Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Mail som inte skickats, försvann!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kollega ser att hans mail inte varit "uppkopplad" under några timmar så mailen har inte gått iväg.
Han försöker lösa problemet genom att starta om MAIL.
Mail vill inte stänga ner så han tvångsavslutar mail.
Startar om datorn också och sedan chocken, alla mail skrivna under dessa timmar är helt försvunna.
Finns ej under skickat, eller utkast eller någonstans. Mailen har inte kommit fram till några mottagare.
Det är en IMAP och även på webmail är mailen inte där.
Enligt mig borde detta inte gå, då mailen borde vara i antingen utkorgen eller utkast?
Vad kan ha hänt, går det att hitta tempfiler i Finder eller liknande?

  • Medlem
  • 2021-02-15 14:33

Om Mail inte hade kontakt med IMAP är allt borta. Se dump.

Ursprungligen av Alix:

Om Mail inte hade kontakt med IMAP är allt borta. Se dump.

Jag tycker ändå det verkar ologiskt.
Det är inga ändringar man gjort. Det är mail som man klickat på Skicka. Har de inte gått iväg så finns det både utkast och utkorg så det känns bara fel att mailen försvunnit helt.

  • Medlem
  • 2021-02-15 18:09
Ursprungligen av Firechild:

Jag tycker ändå det verkar ologiskt.
Det är inga ändringar man gjort. Det är mail som man klickat på Skicka. Har de inte gått iväg så finns det både utkast och utkorg så det känns bara fel att mailen försvunnit helt.

Med IMAP är det så att allt sparas på den servern, så får man ingen kontakt med den blir det så. Mail är bara ett fönster (klient) till servern. Programmet har försökt spara på IMAP, men inte lyckats (på grund av något okänt fel). Då Mail tvångsavslutades försvann alla väntande uppdrag till servern.

Lite fattigt och läskigt tycker jag iaf att det är... menar att med dagens teknik borde väl mejlen i en sådan situation sparas lokalt i nån gömd map och sedan komma fram igen när allt är normalt!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-02-16 09:03

Jag brukar få en ny mapp i Mail, typ Återskapade mail på din Mac.

Ursprungligen av kenjon:

Jag brukar få en ny mapp i Mail, typ Återskapade mail på din Mac.

Ja just, det har jag också sett nångång utan att fattat var dom kom ifrån...

Ursprungligen av kenjon:

Jag brukar få...

Jag undrar lite över formuleringen ”brukar få”. Det antyder ju att det är vanligt med hängningar och tvångsavslutande av Mail. Hur ofta inträffar det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-02-17 08:58

Avsåg mera "när det händer brukar jag få"
Det var vanligare under Inteltiden, kanske varannan månad eller så. Har ej fått det på M1 än.

Senast redigerat 2021-02-17 09:16
1
Bevaka tråden