Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att lagringsenheten inte kan raderas med skivverktyg

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta har hänt:
Min macbook pro 13" från mid 2012 med catalina (uppgraderad till samsung 500gb 860 evo, 16 gb ram, nytt batteri som nu har ca 200 cykler) blev helt plötsligt obrukbart slö för några dagar sedan, som att den hängde sig. Jag blev trött på det och höll inne strömknappen för att stänga av den. När jag startade den igen var den extremt långsam på sista delen av laddningsskärmen med apple-loggan. Väl klar skickade den mig till skrivbordet med mina tidigare program uppe. Även nu var den obrukbart långsam som om den hängt sig och efter några minuter återgick den till laddningsskärmen med apple-loggan för att stå där och ladda. Efter några minuter gick den till skrivbordet och var igen obrukbart långsam. Så här pågår det om och om igen och den går nu alltså inte att använda.

Det här jag gjort:
Jag provade att starta i safe mode, återställda PRAM och NVRAM samt återställa SMC, vilket inte hjälpte. Jag provade att köra Apple Diagnostics vilket inte visade några fel. Jag startade i recovery mode och använde Skivkontroll på interna volymer, behållare och disk, i den ordningen. Den hittade inget fel på volymer och behållare men däremot på disk misslyckades skivkontrollen. Meddelandet den gav var

"Problem som kan förhindra att datorn startar upptäcktes i partitionskartan
Partitionskartan måste repareras eftersom ett problem har inträffat med EFI-systempartitionens filsystem. : (-69766)"

Mina viktiga filer på datorn har jag extern kopia på. Om datorns inställningar försvinner är jag inte så bekymrad om. Så jag markerade disken och tryckte radera, men det misslyckades den med. Jag försökte igen, och den misslyckades igen. Meddelandet den ger är

"Tar bort skiva från skrivbordet
Kunde inte öppna enhet. : (-69877)"

I det här läget känner jag mig bara trött på problemet. Finns det någon kunnig här i forumet som vill berätta vad jag borde göra nu?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2021-03-11 21:22

Byt kabeln till disken, det är väl den där årgången som hade problem med denna kabel.

Ursprungligen av mattiL:

Byt kabeln till disken, det är väl den där årgången som hade problem med denna kabel.

Okej, tack! Nu är ersättningskabel från ifixit beställd.

Men en sak till kom jag på nu. När jag tryckte radera lagringsenheten så blev volymen som slutar på "data" grå (som om den var otillgänglig) istället för vit, tror det stod att den inte ligger på skrivbordet. Sen stängde jag av datorn, startade den igen i recovery mode och då var samma volym inte längre gråmarkerad, utan vit. Vad innebär detta? När jag ersatt kabeln, kommer jag då behöva göra något mer innan datorn kan användas igen? Behöver den återställas?

1
Bevaka tråden