Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gurman: MagSafe och SD-läsare kommer tillbaka till MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Många är vi som än idag saknar alla portar som fanns på MacBook Pro innan de gick över till USB-C men det kan det bli ändring på.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-01-22 16:24

Har väntat just på det i så många år och behöll min MBP från sen 2012. Men i höstas gav jag upp hoppet och när M1 macarna kom slog jag till. Bara för att nu, några månader senare få information om att äntligen blir allt som vanligt igen. Huh...

Kul, många gillade MagSafe kontakten. Kunde rädda datorn från en reparation om någon snubblade på laddkabeln. En fin funktion som aldrig borde ha tagits bort.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-01-22 17:51

MicroSD kortläsare hoppas jag på då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-01-23 11:26

Jag älskade MagSafe-kontakten. Hur många gånger har jag sedan dess dragit ned datorn på golvet..? Noll... Den får gärna komma tillbaka, men nyttan i verkligheten funderar jag på. Det som skulle få mig att tveka på att ta tillbaka MAgSafe är att jag 1. vill behålla 4 USB-C. 2, vill inte att en massa andra portar förstör genom högre vikt eller mindre batteri. 3. Hålla ned priset

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-01-23 12:09

Jag hoppas också att den förvuxna TrackPad:en bantas ned.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-01-23 12:20
Ursprungligen av iSweden:

Jag hoppas också att den förvuxna TrackPad:en bantas ned.

Det skulle jag inte våga önska. I praktiken använder man säker bara en del av den och skulle snabbt vänja sig, men den är så underbar att jag inte vill ändra den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-01-23 15:27
Ursprungligen av xms67:

Det skulle jag inte våga önska. I praktiken använder man säker bara en del av den och skulle snabbt vänja sig, men den är så underbar att jag inte vill ändra den.

Den gamla lilla är perfekt avvägd i storlek. Det enda som motiverar den stora vore om den fick stöd för Apple Pencil.

Ursprungligen av xms67:

Jag älskade MagSafe-kontakten. Hur många gånger har jag sedan dess dragit ned datorn på golvet..? Noll... Den får gärna komma tillbaka, men nyttan i verkligheten funderar jag på. Det som skulle få mig att tveka på att ta tillbaka MAgSafe är att jag 1. vill behålla 4 USB-C. 2, vill inte att en massa andra portar förstör genom högre vikt eller mindre batteri. 3. Hålla ned priset

Om man ser hur många portar en Vaio dator har så borde det inte vara ett problem. Dessutom har den Pro namnet och det brukar innebära proffs funktioner. Har man inte behov av det så har Apple andra datorer i sitt sortiment. Pro namnet tidigare har varit rätt urvattnat och nästan ett skämt i proffs sammanhang när man måste ha så mycket donglar etc..Nu känns det som de är på rätt spår.

Jag tänker främst på Macbook Pro som kom 2016. Blev rätt negativa reaktioner. Så av den anledningen känns det extra kul att Apple verkar ha lyssnat:
https://www.youtube.com/watch?v=53btWhM-f-M

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-01-24 13:08

Det är uppenbart att den som designat med massvis med portar på högersidan aldrig använder numeriskt tangentbord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-01-24 13:58
Ursprungligen av johnh3:

Om man ser hur många portar en Vaio dator har så borde det inte vara ett problem. Dessutom har den Pro namnet och det brukar innebära proffs funktioner. Har man inte behov av det så har Apple andra datorer i sitt sortiment. Pro namnet tidigare har varit rätt urvattnat och nästan ett skämt i proffs sammanhang när man måste ha så mycket donglar etc..Nu känns det som de är på rätt spår.

Jo, rent tekniskt går det ju. Men om vi istället får större batteri? Eller en lättare dator? Eller billigare? Jag sticker inte under stol med att det vore bekvämt med fler portar utöver de fyra USB-C jag har idag. Men till vilket pris?

Ursprungligen av xms67:

Jo, rent tekniskt går det ju. Men om vi istället får större batteri? Eller en lättare dator? Eller billigare? Jag sticker inte under stol med att det vore bekvämt med fler portar utöver de fyra USB-C jag har idag. Men till vilket pris?

Batteristorleken bestäms också av flygregler hur stort batteriet får vara på en laptop vill jag minnas, för att få ta med datorn på ett flygplan. Visst man behöver inte överdriva antalet portar, men ett micro sd korts uttag vore fint tillsammans med MagSafe funktionen.

Nu är ju allt bara rykten ännu så länge så man får ta det med en nypa salt.

Angående priset så kanske det går jämt ut om de tar bort touchbaren istället.

Senast redigerat 2021-01-24 19:35
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-01-25 11:12

Haft MacBook Pro nu med 4, Thunderbolt 3/USB-C portar massa år nu och det är så skönt.
Tillbehör med andra portar börjar så sakteliga sorteras ut och typ Plexigear Multiadapter fixar resten.

MEN som fotograf och filmare, SD och SD-micro läsare ???? saknad men inte glömd.

Ursprungligen av xms67:

Jo, rent tekniskt går det ju. Men om vi istället får större batteri? Eller en lättare dator? Eller billigare? Jag sticker inte under stol med att det vore bekvämt med fler portar utöver de fyra USB-C jag har idag. Men till vilket pris?

Med tanke på hur många hundralappar (tusenlappar) man lagt på donglar så skulle jag utan att tveka offra en timmes batteritid. Några tior extra som själva portarna kostar skulle jag också gladeligen hostat upp.

Sedan jag köpte min MBP 2017 för drygt 2,5 år sedan har jag införskaffat summa en (1) extern pryl med USB-C. Ett externt 2,5" SATA- kabinett och en "magsafe" till laddaren. Båda från Kjell.

Resten av det dagliga portanvändandet består av "legacy" USB-minnen, externa hårddiskar, dvd-läsare, kortläsare, scanner, ethernet, hdmi...

1
Bevaka tråden