Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Börjar ge upp hoppet om "iPad only"

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har skrivit förut om hur jag plockat undan min gamla stationära iMac i syfte att enbart klara mig med min iPad Pro (2018) och min iPhone. Minimalistens dröm liksom
Dock börjar jag inse att jag antagligen får släppa dessa drömmar, då Apple av någon outgrundlig anledning begränsar iPad OS och iOS och dess appar så förskräckligt mycket. Även funktioner som rimligtvis bör vara tämligen enkla att implementera.

Några exempel (så kanske ni har fiffiga förslag på lösningar):

1. Döpa om flera filer samtidigt. Tidigare använde jag Lightroom för att sortera och snabbt döpa om alla mina foton, men det finns inget program till iOS/iPad OS som kan göra samma sak. Inte ens Lightroom Mobile. Vill jag döpa om t ex 100 filer med nummerföljd i ett fotoalbum får jag manuellt döpa om dem en och en.

2. Apple Photos. På datorn kan man enkelt lägga till keywords, ändra datum, och lägga till namn på ansikten. Det fungerar inte alls i appen. Visst, appen känner ibland igen ett ansikte och föreslår ett namn, men det finns ingen manuell kontroll.
En funktion att få lägga till taggar/keywords bör rimligen inte vara så svår att åstadkomma.

3. Videoredigering. Ipad Pro har ju en enorm kraft och kapacitet. Därför tänkte jag att jag skulle redigera alla VHS-band som jag fått digitaliserade av en firma till .MOV och .MP4. Riktigt fin kvalitet.
Problemet är att iPad inte hanterar filerna. Trots att t ex .MOV är ett filformat specifikt för Apple.

4. Lagring. Inte ett problem med iPad egentligen, men jag har ca 3 TB data som jag gärna vill lagra i iCloud för smidigast möjliga backup. Gränsen där är fortfarande bara 2 TB. Eller 4 TB med Apple One om man ska tro hemsidan, men 4 TB funkar inte i Sverige, och även om det gör det i framtiden så kommer priset vara ca 3 - 4 gånger så högt som för 2 TB.
I en annan tråd blev jag föreslagen att skaffa en NAS istället. Dock verkar de flesta kräva en dator för setup.

Vet inte varför jag skriver den här tråden egentligen. Ville nog mest bara skriva av mig, efter att ha spenderat mycket tid letandes efter lösningar.
Det lutar åt att införskaffa en Macbook Air eller liknande. Den skulle lösa allt utom lagringsproblematiken.
Å andra sidan blir väl min iPad överflödig då

Kommentar på en fråga. MOV är en behållare av bla video, vilken kodek har du i filen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-01-08 10:28

1) Övertygad om att detta går att enkelt lösa med antingen Shortcuts eller specifik app.

2) Samma som 1.

3) Allt beror ju på vilken codec som har använts för videoslingan, formaten .mov och .mp4 är ju endast containerformat.

4) Ja, när Apple One Premier kommer så kan du ha 4TB men i nuläget är 2,2TB max. För snabb åtkomst så blir det att rekommendera DAS men för övrigt NAS.

  • Medlem
  • Boston
  • 2021-01-08 11:08

Jag har kört i princip bara en iPad Pro sedan i maj och jag tycker att det fungerar riktigt bra. Det tog ett tag att vänja mig och rätt många workflows är ju annorlunda och känns stökiga initialt. Sen är det naturligtvis individuellt och baserat på use case vad som passar.

4) Jag har en Qnap-NAS och visserligen minns jag inte om jag behövde en dator när jag först skaffade den men allt underhåll sker via ett webbgränssnitt så inga problem att sköta med iPad:en.

Tackar för er input! Den är väldigt välkommen.

1. Som av en händelse hittade jag faktiskt en app direkt efter jag skrivit inlägget (FileBrowser), och även om den inte är helt flexibel så kan den åtminstone döpa om flera filer på ett godtagbart sätt. Så den punkten är löst.

2. Kommer ni fram till vilken app det skulle kunna göras med så tas tips tacksamt emot. Jag gillar "People" funktionen i Apple Photos och hade velat kunna använda den lika smidigt som på en dator. Där tycker jag att Apple kan förbättra sin app.
Ett bonusönskemål när vi ändå pratar foton är att kunna placera ut bilderna på en karta (eller på annat sätt smidigt ange gps-koordinater) innan bilderna importeras till Apple Photos.

3. Tro mig, jag har mailat fram och tillbaka både med firman som digitaliserade filmerna och med supporten på LumaFusion. Codec som använts är H264 (vilken tydligen också kommer i flera olika versioner), och hur de än vrider och vänder på det så kan de inte få fram filer som håller lika hög kvalitet på iPad som på datorn.
Ska lämna in filmerna en gång till idag så de får prova en ny variant. Förhoppningsvis funkar det.

4. Om Apple One Premier kommer så vore det bra, även om det för min del medför onödiga tjänster då det bara är lagringen jag är ute efter. Så bästa vore om Apple också höjer lagringsgränsen.
Ska kolla närmre på NAS annars.

