Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 13 får 120Hz och Always-On

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är februari och jakten på senaste rykten kring nästa iPhone börjar dra igång på riktigt. Det verkar som att allt som inte kom med iPhone 12 spikas till årets modeller.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-02-15 18:14

Rätt ointresserad av always on, men 120hz är sista egenskapen jag vill bocka av vid nästa köp. Förutsatt att batteriet inte blir sämre än min 11 Pro Max.

Sen är jag nog rätt nöjd.

Ursprungligen av ibish:

Rätt ointresserad av always on, men 120hz är sista egenskapen jag vill bocka av vid nästa köp. Förutsatt att batteriet inte blir sämre än min 11 Pro Max.

Jag har exakt samma synsätt. Mina medelåldersögon ser inte skillnad på sånt i vilket fall och det gör att den hamnar i samma fack som 4K/8K-egenskaper.

Men med lite tur kan man stänga av dom här funktionerna och satsa på batteritid istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-15 20:30

Jag har aldrig provat en telefon med 120-skärm. Undrar om det är så fantastiskt som några säger? Man kan också hitta kommentarer att vissa knappt märker någon skillnad. Dock så tror jag Always-On skulle pigga upp rejält, men för att det ska bli en fullträff vill jag ha en liten vädersymbol. Å andra sidan är jag inte i köpläge för 13 utan väntar på 14..?

Ursprungligen av xms67:

Jag har aldrig provat en telefon med 120-skärm. Undrar om det är så fantastiskt som några säger? Man kan också hitta kommentarer att vissa knappt märker någon skillnad. Dock så tror jag Always-On skulle pigga upp rejält, men för att det ska bli en fullträff vill jag ha en liten vädersymbol. Å andra sidan är jag inte i köpläge för 13 utan väntar på 14..?

Skulle säga att det är en otrolig skillnad med 120Hz, otroligt flyt som gör att min iPhone nästan känns antik om man hoppar till den direkt efter man har använt en mobil med 120Hz. Är ett otroligt flyt när man scrollar och använder telefonen som är svårt att förklara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-02-15 21:36
Ursprungligen av xms67:

Jag har aldrig provat en telefon med 120-skärm. Undrar om det är så fantastiskt som några säger? Man kan också hitta kommentarer att vissa knappt märker någon skillnad. Dock så tror jag Always-On skulle pigga upp rejält, men för att det ska bli en fullträff vill jag ha en liten vädersymbol. Å andra sidan är jag inte i köpläge för 13 utan väntar på 14..?

Har man nånsin testat en iPad Pro 2018 eller senare så vill man inte gå tillbaka

Always On är för mig personligen helt meningslöst. Skulle det komma så skulle jag stänga av det omedelbart.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-02-15 21:40

120 Hz flytet har även medelåldersögon glädje av.

  • Medlem
  • 2021-02-16 00:02

Always on är något jag ser fram emot.. Slippa dutta på skärmen för att se klockan...

120Hz är fantastiskt i mina ögon.. Innan jag testat, tänkte jag att det var meningslöst, men nu vet jag hur det kan vara.. ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-02-16 08:34
Ursprungligen av Jeo:

Always on är något jag ser fram emot.. Slippa dutta på skärmen för att se klockan...

Det är bl a därför man har en Apple Watch på armen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-02-16 09:30
Ursprungligen av zinned:

Det är bl a därför man har en Apple Watch på armen

Där önskar jag en always on. Har series 4 fortfarande. Har inga planer på att uppgradera än, men always on är väl det enda jag kan sakna. Och att Siri inte suger.

  • Medlem
  • 2021-02-16 10:06

120 Hz låter bra men frestar på batteritiden. Hur ska Apple (och andra tillverkare) gå i land med ständigt slimmad design och funktioner som drar batteritid? Batteritiden kortades ned med 12 Pro Max (95h) jämfört med 11 Pro Max (102h). Källa.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-02-16 10:12
Ursprungligen av Alix:

120 Hz låter bra men frestar på batteritiden. Hur ska Apple (och andra tillverkare) gå i land med ständigt slimmad design och funktioner som drar batteritid? Batteritiden kortades ned med 12 Pro Max (95h) jämfört med 11 Pro Max (102h). Källa.

Jag tar hellre 120 Hz som jag har i min gamla Xs, är 5G som drar betydligt mer i 12:an.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-02-16 11:19
Ursprungligen av ibish:

Där önskar jag en always on. Har series 4 fortfarande. Har inga planer på att uppgradera än, men always on är väl det enda jag kan sakna. Och att Siri inte suger.

Inte jag

Jag har också en Series 4 och önskar inte Always On som på Series 5/6. Dock antar jag att man kan stänga av det.

Att Siri är kass får du dras med tills Apple bryr sig om något annat än engelsktalande länder...eller om du byter till Siri på engelska, hon är kanon där.

Ursprungligen av zinned:

Inte jag

Jag har också en Series 4 och önskar inte Always On som på Series 5/6. Dock antar jag att man kan stänga av det.

