Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av reboot81:

Hörde ett rykte att han precis fått uppdrag hos en annan myndighet, Nämnden för hemslöjdsfrågor.

Jag var tvungen att kolla upp det, men visst fanns det en sådan. Finns det något enda verksamhetsområde som är för trivialt för att inte hysa en hord av byråkratiska parasiter som bränner skattepengar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-01-04 13:25
Ursprungligen av zinned:

Slå upp ”dåligt omdöme” så ser du ett likhetstecken till svensk socialdemokrati.

(Nu diskuterar vi parallellt i två olika forum..?.) Jag har genom åren jobbat en hel del med statistik. Det är fascinerande hur högt Sverige kommer i nästan alla mätningar. På rak arm kommer jag inte på någon viktig parameter där vi faller igenom. PISA och skjutningar är väl två områden där vi generellt ligger för lågt/högt i förhållande till vad vi dels gör i många andra områden och dels i förhållande till vad vi skulle kunna prestera. Om vi håller oss till utfall och inte känslor, vad är det som fallerar enligt dig?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-01-04 13:41
Ursprungligen av xms67:

PISA och skjutningar är väl två områden där vi generellt ligger för lågt/högt i förhållande till vad vi dels gör i många andra områden och dels i förhållande till vad vi skulle kunna prestera.

PISA?

”genom att en fjärdedel av eleverna antingen inte fick göra provet eller inte dök upp”

Lag och ordning vardag inne på också, det är ett område med en skrämmande utveckling. Rån, misshandel, knarkhandel, våldtäkter, gruppvåldtäkter, allmän skadegörelse, allt i en vansinnig omfattning.

Ursprungligen av xms67:

(Nu diskuterar vi parallellt i två olika forum..?.) Jag har genom åren jobbat en hel del med statistik. Det är fascinerande hur högt Sverige kommer i nästan alla mätningar. På rak arm kommer jag inte på någon viktig parameter där vi faller igenom. PISA och skjutningar är väl två områden där vi generellt ligger för lågt/högt i förhållande till vad vi dels gör i många andra områden och dels i förhållande till vad vi skulle kunna prestera. Om vi håller oss till utfall och inte känslor, vad är det som fallerar enligt dig?

Det bygger ju indirekt på att det skulle vara socialdemokraternas förtjänst.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-01-05 18:54

Försöker koppla en EOS M50 som webkamera men jag har tydligen bara en enda USB->USB-Mini som klarar data, och den är bara 20 cm lång.

  • Medlem
  • 2021-01-05 19:26
Ursprungligen av MatsOlov:

Försöker koppla en EOS M50 som webkamera men jag har tydligen bara en enda USB->USB-Mini som klarar data, och den är bara 20 cm lång.

Kan nån can’t Canon.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-01-06 07:47
Ursprungligen av Dalle:

Kan nån can’t Canon.

Vet inte vem som tillverkat USB-kablarna jag har, men jag tror inte det är Canon.

Dan Eliasson avgår självmant enligt SVT Nyheter.
Nu börjar förtroendet för MSB stiga med mycket små steg. Nu måste MSB få en generaldirektör som agerar som förväntat och inte sticka iväg under sin semestertid till platser långt bort (längre än 2–3 timmar från kontoret med bil/helikopter/flyg) från Sverige i kristider (coronapandemin) …

Man får ta och gratulera (S). Ännu ett skickligt bondeoffer som avleder uppmärksamheten från Allas Vår Landsfaders små snedsteg.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-01-06 21:22

Och han ska få behålla sin lön!
Tro fn att jag blir utan min lön om jag gravt missköter mig. Suck.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-01-19 07:10

Året är 2021 och onlineshopping är fortfarande så rudimentärt.
Ta tex CDON, den största plattformen för olika butiker. En standardsökning på en produkt som finns i två varianter, samt fyra färger: Microsoft Surface Mobile Mouse 22 träffar.

Microsoft är inte bättre själva, de listar en produkt med två olika stavningar: Surface Mobil Mouse resp Surface Mobile Mouse.

