Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk, kan jag själv välja när den ska starta upp?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!

Jag har en Macbook Pro och köpte nyligen en ny extern hårddisk (WD Elements Desktop 4TB)
https://shop.westerndigital.com/products/exte...

Hårddisken har extern strömingång, på/av knapp och körs med usb 3.0

Varje gång jag ansluter hårddisken till min dator med usb kabeln så går den igång, den beter sig alltså som en vanlig extern hårddisk som ej går på extern ström. Jag skulle däremot vilja att den fortfarande är avstängd tills jag själv väljer att dra igång den med på/av knappen.

Finns det någon inställning för detta?

Senast redigerat 2021-01-30 00:02
Ursprungligen av Emil Grönvall:

Tja!

Jag har en Macbook Pro och köpte nyligen en ny extern hårddisk (WD Elements Desktop 4TB)
https://shop.westerndigital.com/products/exte...

Hårddisken har extern strömingång, på/av knapp och körs med usb 3.0

Varje gång jag ansluter hårddisken till min dator med usb kabeln så går den igång, den beter sig alltså som en vanlig extern hårddisk som ej går på extern ström. Jag skulle däremot vilja att den fortfarande är avstängd tills jag själv väljer att dra igång den med på/av knappen.

https://shop.westerndigital.com/content/dam/store/en-us/assets/products/desktop/wd-elements-desktop-usb-3-0-hdd/featured/wd-elements-desktop-environmental-tile2.jpg.thumb.1280.1280.png

Finns det någon inställning för detta?

Fungerar den även utan extern strömmatning? Om inte så sätt en strömbrytare på den och använd den istället för diskens egna. Ingen snygg lösning iofs, men du får beteendet du beskriver iaf.

Fungerar det med att bocka i rutan "Sätt hårddiskarna i vila när det är möjligt"?

Ursprungligen av hummel:

Fungerar det med att bocka i rutan "Sätt hårddiskarna i vila när det är möjligt"?

För mig har den alltid varit ibockad! Men den inställningen styr väl endast datorns interna hårddisk?

Ursprungligen av HåkanE:

Fungerar den även utan extern strömmatning? Om inte så sätt en strömbrytare på den och använd den istället för diskens egna. Ingen snygg lösning iofs, men du får beteendet du beskriver iaf.

Den fungerar ej utan extern strömmatning. Absolut din idé skulle ju faktiskt kunna fungera. Jag är lite förvånad att den här externa hårddisken beter sig såhär. Min förra externa hårddisk var en Thoshiba 1,5 TB och den hade också extern strömmatning samt på/av knapp. Den var avstängd hur jag än kopplade tills jag tryckte på "on" på knappen. Den behövde jag aldrig göra någon speciell inställning för, men den är ju flera år gammal.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-01-30 17:43

3,5 ” HDD kräver både 5 och 12 V. Förmodligen skickar din dator 5 V över USB till disken, detta väcker den. Sedan erhåller den 12 V via adaptern. Kanske hade det varit smidigare om disken hade fått både 5 och 12 V via adaptern. Men det kanske är ett tekniskt krav att konstruera så här.

Ursprungligen av Emil Grönvall:

För mig har den alltid varit ibockad! Men den inställningen styr väl endast datorns interna hårddisk?

Nej, då hade den troligen kallats "sätt hårddisken i vila".

1
Bevaka tråden