Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi testar Danalock V3 HomeKit

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Från vårt fantastiska grannland Danmark kommer det här stilrena och plånboksvänliga låset. Dessutom är det både enkelt att installera och kompatibelt med HomeKit.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

Från vårt fantastiska grannland Danmark kommer det här stilrena och plånboksvänliga låset. Dessutom är det både enkelt att installera och kompatibelt med HomeKit.

Läs hela artikeln här

Jag har inte lyckas att aktivera igen platstjänsten sedan jag bytte routern hemma. Den verkar inte se varken när jag kommer eller åker hemifrån

Ursprungligen av bozzman:

Jag har inte lyckas att aktivera igen platstjänsten sedan jag bytte routern hemma. Den verkar inte se varken när jag kommer eller åker hemifrån

På din iPhone?
Hur ser det ut när du går in i Hitta när du är hemma?

Ser framför mig hur LPL låser upp den med en colaburk...

Ursprungligen av Marcus Larsson:

På din iPhone?
Hur ser det ut när du går in i Hitta när du är hemma?

Ja det händer ingenting men om man låser själv det funkar men positioneringen gör inte det

Trevlig produkt förutom det där med 80 decibel.

Den stora frågan är hur detta lås står sig mot senaste Glue Smart Lock Pro som kostar lite mer (2690 kr)?

Och Yale Doorman kanske spelar i en egen division.

Ursprungligen av bozzman:

Ja det händer ingenting men om man låser själv det funkar men positioneringen gör inte det

Ok låter märkligt men försök ta Hitta appen till hjälp där du ser vart du har din iPhone. Sen får du även kolla över så du har rätt hemadress i kontakter på dig själv för det hade jag problem med i HomeKit på sambon som stod med förra adressen.

Ursprungligen av Pathfinder:

Trevlig produkt förutom det där med 80 decibel.

Den stora frågan är hur detta lås står sig mot senaste Glue Smart Lock Pro som kostar lite mer (2690 kr)?

Och Yale Doorman kanske spelar i en egen division.

Kommer jag över en Glue gör jag en jämförelse direkt men skillnaden är väl också att Glue saknar HomeKit.
Yale är en helt annan division och prisklass och är dessutom ett lite större ingrepp i dörren. ?

Och jag kom nyss hem med Yale Linus... Ska installera i morgon...

Ursprungligen av BlackSmp:

Och jag kom nyss hem med Yale Linus... Ska installera i morgon...

Installationen från h-vete…. Hela kvällen tog det. Mjukvaran har en del övrigt att önska

Ramlade på detta träsk men hoppas att det är löst nu

https://discussions.apple.com/thread/25204092...

Nu återstår bara att övertyga min fru…

Ursprungligen av BlackSmp:

Nu återstår bara att övertyga min fru…

Haha bra att du påminde om den svåraste biten.
Önskar dig lycka till! ?

Ursprungligen av Marcus Larsson:

Haha bra att du påminde om den svåraste biten.
Önskar dig lycka till! ?

Jag tror att det är på gång:)

Mjukvaruinstallationen var bedrövlig men det kan säkert variera från tillfälle till tillfälle. Nu när allt är igång så gick det väldigt snabbt att vänja sig med det som visas på bilden...

Så här långt väldigt nöjd, men var på er vakt om ni har s.k 360 graders lås där innervredet inte roterar tillsammans med nyckeln. Då kan inte låset känna av om du öppnar/låser med nyckeln. Det kan vara värt att fundera över. Jag hade sådant lås och missade problematiken. Det är inget stort problem men låset kan hamna i "status mismatch"

Tror att Yale Linus Family paketet blir bäst. Där inkluderas deras keypad som gör att du kan låsa med en knapptryckning. Det ska komma snart men jag blev otålig och beställde Yale Linus Home som finns ute men utan knappsatsen. Kommer dock att beställa knappsatsen just för att kunna låsa snabbt och enkelt utan att ta upp telefonen.

(Jag använder iofs klockan men min fru har ingen klocka)

Senast redigerat 2021-03-21 13:58
Citat:

När vi mätte så kom den upp till strax över 80 decibel

Apropå det så mätte jag ljudet på Yale Linus och det ligger kring 70 dB.

En annan uppdatering... Jag blev lätt vansinnig när låset slutade svara via Homekit... Krävdes att plocka ut batterierna i 1-2 minuter och sedan så fungerade det igen. Men jag hann tänka många onda tankar

Ursprungligen av BlackSmp:

Apropå det så mätte jag ljudet på Yale Linus och det ligger kring 70 dB.

En annan uppdatering... Jag blev lätt vansinnig när låset slutade svara via Homekit... Krävdes att plocka ut batterierna i 1-2 minuter och sedan så fungerade det igen. Men jag hann tänka många onda tankar

Ja det finns tyvärr inget bättre sätt att göra en omstart på Danalock heller kan jag tillägga.

Uppdatering efter installation av keypad.

Yales testning av mjukvaran suger... Det tog en timme att installera keypaden.

Började med en firmwareupödatering. Det är iofs helt ok men sedan...

Kom igång med parningsprocessen. "Hittar ingen keypad". Startade om processen ett par gånger tills jag tryckte på låsknappen och då låste sig låset... Men det gick inte att använda keypaden för att låsa upp (kunde inte definiera några koder)

Ut med batterierna i några omgångar. Till sist i fem minuter eller så för att verkligen nollställa allt. Fortfarande knepigt beteende men av någon anledning (van felsökare) fick jag för mig att trycka på en tangent på keypaden och då hittades den. Sedan så gick det bra.

Men vissa dialoger är inte av denna världen

Sedan så finns det fler intressanta fel i appen

Men keypad behövs för att få smidighet i användningen. Nu går det relativt snabbt att låsa utifrån men det är fortfarande den typiska motorfördröjningen. Däremot om ditt lås inte är av type 360-graderslås så kan man givetvis låsa med nyckel om man vill. Det går fortfarande snabbt

Ursprungligen av BlackSmp:

Uppdatering efter installation av keypad.
Yales testning av mjukvaran suger... Det tog en timme att installera keypaden.

Usch, låter inte som en färdig produkt. Tråkigt. Läste en test i Aftonbladet där de jämförde ett par olika lås. Danalock V3 fick tre plus i Aftonbladet. Glue fick fyra plus och Yale Doorman fick fem plus. Tyvärr tror jag inte att det var Glues senaste version så kanske inte en helt rättvis jämförelse.

Å andra sidan, hur kan man kalla ett lås "Smart Lock Pro" utan att ha stöd för Homekit, Amazon Alexa eller Google Assistant

Finns det inget lås som kan konkurrera med Doorman och som har Homekit? Gärna med lägre pris än Doorman och att man kan installera det själv utan att vara låssmed eller vara utbildad systemtekniker.

1
Bevaka tråden