Att Siri är kass får du dras med tills Apple bryr sig om något annat än engelsktalande länder...eller om du byter till Siri på engelska, hon är kanon där.

Always on är rätt bra när man kör etc men använder kanske 95% av tiden i teater/bio mod eller vad det heter, sparar enormt med batteri.

120HZ, jo flyter på lite bättre, hade det på min padda och med stor skärm behövs det nog men på en iPhone? Tycker inte att jag saknar det med mina gammelögon..

Siri ja, hur svårt kan det vara men tydligen för svårt för att få det i högtalarna :-/

  • Medlem
  • 2021-02-16 18:23
Ursprungligen av Gäddnos:

Jag tar hellre 120 Hz som jag har i min gamla Xs, är 5G som drar betydligt mer i 12:an.

Har iPhone xs 120Hz?
Finns det fler modeller av iPhone som har det?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-02-16 18:37
Ursprungligen av Jeo:

Har iPhone xs 120Hz?
Finns det fler modeller av iPhone som har det?

Jag kanske har inbillat mig. Ser nu att inställningen för att stänga av det finns inte, som på iPad Pro.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-02-16 18:37
Ursprungligen av Jeo:

Har iPhone xs 120Hz?
Finns det fler modeller av iPhone som har det?

Inga iPhones har 120hz så som vi menar här i tråden.

Tror det är touch-sensorn, det som registrerar när du rör på skärmen, som uppdateras i 120hz (eller vad den delen nu heter). Bildfrekvens, det du ser, är 60hz.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2021-02-16 18:54
Ursprungligen av ibish:

Där önskar jag en always on. Har series 4 fortfarande. Har inga planer på att uppgradera än, men always on är väl det enda jag kan sakna. Och att Siri inte suger.

Var inte så ledsen för det, always on imponerar inte mig på min AW6, sneglar man utan att väcka upp klockan så visar den fel tid, ofta ett par, tre, minuter efter.
När skärmen tänds upp hoppar minutvisaren fram..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-02-16 21:07
Ursprungligen av mattiL:

Var inte så ledsen för det, always on imponerar inte mig på min AW6, sneglar man utan att väcka upp klockan så visar den fel tid, ofta ett par, tre, minuter efter.
När skärmen tänds upp hoppar minutvisaren fram..

Oj. Det låter bedrövligt.

Kan det vara något som löses med nästa mjukvaruuppdatering? Har inte hört eller läst i någon recension om att always on kan visa fel tid. Då faller ju hela vitsen med funktionen.

  • Medlem
  • 2021-02-16 21:18
Ursprungligen av ibish:

Inga iPhones har 120hz så som vi menar här i tråden.

Tror det är touch-sensorn, det som registrerar när du rör på skärmen, som uppdateras i 120hz (eller vad den delen nu heter). Bildfrekvens, det du ser, är 60hz.

Aha... Digitizern är det väl då...? ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-16 21:47
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Skulle säga att det är en otrolig skillnad med 120Hz, otroligt flyt som gör att min iPhone nästan känns antik om man hoppar till den direkt efter man har använt en mobil med 120Hz. Är ett otroligt flyt när man scrollar och använder telefonen som är svårt att förklara.

Ursprungligen av zinned:

Har man nånsin testat en iPad Pro 2018 eller senare så vill man inte gå tillbaka

Always On är för mig personligen helt meningslöst. Skulle det komma så skulle jag stänga av det omedelbart.

Jag har en iPad Pro 11" och 120Hz är verkligen inget jag tänker på. Upplever ingen skillnad. Jag och sonen satt men våra iPad(hans ej Pro) sida vid sida och testade att scrolla höger vänster på hemskärmarna samt på Expressen via Safari. Jag märker ingen skillnad. Sonen sa först ingen skillnad, sedan när jag berättade att min var 120Hz så tyckte han helt plötsligt att min kanske var lite bättre. Typ om man svepte med finger i Expressen så kom man lite längre med Pro och kanske såg man bilderna lite tydligare medan man scrollade snabbt eller om man med fingret satt och förde sidan snabbt fram och tillbaka, vilket ingen gör i verkligheten.

Jag kan alltså konstatera att vara sig jag eller sonen(innan han visste att ena skärmen var bättre) märker någon skillnad på en vanlig iPad och en Pro vad gäller scrollande. Detta var min känsla sedan tidigare, jag har aldrig upplevt min iPad Pro som annat än exakt samma som min iPhone XS eller 12 Pro. Däremot har jag aldrig testat en telefon med 120Hz, men inbillar mig att det borde vara viktigare på en stor skärm jämfört med en liten?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-02-17 09:02
Ursprungligen av mattiL:

Var inte så ledsen för det, always on imponerar inte mig på min AW6, sneglar man utan att väcka upp klockan så visar den fel tid, ofta ett par, tre, minuter efter.
När skärmen tänds upp hoppar minutvisaren fram..

Det har jag aldrig märkt. Ska kolla under dagen....
Den ska ju uppdatera 1 gång/sek.

