istället för IR? Det måste finnas något mer än att man kan ha tangetbord och mus 10 meter ifrån datorn? För vem skriver på sitt tangentbord 10 meter ifrån datorn?:eek:

IR måste, som en vanlig fjärrkontroll, ha en direkt "line of sight" till IR-mottagaren. Med Bluetooth kan du ha hur mycket grejer som helst i vägen, och det fungerar ändå.

De där tio metrarna är rätt praktiska om du vill kunna sitta i soffan och styra din Powerbook som visar film via sin tv-utgång, eller när du håller en presentation, eller liknande.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-16 23:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av MagnusB
Pesonligen tycker jag att MS möss är för stora och för styrda i hur man ska hålla dem. Den här musen från Logitech kanske kan vara något för er som vill ha mer knappar. Någon sam har en bild eller mer info?

Gaah! D är ju en sån man ska ha! Finns det fler bilder på nätet eller mer info?? Och vad är den där wireless hub för nåt?? Apple-mice eat råtgift!

Det finns många andra fördelar med Bluetooth jämfört med IR (förutom det uppenbara som Martin Kallisti skrev om), jag kommer inte på så många just nu men kryptering av informationen är förstås en sådan grej.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Det finns många andra fördelar med Bluetooth jämfört med IR (förutom det uppenbara som Martin Kallisti skrev om), jag kommer inte på så många just nu men kryptering av informationen är förstås en sådan grej.

Nu ska man inte kalla BlueTooth för säkert.
Och enda anledningen att BT är krypterat är att det är ju radio och mycket lättare att avlyssna, även på distans.
Det är lite som att tycka att WLAN är bättre än vanlig Ethernet bara för att man kan använda WEP-kryptering.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-17 10:21

Är det någon här som kommit underfund med VARFÖR vilken BT-tumme som helst INTE skulle funka med de nya tangentborden? Jag har just beställt en liten en med märket "Gigabyte"

Bevaka tråden