Hej
För många år sedan brottades jag med att få till ordning på mina kontakter i telefonen. Slutligen efter en del möda fick jag till det. Men nu ser jag att min adressbok är igen full med konstiga "kontakter" som jag knappt känner till. Kontakterna består inte sällan bara av e-adresser, vissa kontakter blir dubblerade etc. Totalt kaos alltså.
Försökte leka med grupper men det blir inte bättre. Vissa grupper är urgamla och ej aktuella alls. Väljer jag alla tillgängliga grupper förutom "Alla på iCloud" saknas några kontakter. Väljer jag "Alla på iCloud" fylls kontaktlistan med skräp igen.
Hur hamnar skräpkontakterna till iCloud? Är det så att Apple får för sig att om jag en gång mejlade till en person ska den läggas in i kontaktlistan? Hur kan jag undvika det? Går det att rensa kontakterna på ett vettigt sätt utan att behöva gå in ta bort dem en och en? Det skulle ju ta evigheter!?
Egentligen ligger alla mina jag behöver i Outlook. Dock kan jag inte använda Exchange server - jobbet tillåter inte det. Istället ska kontakterna synkas via Outlook app som jag har installerad. Som jag förstår synkas kontakterna från Outlook till iCloud och sedan trycks dem ner i min telefon. Och med dem följer all annan skräp.