Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa MacBook utomlands, non-apple store.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihopa!
Jag funderar på att köpa en MacBook pro 13" utomlands (inom ees/eu) men det är inte Apple Store utan en vanlig affär som till exempel Netonnet här i Sverige.
Man har 2 år garanti som gäller bara i den affären (inlämning). Frågan är, om jag stöttar på något probleme, kommer jag att kunn lämna den på Apple service här i Sverige, i och med att en ny dator har alltid 1 år garanti, eller kommer Apple inte servica datorn.
Har ni någon erfarenhet?
Tack så mycket till alla som kan upplysa mig om detta.

Jag skulle säga att det inte är några problem att lämna in den på en Apple-certifierad verkstad här i Sverige. Garantin är världsomspännande, så länge det är en Apple-produkt.

https://www.apple.com/legal/warranty/products...

OBS: Tänk på att du inte får svenskt fysiskt tangentbord (kan ibland gå att beställa).

Ursprungligen av carlsson:

Jag skulle säga att det inte är några problem att lämna in den på en Apple-certifierad verkstad här i Sverige. Garantin är världsomspännande, så länge det är en Apple-produkt.

https://www.apple.com/legal/warranty/products...

OBS: Tänk på att du inte får svenskt fysiskt tangentbord (kan ibland gå att beställa).

Tack för din tid och svar.
Ja jag har tänkt på det att tangentbordet inte kommer med svensk bokstäver men eftersom jag skriver utan att titta i den kanske blir det inte så mycket problem ?..(hoppas).
Tack.

Ursprungligen av erion1:

Tack för din tid och svar.
Ja jag har tänkt på det att tangentbordet inte kommer med svensk bokstäver men eftersom jag skriver utan att titta i den kanske blir det inte så mycket problem ?..(hoppas).
Tack.

Om du håller dig inom Europa som du skriver är det nog inget problem då vi har stor enter-tangent och lika många tangenter, men köper du i Asien eller USA har vi inte samma grund-tangenter så då kan det kännas märkligt om du inte tittar när du skriver. Japan har även ett sidoförskjutet tangentbord.

Kolla Apples varianter här:
https://support.apple.com/sv-se/HT201794

Ursprungligen av erion1:

Hej allihopa!
Jag funderar på att köpa en MacBook pro 13" utomlands (inom ees/eu) men det är inte Apple Store utan en vanlig affär som till exempel Netonnet här i Sverige.
Man har 2 år garanti som gäller bara i den affären (inlämning). Frågan är, om jag stöttar på något probleme, kommer jag att kunn lämna den på Apple service här i Sverige, i och med att en ny dator har alltid 1 år garanti, eller kommer Apple inte servica datorn.
Har ni någon erfarenhet?
Tack så mycket till alla som kan upplysa mig om detta.

Vad gäller garanti i Sverige så är den frivillig, se även konsumentköplagen.

Ursprungligen av hummel:

Vad gäller garanti i Sverige så är den frivillig, se även konsumentköplagen.

Hej!
Menar du att det är upp till Apple och avgöra om de vill vara generös och servisa datorn eller inte, eller vad menar du med frivillig, om du kan förtydliga lite mer.
Tack!

Ursprungligen av erion1:

Hej!
Menar du att det är upp till Apple och avgöra om de vill vara generös och servisa datorn eller inte, eller vad menar du med frivillig, om du kan förtydliga lite mer.
Tack!

I Sverige är garanti frivillig för konsumentprodukter. Det finns ingen lag eller krav att tillverkaren ska tillhandahålla någon garanti. Tittade du på konsumentköplagen?

Ursprungligen av hummel:

I Sverige är garanti frivillig för konsumentprodukter. Det finns ingen lag eller krav att tillverkaren ska tillhandahålla någon garanti.

Stämmer, men Apple har ett års världsomspännande garanti. Oavsett var du har köpt datorn.

Ursprungligen av carlsson:

Stämmer, men Apple har ett års världsomspännande garanti. Oavsett var du har köpt datorn.

Det stämmer. Notera att köper du datorn i Sverige får du ett bättre skydd och tre gånger längre, 3 år.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-03-09 20:12
Ursprungligen av hummel:

Det stämmer. Notera att köper du datorn i Sverige får du ett bättre skydd och tre gånger längre, 3 år.

Hur kan det blir tre gånger längre? Alla EU-länder har minst två års reklamationsrätt utöver garanti.

Ursprungligen av Gäddnos:

Hur kan det blir tre gånger längre? Alla EU-länder har minst två års reklamationsrätt utöver garanti.

Kan den enkelt tillämpas lokalt i Sverige?

Ursprungligen av hummel:

Det stämmer. Notera att köper du datorn i Sverige får du ett bättre skydd och tre gånger längre, 3 år.

Tack för ditt svar. Men det var märkligt då, för nu i januari beställde jag Macbook från Apple store här i Sverige och det kom bara med 1 års garanti. Du säger 3 år. Döljer Apple det riktiga garantin eller vad är det för något?

Ursprungligen av erion1:

...Du säger 3 år. Döljer Apple det riktiga garantin eller vad är det för något?

1 års garanti från tillverkaren.

3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Inte samma sak som en garanti (t.ex är bevisbördan annorlunda).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1 års garanti från tillverkaren.

3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Inte samma sak som en garanti (t.ex är bevisbördan annorlunda).

Jaaa, just det, du har rätt i. Det var jag som inte läste det noga. Tack för förklaring.

1
Bevaka tråden