Har också kört enbart iPad i ett år nu, och utöver ovanstående punkter och några andra småsaker så fungerar det alldeles utmärkt även för mig.

Att inte kunna få till en film med samma kvalitet på dator och iPad låter konstigt, verkar som din konverteringsfirma har dålig koll på detta.

Ja, firman är minst sagt skeptiska till filmredigering på iPad över huvud taget, men jag vill nog ändå påstå att de verkar seriösa och skickliga.
Även supporten hos LumaFusion har ju problem att få till filer av lika bra kvalitet som jag har på datorn, så nåt ligger det väl i det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-01-09 09:36

Har du provat att helt enkelt döpa om filerna från.MOV till .mp4? Ändrar inte på kvalitén men kanske iPad fattar bättre då....

Ursprungligen av kenjon:

Har du provat att helt enkelt döpa om filerna från.MOV till .mp4?

Kanske löser funktionen, men hur gör man omdöpning av flera filer och dess filtyp med Filer i iPadOS...? Trådskaparens problem nr 1.

Tycker personligen att just Filer är det stora problemet med att kunna gå iPad-only. För mig helt obegripligt att ingenting alls hände med denna app mellan 13 och 14.

Noterar att Attefors tycker likadant om iPadOS i förrförra Macradion! ? (Dennis och Severyd har ingen talan i detta ämne, ha.)

Kan bara hålla med Primalisten - Jag har också varit inne på iPad only, har själv haft iPad sen den kom 2010 och haft hoppet att alla begränsningar i iPads OS ska försvinna. Det har dom gjort mer och mer men fortfarande är tex filhantering onödigt bökigt och begränsningen av vilka videoformat som iPadOS/IOS kan ta är på nåt sätt obegripligt - att jobba i det riktigt bra videoredigeringsprogrammet LumaFusion med olika workarounds för att ändå kunna få in vissa videoformat som inte iPadOS/IOS "godkänner" blir i längden bara jobbigt. Nu har min iPad Pro 11" fått gå i pension, skaffat en Macbook Pro M1 där faktiskt redigeringsprogrammet LumaFusion fungerar riktigt bra. Underbar dator där jag kan göra det man ska kunna göra. iPad är fantastisk men man måste på nåt sätt släppa den fri.........

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-02-09 12:09
Ursprungligen av Primalisten:

Ja, firman är minst sagt skeptiska till filmredigering på iPad över huvud taget, men jag vill nog ändå påstå att de verkar seriösa och skickliga.
Även supporten hos LumaFusion har ju problem att få till filer av lika bra kvalitet som jag har på datorn, så nåt ligger det väl i det.

Ja, LumaFusion är ju primärt en mobil/app-lösning enligt tillverkarens egen site. Officiellt finns det ingen macOS-version, men googlar du så dyker det upp en... håll i er... M1-only-version på Mac App Store. LumaTouch har alltså dumpat Intel-stödet redan från start som det ser ut.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-08-13 11:47

Vad säger expertisen här. Klarar sig en säljare med en iPad Air (fjärde gen), Magic Keyboard, Apple Pencil, en mus. Och en större skärm på kontoret/hemma.

Säljarna använder Office 365 och ett CRM via webben.

Jag säger att det kommer att fungera bra.

Vilka problem ser ni?

Ursprungligen av MatsOlov:

Vad säger expertisen här. Klarar sig en säljare med en iPad Air (fjärde gen), Magic Keyboard, Apple Pencil, en mus. Och en större skärm på kontoret/hemma.

Säljarna använder Office 365 och ett CRM via webben.

Jag säger att det kommer att fungera bra.

Vilka problem ser ni?

Svårt att svara på baserat på den lilla info som ges. Varför inte testa och se om de gillar det? Eller kanske erbjuda två eller tre slternativ? iPad/PC/Mac.

  • Medlem
  • Boston
  • 2021-08-13 14:01
Ursprungligen av MatsOlov:

Vad säger expertisen här. Klarar sig en säljare med en iPad Air (fjärde gen), Magic Keyboard, Apple Pencil, en mus. Och en större skärm på kontoret/hemma.

Säljarna använder Office 365 och ett CRM via webben.

Jag säger att det kommer att fungera bra.

Vilka problem ser ni?

Jag tror det skulle funka bra. Kraften finns ju där utan tvivel. Beroende på hur dom idag jobbar med t.ex. många Excel ark kan ju multitaskingen vara en utmaning.

Sen är det ju det där med dåligt externt skärmstöd. Jag har kört iPad Pro som huvuddator privat i över ett år och kopplar aldrig upp den mot större skärm eftersom den skalar så dåligt att det inte känns värt det.

Jag har en 10" tums iPad. Men datormusen är egentligen en fantastisk uppfinning. Gör jag mer avancerade grejer i exempelvis Microsoft Office i nåt Word dokument etc., går det helt enkelt snabbare i en PC eller Mac.

Men i övrigt så använder jag iPaden mer.