Notera att det enda som skiljer är färgen, trots det förvirras man av helt olika produktbeskrivningar:

Ursprungligen av reboot81:

Året är 2021 och onlineshopping är fortfarande så rudimentärt.
Ta tex CDON, den största plattformen för olika butiker. En standardsökning på en produkt som finns i två varianter, samt fyra färger: Microsoft Surface Mobile Mouse 22 träffar.

Microsoft är inte bättre själva, de listar en produkt med två olika stavningar: Surface Mobil Mouse resp Surface Mobile Mouse.

Notera att det enda som skiljer är färgen, trots det förvirras man av helt olika produktbeskrivningar:

Skulpterad design? Tillverkad med huggmejsel och klubba?
Bärbar? Finns det icke bärbara datormöss?
Dongelfri Bluetooth? Det beror väl på, har din dator inbyggd Bluetooth eller måste du kanske köpa till en USB-sticka?
Trådlös Bluetooth? Om man vill ha Bluetooth med tråd, går det att ordna?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-01-19 09:02

Ett företag som gång på gång brister i det digitala är IKEA.
Produktinfo för lampor, text GU10 spot listar teknisk data under "mått" men inte alltid under "Teknisk information".

Kundtjänst förklaring till varför man utelämnar enheten: "Då detta är information som vanligtvis inte behövs till just lampan i sig när den ska användas. Därför har vi valt att inte ha denna informationen ute. Jag har letat efter detta. Men kan inte hitta något till dig."
Hoppas inte min gamla matte&fysiklärare läser detta, då skulle han antagligen bryta ihop.

Beställde en Xbox Elite trådlös handkontroll Series 2 från Microsoft Store för 2 199kr i mitten på december förra året. Den kom aldrig fram då UPS slarvade bort paketet. UPS sa att de inte visste var den fanns och jag kontaktade Microsoft... de påstår att de måste göra en egen utredning och två månader senare (nästan) så har jag fortfarande inte sett röken av pengarna...

Ursprungligen av primu[s]®:

Beställde en Xbox Elite trådlös handkontroll Series 2 från Microsoft Store för 2 199kr i mitten på december förra året. Den kom aldrig fram då UPS slarvade bort paketet. UPS sa att de inte visste var den fanns och jag kontaktade Microsoft... de påstår att de måste göra en egen utredning och två månader senare (nästan) så har jag fortfarande inte sett röken av pengarna...

>2000 spänn för en handkontroll?. Är den gjord i guld eller?

Ursprungligen av Sir N.:

>2000 spänn för en handkontroll?. Är den gjord i guld eller?

https://www.xbox.com/sv-SE/accessories/contro... det är en mycket bra kontroller.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-01-21 07:58
Ursprungligen av primu[s]®:

https://www.xbox.com/sv-SE/accessories/contro... det är en mycket bra kontroller.

Hur har du betalat? Kanske läge att kontakta dem. Hade ett liknande problem med en 3d-skrivare jag beställt från Gearbest. Som tur var hade jag betalat med Paypal och när jag kontaktade dem så tog det två dagar så var pengarna tillbaka på kontot.

Ursprungligen av MatsOlov:

Hur har du betalat? Kanske läge att kontakta dem. Hade ett liknande problem med en 3d-skrivare jag beställt från Gearbest. Som tur var hade jag betalat med Paypal och när jag kontaktade dem så tog det två dagar så var pengarna tillbaka på kontot.

Jag betala med mitt Amex. Ringde idag igen och nu sa de att de skulle skicka tillbaka betalningen men det kunde ta upp till fyra veckor. Jag sa att jag förväntade mig någon form av kompensation för detta. Tre månader från man betalt tills man får tillbaka pengarna är lite väl mycket. Även för en tålmodig svensk som mig själv.

