Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fler tecken på en HomePod med skärm dyker upp till ytan

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det var igår som vi skrev om att Apple kan planera en HomePod med skärm och nu har fler tecken på att detta är på väg dykt upp.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2021-03-23 11:10

Om den kommer att kosta över 6000 (vilket är rätt troligt) så finns det ju faktiskt absolut noll anledning att inte bara köpa en iPad.

Den måste ha en rejäl USP.

Ursprungligen av jonasn:

Om den kommer att kosta över 6000 (vilket är rätt troligt) så finns det ju faktiskt absolut noll anledning att inte bara köpa en iPad.

Den måste ha en rejäl USP.

Om den kommer med en bra högtalare och ett helt annat UI som kan visa mer information på en och samma skärm så finns det enligt mig ganska många anledningar till att köra en sådan istället för iPad. För mig som har kört iPad som kontrollpanel är det just UI:t som är den största boven. Alldeles för lite information som visas.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2021-03-23 13:37
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Om den kommer med en bra högtalare och ett helt annat UI som kan visa mer information på en och samma skärm så finns det enligt mig ganska många anledningar till att köra en sådan istället för iPad. För mig som har kört iPad som kontrollpanel är det just UI:t som är den största boven. Alldeles för lite information som visas.

Kontrollpanel för..?

Det får liksom inte vara en "one trick pony". En homepod för videosamtal, absolut vettigt, men en iPad går att ta med sig när man vill gå från soffan till köket. En HomePod har visserligen bättre ljud (och mikrofoner) än en iPad men jag är inte säker på att det räcker. En kontrollpanel för home och överblick över Apple News? Ja, men.. man blir även här låst till en plats. Homepod klarar redan att berätta det för dig utan att du måste stå framför skärmen och läsa, och skärmen i din telefon bär du med dig.

Det känns lite krystat som det ser ut nu, men Apple är ju extremt duktiga på att hitta på nya behov för sina kunder så den blir säkert svingrym. Och kommer säkert aldrig att släppas i Sverige.

Hoppas att de släpper en Homepod med skärm?
Jag är faktiskt lite sugen på att skaffa en Google Nest Hub.
Men det känns bättre med en Apple dito, då man sjunkit alldeles för djupt ner i Apple träsket ?

Jag har 6st smarta skärmar hemma i dagsläget. 3st nest hub, 2 stora 10” lenovo samt en 6” lenovo. Dessa är mina fotoramar och videospelare till barnen vid behov.

De styr hemmet och ger mig en överblick av vad som händer.

Utöver detta har jag 4 Google Home och 2 nest mini samt ett citation hemmabiosystem.

Allt styrs med rösten.

Och allt tillsammans för under 25000kr.

Samma setup hos Apple skulle tveklöst gå på 70-80tkr om den fanns.

Ljudet skulle inte heller nå Citation hemmabion med det de har idag.

Därför så kommer jag inte trots villaöverlåtelser känslan att byta.

Sen är SIRI det som kanske är den främsta orsaken till att jag inte byter. Hon är helt enkelt inte bra på svenska.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-03-24 21:17

Personligen ser jag inte idag nyttan med en sådan produkt. Vi har iPads, iPhones, HomePods men kan inte se vad vi skulle behöva en av dessa konsoliderad produkt till.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2021-04-19 00:18
Ursprungligen av Ancientdragon:

Sen är SIRI det som kanske är den främsta orsaken till att jag inte byter. Hon är helt enkelt inte bra på svenska.

Inte bra? Siri finns inte ens på svenska i HomePod.

Ursprungligen av jonasn:

Inte bra? Siri finns inte ens på svenska i HomePod.

Ja i min telefon, Mac, Applewatch, iPad så finns hon tyvärr.

Det är bara där jag prövat henne ännu.

Trodde att nya mini gick att få svenska på?

Ursprungligen av Ancientdragon:

Ja i min telefon, Mac, Applewatch, iPad så finns hon tyvärr.

Det är bara där jag prövat henne ännu.

Trodde att nya mini gick att få svenska på?

Apple TV går också men Homepod... Nope...

Så värdelös är inte svenska Siri på de övriga plattformarna. Det finns utrymme för förbättringar men inte totalt värdelöst.

Men som sagt, finns inte allt på HomePod - vilket är synd.

Ursprungligen av BlackSmp:

Apple TV går också men Homepod... Nope...

Så värdelös är inte svenska Siri på de övriga plattformarna. Det finns utrymme för förbättringar men inte totalt värdelöst.

Men som sagt, finns inte allt på HomePod - vilket är synd.

Jag kan faktiskt förstå det. För även om Siri inte är värdelös så finns det saker hon bara inte klarar av.

En sak vi ofta fastnar i är att hon på Svenska inte förstår följdfrågor.