2019 köpte jag den då värsta iPad som fanns med pennan och tangentbordet och USB-C port, men inte den största.
2 månader senare hade jag tröttnat på att Apple misslyckats totalt med det jag ansåg och fortfarande anser, att den ska kunna fungera som extern skärm till moderna system-kameror, och att man ska kunna föra över filer från kameran till iPaden... det är ju ändå USB-C i bägge ändar... men nej det gick inte och vad jag vet så går det fortfarande inte.

Gav bort hela skiten till min dotter...

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-08-15 06:33
Ursprungligen av CekariYH:

att man ska kunna föra över filer från kameran till iPaden... det är ju ändå USB-C i bägge ändar... men nej det gick inte och vad jag vet så går det fortfarande inte. ...

Det går sedan iOS 13, dvs hösten 2019 samma år du köpte din iPad. Jag importerar direkt in i Bilder från MicroSD-kortet som jag har i min GoPro. Använder GoPros egen lilla gråa kortläsare.

Med adapter från USB till Lightning så går det på iPhone också. Använder det ibland när jag reser lätt.

Senast redigerat 2021-08-15 06:43
Ursprungligen av Gäddnos:

Det går sedan iOS 13, dvs hösten 2019 samma år du köpte din iPad. Jag importerar direkt in i Bilder från MicroSD-kortet som jag har i min GoPro. Använder GoPros egen lilla gråa kortläsare.

Med adapter från USB till Lightning så går det på iPhone också. Använder det ibland när jag reser lätt.

Nja, jag menar direkt ansluten till kameran... hålla på och flytta SD/microSD kort från kameran under tiden man plåtar intensivt är som gjort för att tappa det och speciellt microSD har lätt för att försvinna om man inte står på typ ett rent golv...

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-08-15 07:14
Ursprungligen av CekariYH:

Nja, jag menar direkt ansluten till kameran... hålla på och flytta SD/microSD kort från kameran under tiden man plåtar intensivt är som gjort för att tappa det och speciellt microSD har lätt för att försvinna om man inte står på typ ett rent golv...

Prova igen. Används INTE Apples vita laddkabel mellan dator och kamera.

Det går med min gamla skräpkamera som bara har MicroUSB. Provade med adapter till telefonen också nyss.

Ursprungligen av Gäddnos:

Prova igen. Används INTE Apples vita laddkabel mellan dator och kamera.

Det går med min gamla skräpkamera som bara har MicroUSB. Provade med adapter till telefonen också nyss.

Har ju ingen iPad nu ju och min iPhone har inte tillräckligt med minne för detta, bara 60GB kvar...

Glömde... Använder nästan uteslutande kvalitetskablar till kamerorna...

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-08-15 07:34

Ok, men nu vet du och andra. Du behöver inte klaga på just det längre.

Ursprungligen av Gäddnos:

Ok, men nu vet du och andra. Du behöver inte klaga på just det längre.

Japp, ska prova igen när jag hälsar på dottern igen, men jag provade allt då 2019 när jag forfarande hade iPaden och då gick det inte... inte via USB-C iaf som är det enda som duger när man flyttar 60MP RAW bilder.

Det enda som stör mig grymt är att i Fortnox, som vi har som affärssystem så kan man få fram en liten rullist i fälten för artikelnummer när man registrerar en offert/order/faktura. Då kan man redigera artikeln. Den går inte att få fram i Safari på iPad.
Vid den röda cirkeln ska en lite pil neråt visas. Det gäller för övrigt även andra input-fält i Fortnox, som t ex kundnummer mm.

  • Medlem
  • Boston
  • 2021-08-16 11:00
Ursprungligen av pmarriott:

Det enda som stör mig grymt är att i Fortnox, som vi har som affärssystem så kan man få fram en liten rullist i fälten för artikelnummer när man registrerar en offert/order/faktura. Då kan man redigera artikeln. Den går inte att få fram i Safari på iPad.
Vid den röda cirkeln ska en lite pil neråt visas. Det gäller för övrigt även andra input-fält i Fortnox, som t ex kundnummer mm.

Är det likadant om du kör en annan webbläsare? Även om väl alla browsers på iOS är baserade på webkit tycker jag att dom beter sig lite olika.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-08-16 11:53
Ursprungligen av pmarriott:

Det enda som stör mig grymt är att i Fortnox, som vi har som affärssystem så kan man få fram en liten rullist i fälten för artikelnummer när man registrerar en offert/order/faktura. Då kan man redigera artikeln. Den går inte att få fram i Safari på iPad.
Vid den röda cirkeln ska en lite pil neråt visas. Det gäller för övrigt även andra input-fält i Fortnox, som t ex kundnummer mm.

Det var inte bra då vi kör fortnox. Har du änmält det till dem?

Det som stör mig mest, särskilt efter att iPad M1 lanserades och när WWDC och iPad OS 15 presenterades var att ingen av proapparna ifrån Apple släpptes till iPad. Logic, Final Cut Pro.
Sjukt irriterande och provocerande på något vis.

1
Bevaka tråden