Jag ska erkänna att jag hade fel. Allas vår sossekamrat Dan Eliasson hamnade inte på elfantkyrkogården regeringskansliet för att svalna efter sin senaste fadäs, sådant får mindre betydande sossar genomlida. Han utsägs redan dagen efter att han begärt att få lämna MSB till att ratta regeringens egen lilla överrocksmyndighet SSK (Enheten för samordning av samhällets krisberedskap, som bl.a. basar över just MSB). Behåller förstås lönen på 162,5kSEK/mån. Intressant i sammanhanget är att detta inte kungjordes offentligt som brukligt vid tillsättningar av myndighetschefer, utan att Expressen fick gräva fram det ur en snårskog av felarkiverade dokument.

Tanken svindlar på hur mycket skit DE måste ha om svetsaren och övriga sossepampar efter sin tid som SÄPO-chef för att kunna piska dem framför sig på det här viset.

  • Medlem
  • 2021-01-23 11:55
Ursprungligen av GustafMA:

Jag ska erkänna att jag hade fel. Allas vår sossekamrat Dan Eliasson hamnade inte på elfantkyrkogården regeringskansliet för att svalna efter sin senaste fadäs, sådant får mindre betydande sossar genomlida. Han utsägs redan dagen efter att han begärt att få lämna MSB till att ratta regeringens egen lilla överrocksmyndighet SSK (Enheten för samordning av samhällets krisberedskap, som bl.a. basar över just MSB). Behåller förstås lönen på 162,5kSEK/mån. Intressant i sammanhanget är att detta inte kungjordes offentligt som brukligt vid tillsättningar av myndighetschefer, utan att Expressen fick gräva fram det ur en snårskog av felarkiverade dokument.

Tanken svindlar på hur mycket skit DE måste ha om svetsaren och övriga sossepampar efter sin tid som SÄPO-chef för att kunna piska dem framför sig på det här viset.

Dan Eliasson måste ha hållhakar på regeringen, annars är det oförklarligt. Trots partibok är han en uppenbar belastning för regeringen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-01-23 20:32

Det är inget nytt bland socialdemokraterna, hoppas var att fler får upp ögonen för vad de sysslar med. Nu har ju t o m svetsaren och alla ministrar fått höjt sin lön...man baxnar över hur de har mage.

Undrar hur alla i sjukvården känner sig efter allt sossarna sysslar med.

Ursprungligen av GustafMA:

Jag ska erkänna att jag hade fel. Allas vår sossekamrat Dan Eliasson hamnade inte på elfantkyrkogården regeringskansliet för att svalna efter sin senaste fadäs, sådant får mindre betydande sossar genomlida. Han utsägs redan dagen efter att han begärt att få lämna MSB till att ratta regeringens egen lilla överrocksmyndighet SSK (Enheten för samordning av samhällets krisberedskap, som bl.a. basar över just MSB). Behåller förstås lönen på 162,5kSEK/mån. Intressant i sammanhanget är att detta inte kungjordes offentligt som brukligt vid tillsättningar av myndighetschefer, utan att Expressen fick gräva fram det ur en snårskog av felarkiverade dokument.

Tanken svindlar på hur mycket skit DE måste ha om svetsaren och övriga sossepampar efter sin tid som SÄPO-chef för att kunna piska dem framför sig på det här viset.

Ingen expert, men tror jag läst eller hört att en regering inte kan avskeda ex. Generaldirektör eller tjänstemän och dåligt omdöme genom att inte följa rekommendationer är knappast saklig grund. Så detta var väl det ”bästa” man kunde åstadkomma. Om det inte är hög lön så är det stora fallskärmar och det är ju nog inte billigare att ha det systemet för att bli av med folk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-01-24 00:22

1. Ministrar får löneförhöjning... Ja så får även alla andra, inkl de i vården.
2. Det finns ett till viss del starkt antällningsskydd för myndighetschefer, Generaldirektörer. Varför då? Den främsta orsaken har varit att även om Sverige inte har en formell maktdelning som i USA har tänket varit att myndighetschefer ska kunna stå emot regeringen/ministrar. Personligen anser jag anställningsskyddet är för svagt och otydligt för myndighetschefer och att Sverige antingen borde stärka det eller införa rätt för regeringen att sparka myndighetschefer med påföljande avgångsvederlag.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-01-24 09:23

Syrrans MC kort har kapats och använts i sydamerika OCH USA timmar efter att de använts i Sverige.
Jag kan bara dra en slutsats, banken skiter i om detta drabbar privatpersoner.
Total tid för polisanmälan, spärra/beställa nytt kort kanske en timme.
Skall tilläggas att hon använder kortet på ICA och hos sin frisör ”det är ju klarna o swisch överallt”. Hon handlar definitivt inte på utländska webbsiter med kortet.
Är PSD2 ett spel för galleriet?

