Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SL låter oss betala för biljetten med Apple Pay

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Åker du mycket med SL och är trött på att använda deras app varje gång du skall köpa en engångsbiljett?

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-01 17:06

Undrar om det fungerar som i exempelvis London, att i Wallet välja ett kort som "Expresskollektivtrafikkort"? Då slipper man ju godkänna med Touch/Face ID eller lösenkod, man behöver inte ens väcka eller låsa upp telefonen...

https://support.apple.com/sv-se/HT207958

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-01 17:25

Jag undrar om det blir möjligt att se biljettens kvarvarande giltighetstid. Det är det största irritationsmomentet för mig.

Ursprungligen av sohe68:

Undrar om det fungerar som i exempelvis London, att i Wallet välja ett kort som "Expresskollektivtrafikkort"? Då slipper man ju godkänna med Touch/Face ID eller lösenkod, man behöver inte ens väcka eller låsa upp telefonen...

https://support.apple.com/sv-se/HT207958

Det skall enligt en person i vår grupp Applebubblan komma nästa vecka, i pipen ligger även planer på att få in SL-kortet i Wallet så man helt slipper månadskortet i plast framöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-01 17:47

Äntligen rör det på sig åt rätt håll.

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Det skall enligt en person i vår grupp Applebubblan komma nästa vecka, i pipen ligger även planer på att få in SL-kortet i Wallet så man helt slipper månadskortet i plast framöver.

Alltså månadskortet? Det vore grejer.

Ursprungligen av westerlu77:

Alltså månadskortet? Det vore grejer.

Yes precis! Ligger med i planerna för i år!

Undrar om det fungerar lika smidigt med Apple Watch. Dessutom om månadskortet kommer ligga i Wallet då blir den inte opersonligt längre. Som det är idag så vem som helst kan låna i hushållet. Tror inte att SL kommer tillåta samma ’kort’ i flera Wallet

Senast redigerat 2021-02-02 11:39
Ursprungligen av toox500:

Undrar om det fungerar lika smidigt med Apple Watch. Dessutom om månadskortet kommer ligga i Wallet då blir den inte opersonligt längre. Som det är idag så vem som helst kan låna i hushållet. Tror inte att SL kommer tillåta samma ’kort’ i flera Wallet

Det funkar lika smidigt på Apple Watch! Vi har en video på spektaklet på vår Instagram

https://www.instagram.com/nittinio/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-02-03 21:08
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Det skall enligt en person i vår grupp Applebubblan komma nästa vecka, i pipen ligger även planer på att få in SL-kortet i Wallet så man helt slipper månadskortet i plast framöver.

Är du säker på det? Det är ytterst få ställen i världen som har detta och det är då riktiga världsmetropoler.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-02-03 21:08
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Det funkar lika smidigt på Apple Watch! Vi har en video på spektaklet på vår Instagram

https://www.instagram.com/nittinio/

Betalar inte alla så numera? Det har vi i Skåne gjort lääääääänge

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-03 21:56

Blippa AppleWatch i lokaltrafiken

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Det funkar lika smidigt på Apple Watch! Vi har en video på spektaklet på vår Instagram

https://www.instagram.com/nittinio/

Blippade min AppleWatch idag när jag först åkte tvärbana (spårvagn i Stockholm) och sedan i spärrarna när jag bytte till Tunnelbanan!

Fungerade ypperligt...och imponerade till och med på spärrvakten som såg vag jag gjorde...

Ursprungligen av zinned:

Är du säker på det? Det är ytterst få ställen i världen som har detta och det är då riktiga världsmetropoler.

Inte ett dugg säker, men personen som sade det hade god insikt i SL's planer men säker kan man aldrig vara.

Ursprungligen av zinned:

Betalar inte alla så numera? Det har vi i Skåne gjort lääääääänge

I wish, SL är bruuuuuutalt teknikfientliga =( Skönt att det äntligen börjar röra på sig dock!

Ursprungligen av sohe68:

Undrar om det fungerar som i exempelvis London, att i Wallet välja ett kort som "Expresskollektivtrafikkort"? Då slipper man ju godkänna med Touch/Face ID eller lösenkod, man behöver inte ens väcka eller låsa upp telefonen...

https://support.apple.com/sv-se/HT207958

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Det skall enligt en person i vår grupp Applebubblan komma nästa vecka, i pipen ligger även planer på att få in SL-kortet i Wallet så man helt slipper månadskortet i plast framöver.