Ursprungligen av mattiL:

Var inte så ledsen för det, always on imponerar inte mig på min AW6, sneglar man utan att väcka upp klockan så visar den fel tid, ofta ett par, tre, minuter efter.
När skärmen tänds upp hoppar minutvisaren fram..

Har jag aldrig märk med min AW5, låter skumt, ska ha lite koll på den ett tag under dagen.

Ursprungligen av CekariYH:

Har jag aldrig märk med min AW5, låter skumt, ska ha lite koll på den ett tag under dagen.

Har kollat under dagen och märker inget av att den hoppar fram med minuterna alls...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-17 21:36
Ursprungligen av Gäddnos:

Jag kanske har inbillat mig. Ser nu att inställningen för att stänga av det finns inte, som på iPad Pro.

Var finns denna inställning..? Hittar den inte. Med tanke på vad jag skrev ovan så undrar jag isåfall om min 129Hz är avstängd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-17 22:10

Hittade inställningen. Testade att stänga av och sätta på. Ingen skillnad.

Jag tror att vid vanlig användning så märks det inte så mycket, men tror (igen) att det märks betydligt mer om man tittar på tunga filmer eller speciellt spelar tunga spel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-17 22:37
Ursprungligen av CekariYH:

Jag tror att vid vanlig användning så märks det inte så mycket, men tror (igen) att det märks betydligt mer om man tittar på tunga filmer eller speciellt spelar tunga spel.

JAg tänker mer att jag är prylnörd och ibland brukar jag hitta kanska tillyxade argument varför nya finesser är bra, men här märker jag verkligen ingen skillnad. Det är möjligt att det påverkar spel. Men film/TV har jag aldrig riktigt förstått detta med Hz.

  • Medlem
  • 2021-02-17 23:19
Ursprungligen av CekariYH:

Jag tror att vid vanlig användning så märks det inte så mycket, men tror (igen) att det märks betydligt mer om man tittar på tunga filmer eller speciellt spelar tunga spel.

Om man ser video med 30 eller 60 FPS märks det ingen skillnad alls. Ser man video med 24 FPS slipper man hackande, särskilt vid panoreringar, eftersom 24 är jämnt delbart med 120, men inte med 60. Video med 120 FPS blir förstås bättre om skärmen kan matcha med 120 Hz*.
Operativsystemet och spel stöder ofta högre FPS än 60 och då blir förstås skrollningar i appar och spelande smidigare. När det gäller det mänskliga ögats förmåga kan de flesta inte uppfatta smidigare rörelser när bilduppdateringen går över 90 Hz. Så vid 120 Hz och över lär absolut ingen se någon skillnad (utom artefakter, men det går jag inte in på). Därav gränsen vid 120 (fast en del tillverkare kör med 90 Hz).
Det här är analogt med 4K/8K, vilket de flesta inte har någon egentlig nytta av i vanlig visuell mening. Det kanske känns meningsfullt på andra sätt, inte minst psykologiskt. Särskilt om man redan har köpt en sådan monitor/tv. Men 4K/8K kan förstås vara bra om man måste detaljstudera bilder i hög upplösning på en skärm.

*FPS (Frames Per Second) syftar till mediets innehåll, medan Hz (Hertz) syftar till mediebärarens tekniska begränsning.

Ursprungligen av Alix:

Om man ser video med 30 eller 60 FPS märks det ingen skillnad alls. Ser man video med 24 FPS slipper man hackande, särskilt vid panoreringar, eftersom 24 är jämnt delbart med 120, men inte med 60. Video med 120 FPS blir förstås bättre om skärmen kan matcha med 120 Hz*.
Operativsystemet och spel stöder ofta högre FPS än 60 och då blir förstås skrollningar i appar och spelande smidigare. När det gäller det mänskliga ögats förmåga kan de flesta inte uppfatta smidigare rörelser när bilduppdateringen går över 90 Hz. Så vid 120 Hz och över lär absolut ingen se någon skillnad (utom artefakter, men det går jag inte in på). Därav gränsen vid 120 (fast en del tillverkare kör med 90 Hz).
Det här är analogt med 4K/8K, vilket de flesta inte har någon egentlig nytta av i vanlig visuell mening. Det kanske känns meningsfullt på andra sätt, inte minst psykologiskt. Särskilt om man redan har köpt en sådan monitor/tv. Men 4K/8K kan förstås vara bra om man måste detaljstudera bilder i hög upplösning på en skärm.

*FPS (Frames Per Second) syftar till mediets innehåll, medan Hz (Hertz) syftar till mediebärarens tekniska begränsning.

Tack för en bra beskrivning!

"Ser man video med 24 FPS slipper man hackande, särskilt vid panoreringar, eftersom 24 är jämnt delbart med 120, men inte med 60."
Detta var extra nyttigt att veta för mig då alla mina editeringar av filmer ser lite hackiga ut, medans orginal-snuttarna ser bra ut.

1
Bevaka tråden