Ursprungligen av primu[s]®:

Jag betala med mitt Amex. Ringde idag igen och nu sa de att de skulle skicka tillbaka betalningen men det kunde ta upp till fyra veckor. Jag sa att jag förväntade mig någon form av kompensation för detta. Tre månader från man betalt tills man får tillbaka pengarna är lite väl mycket. Även för en tålmodig svensk som mig själv.

Jag kan berätta att jag fortfarande inte fått mina pengar ännu...

Joe Biden har skrivit under en exekutiv order om att stoppa all export av Corona vaccin:
https://www.reuters.com/article/us-health-cor...

Problemet är att även många Europeiska läkemedelsbolag producerar vaccin i USA och drabbas av förbudet. Pfizer exempelvis har bara en rätt liten Belgien anläggning.

Indien har många läkemedels fabriker också, men samma där ingen export innan de har vaccinerat sig själva först.

Men det visar väl att man kan inte outsourca allt. Så att få vaccin innan midsommar är troligen bara att glömma. Känns surt..

Ursprungligen av johnh3:

Joe Biden har skrivit under en exekutiv order om att stoppa all export av Corona vaccin:
https://www.reuters.com/article/us-health-cor...

Problemet är att även många Europeiska läkemedelsbolag producerar vaccin i USA och drabbas av förbudet. Pfizer exempelvis har bara en rätt liten Belgien anläggning.

Indien har många läkemedels fabriker också, men samma där ingen export innan de har vaccinerat sig själva först.

Men det visar väl att man kan inte outsourca allt. Så att få vaccin innan midsommar är troligen bara att glömma. Känns surt..

Detta bevisar att alla länder bör ha en egen vaccinfabrik, skyddskläderfabrik osv. Då drabbas man inte av exportförbudet vid sådana extrema situationer som Corona pandemin, som varken är den första eller sista pandemin. Detta kan uppnås på olika sätt:

  • Bjuda in läkemedelsbolagen att bygga en fabrik i landet

  • Bygga ett statlig/halvstatlig fabrik som producerar vacciner på licens.

  • Erbjuda fabriker som har rätt utrustning att producera vaccin, som normalt producerar annat, en fet kontrakt (där staten garanterar inköp vid produktion av beställd vara) om att producera vacciner på licens.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-03-14 08:05

Sverige hade en statlig vaccinfabrik, men den såldes förstås för 20 år sedan. Morgan Johansson tyckte då att det är för dyrt att modernisera den till att göra moderna influensavaccin istället för att köpa utifrån.

Kanske lär politikerna sig något av den här pandemin.

Ursprungligen av Gäddnos:

Sverige hade en statlig vaccinfabrik, men den såldes förstås för 20 år sedan. Morgan Johansson tyckte då att det är för dyrt att modernisera den till att göra moderna influensavaccin istället för att köpa utifrån.

Kanske lär politikerna sig något av den här pandemin.

Aha, det var nytt för mig. Då kanske tv-program som "Agenda" skall bjuda in de ansvariga, typ Morgan Johansson och ställa dem till svars för att vi har hamnat i den här situationen. Jag vill höra deras svar på nedläggningen och INTE höra "att det inte är nödvändigt för det blir inga pandemier" eller skylla ifrån sig…

  • Medlem
  • 2021-03-14 09:40

Sverige och EU bejakar global solidaritet, även vad gäller handel*, vilket nu medför att deras egna medborgare tvingas vänta på att vaccineras. Om det är bra eller dåligt får var och en avgöra.

*(Av politiska skäl motarbetas dock ryska och kinesiska vacciner. De kommer inte utan dolda kostnader.)

Bevaka tråden