Ursprungligen av westerlu77:

Alltså månadskortet? Det vore grejer.

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Yes precis! Ligger med i planerna för i år!

Vänta nu, förtydliga för en trög person. Vad är det som eventuellt kommer nästa vecka? Möjligheten att lägga in månadskortet som ett Expresskollektivtrafikkort i telefonen? Det vore förstås guld. Men på vilket sätt skiljer det sig från att ”få in SL-kortet i Wallet”? Är det inte precis det som det betyder? Eller menar du möjligheten att framöver initialt inte behöva köpa ett plastkort som sedan kan placeras permanent i valfri byrålåda? Hänger inte med. Slippa ta med platskortet och aktivera vid ny månad kanske?

Ursprungligen av Sperious:

Vänta nu, förtydliga för en trög person. Vad är det som eventuellt kommer nästa vecka? Möjligheten att lägga in månadskortet som ett Expresskollektivtrafikkort i telefonen? Det vore förstås guld. Men på vilket sätt skiljer det sig från att ”få in SL-kortet i Wallet”? Är det inte precis det som det betyder? Eller menar du möjligheten att framöver initialt inte behöva köpa ett plastkort som sedan kan placeras permanent i valfri byrålåda? Hänger inte med. Slippa ta med platskortet och aktivera vid ny månad kanske?

Det som ligger i pipen enligt personen på SL som jag pratade med är att vi dels kommer kunna lägga in månadskortet i Wallet så vi slipper plastkortet. Men sen även express som är en funktion som inte kräver någon form av säkerhetskoll av dig i form av Touch ID eller Face ID. Om SL adderar stöd för Express som finns i bland annat NY, London och några andra platser så räcker det med att hålla mobilen eller klockan mot NFC-läsaren och så öppnas spärrarna, helt utan att du behöver använda Face ID eller Touch ID.

Här kan du läsa lite mer om Express:

https://support.apple.com/sv-se/HT208539

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-04 11:26
Ursprungligen av Sperious:

Vänta nu, förtydliga för en trög person. Vad är det som eventuellt kommer nästa vecka? Möjligheten att lägga in månadskortet som ett Expresskollektivtrafikkort i telefonen? Det vore förstås guld. Men på vilket sätt skiljer det sig från att ”få in SL-kortet i Wallet”? Är det inte precis det som det betyder? Eller menar du möjligheten att framöver initialt inte behöva köpa ett plastkort som sedan kan placeras permanent i valfri byrålåda? Hänger inte med. Slippa ta med platskortet och aktivera vid ny månad kanske?

Det handlar nog om två olika saker. "Få in SL kortet i appen" antar jag menas att dagens SL accesskort, som man laddar periodkort och/eller reskassa på, skulle kunna flytta in i Apple Wallet i stället.

Som "Expresskollektivtrafikkort" väljs ju ett befintligt betal/kreditkort Visa/MC/Amex från Apple Wallet. Detta kort används då som default i spärren när man vill betala enkelresa. Behöver då bara lägga telefonen mot läsaren och slipper att väcka den, öppna Wallet, välja kort och godkänna med Touch/Face ID. Smidigare helt enkelt.

Okej, tror jag hänger med då. Jag trodde att MÅNADSKORTET skulle gå att få in som Expresskollektivtrafik-kort i nästa vecka. Det hade ju varit guld. Men om/när månadskortet väl går att få in i Wallet så hoppas jag att det kommer behandlas som ett Expresskollektivtrafik-kort för det vore ju segt att behövs identifiera sig för telefonen med ett månadskort men slippa om man istället köper enkelbiljetter.

Ursprungligen av Sperious:

Okej, tror jag hänger med då. Jag trodde att MÅNADSKORTET skulle gå att få in som Expresskollektivtrafik-kort i nästa vecka. Det hade ju varit guld. Men om/när månadskortet väl går att få in i Wallet så hoppas jag att det kommer behandlas som ett Expresskollektivtrafik-kort för det vore ju segt att behövs identifiera sig för telefonen med ett månadskort men slippa om man istället köper enkelbiljetter.

Yes så är nog tanken sen också, men man vet aldrig med SL haha

Rätt sida

Om nu bara SL kunde se till att det går att blippa med en AppleWatch på vänster sida också. Om man bör saker i båda händerna, så är det ju inte helt optimalt att man måste göra upp vänster arm till blipplattan på höger sida. De flesta har ju trots allt sin klocka på vänster arm. Det bästa är ju om det går att blippa på både vänster och höger sida.

Sedan ska inte blipplattan vara ovanpå spärren den bör sitta längre ned på insidan, så att man inte behöver höja armen.

Ursprungligen av sslwannabe:

Om nu bara SL kunde se till att det går att blippa med en AppleWatch på vänster sida också. Om man bör saker i båda händerna, så är det ju inte helt optimalt att man måste göra upp vänster arm till blipplattan på höger sida. De flesta har ju trots allt sin klocka på vänster arm. Det bästa är ju om det går att blippa på både vänster och höger sida.

Sedan ska inte blipplattan vara ovanpå spärren den bör sitta längre ned på insidan, så att man inte behöver höja armen.

Betalning med Apple Watch lär motsvara ungefär 0,0001% av köpen så förmodligen kommer inte SL bygga om tusentals spärrar för det. Dom flesta håller trots allt ett Accesskort eller en mobiltelefon i höger hand.

Ett liknande problem är dom betalterminaler som framförallt ICA använder, där blipp-ytan sitter på vänster sida om terminalen snarare än ovanpå. Det gör att man får vrida på armen 180 grader för att kunna betala, och med uppsatta ”spottskydd” för covid så är det ibland omöjligt. Jag har börjat använda telefonen i den typen av terminal.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-02-07 00:17
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Yes så är nog tanken sen också, men man vet aldrig med SL haha

Har ni någon som helst källa på det ni påstår om Expresskollektivtrafik? Eller det är bara vilda gissningar och förhoppningar? Jag är nyfiken, då jag håller det för väldigt osannolikt att det sker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-07 10:18

Varför är ni så sugna på att få in månadskortet i Wallet?

Funktionen ni vill ha är att:
Varje resa kostar X kr,
Efter säg 4 resor på ett dygn debiteras inte flera resor (pga 24h kort är billigare)
Efter 20(eller whatever) resor så blir det ett "månadskort" och inga fler resor debiteras den månaden.

Bottom line:
Res som du vill och behöver, men betala bara för det smartaste sättet (billigaste) utan att fundera

Ursprungligen av henke12:

Varför är ni så sugna på att få in månadskortet i Wallet?

Funktionen ni vill ha är att:
Varje resa kostar X kr,
Efter säg 4 resor på ett dygn debiteras inte flera resor (pga 24h kort är billigare)
Efter 20(eller whatever) resor så blir det ett "månadskort" och inga fler resor debiteras den månaden.

Bottom line:
Res som du vill och behöver, men betala bara för det smartaste sättet (billigaste) utan att fundera

Fast nu är det ju inte den prismodellen som SL har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-07 11:48
Ursprungligen av barbapappa_86:

Fast nu är det ju inte den prismodellen som SL har.

De har de väl visst?
Enkelresa, 24h, 72h, månadskort?

Behöver bara smartas till!

Ursprungligen av zinned:

Har ni någon som helst källa på det ni påstår om Expresskollektivtrafik? Eller det är bara vilda gissningar och förhoppningar? Jag är nyfiken, då jag håller det för väldigt osannolikt att det sker.

Det är en källa!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-02-08 00:20
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Det är en källa!

Vad för något är en källa?

Ursprungligen av zinned:

Vad för något är en källa?

En fysisk person som påstår sig ha god insyn. Mer än så kan jag inte säga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-02-08 09:46
Ursprungligen av Marcus Attefors:

En fysisk person som påstår sig ha god insyn. Mer än så kan jag inte säga.

Tja, det källvärdet var ju lika med noll

Ursprungligen av Sperious:

Betalning med Apple Watch lär motsvara ungefär 0,0001% av köpen så förmodligen kommer inte SL bygga om tusentals spärrar för det. Dom flesta håller trots allt ett Accesskort eller en mobiltelefon i höger hand.

SL byter ju ändå ut sina spärrar med jämna mellanrum. De har väl bytt 3-4 gånger åtminstone, under de senaste 15 åren.

Bevaka tråden