Till exempel: Hur länge något har öppet följt av frågan kan du ringa dit eller navigera dit.

Eller släck lampan och spela en låt på spotify...

Utan en skapad rutin så går det bara inte. Å vem orkar skapa rutiner för varje liten grej.

Så där vinner Google 10 av 10 gånger.

Även när det gäller design och olika valmöjligheter i olika prisklasser så vinner Google.

Men Apple är åtminstone dyrast i sin klass ?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2021-04-20 16:29
Ursprungligen av Ancientdragon:

Jag kan faktiskt förstå det. För även om Siri inte är värdelös så finns det saker hon bara inte klarar av.

En sak vi ofta fastnar i är att hon på Svenska inte förstår följdfrågor.

Till exempel: Hur länge något har öppet följt av frågan kan du ringa dit eller navigera dit.

Eller släck lampan och spela en låt på spotify...

Utan en skapad rutin så går det bara inte. Å vem orkar skapa rutiner för varje liten grej.

Så där vinner Google 10 av 10 gånger.

Även när det gäller design och olika valmöjligheter i olika prisklasser så vinner Google.

Men Apple är åtminstone dyrast i sin klass ?

Jag håller inte med dig om design - känner att googles produkter ofta är designade av tekniker snarare än designers. Inte nödvändigtvis dåligt men inte alltid logiskt från ett mänskligt perspektiv.

När jag frågar efter öppettider eller adresser så har jag åtminstone för mig att det brukar finnas en knapp för att tex navigera, men du har rätt i att man inte kan göra det med rösten. Å andra sidan litar jag inte på de öppettider som man får via tex Google då de sällan stämmer.

Vad jag stör mig på är att Siri inte alltid svarar på rätt fråga: Om jag frågar efter luftfuktigheten på uteplatsen kan hon svara att det är dunkelt på uteplatsen. Men enligt Svenska Hemautomationsgruppen på fejan är varken Google Assistant eller Alexa bättre där. Något som är smart är att om man har en Homepod och säger åt henne att släcka lampan behöver man inte specificera rum - lampan släcks i det rum homepoden står. Har man således en homepod i varje rum (billigt!) behöver man sällan speca rum.

Något Homepod är helt sjukt bra på är att uppfatta röst. Jag har min Homepod i vardagsrummet. Jag har frågat Siri saker medan jag har stått i duschen och hon har uppfattat precis vad jag sagt trots att Homepodden har spelat musik på rätt hög volym. Det är nån slags svartkonst.

Jag tror vi är överens om att förbättringspotentialen är omfattande.

Ursprungligen av jonasn:

Jag håller inte med dig om design - känner att googles produkter ofta är designade av tekniker snarare än designers. Inte nödvändigtvis dåligt men inte alltid logiskt från ett mänskligt perspektiv.

När jag frågar efter öppettider eller adresser så har jag åtminstone för mig att det brukar finnas en knapp för att tex navigera, men du har rätt i att man inte kan göra det med rösten. Å andra sidan litar jag inte på de öppettider som man får via tex Google då de sällan stämmer.

Vad jag stör mig på är att Siri inte alltid svarar på rätt fråga: Om jag frågar efter luftfuktigheten på uteplatsen kan hon svara att det är dunkelt på uteplatsen. Men enligt Svenska Hemautomationsgruppen på fejan är varken Google Assistant eller Alexa bättre där. Något som är smart är att om man har en Homepod och säger åt henne att släcka lampan behöver man inte specificera rum - lampan släcks i det rum homepoden står. Har man således en homepod i varje rum (billigt!) behöver man sällan speca rum.

Något Homepod är helt sjukt bra på är att uppfatta röst. Jag har min Homepod i vardagsrummet. Jag har frågat Siri saker medan jag har stått i duschen och hon har uppfattat precis vad jag sagt trots att Homepodden har spelat musik på rätt hög volym. Det är nån slags svartkonst.

Jag tror vi är överens om att förbättringspotentialen är omfattande.

Jag menar nog att med Google så kan jag välja mellan många olika märken som Lenovo, Jbl, Harman Kardon och Klipsch. Alla med olika design och ljud.

Att Google kan mer än Siri och är bättre på följd frågor och till exempel navigation tror jag är allmänt vedertaget. Till och med av våra Apple forum. Då menar jag ur ett röstassistent perspektiv. Jag har sett så många tester och har även båda hemma i dagsläget. Google är helt enkelt smartare.

Jag släcker mina lampor utan att behöva säga rummet jag med med både Google och Siri.

Jag har inte provat HomePod än men av JBL link 10, Google Home, Lenovo Smart display, Klipsch the three och citation surround systemet så upplever jag att Lenovo hör mig bäst och mest korrekt oavsett miljö. Citation är trots sitt vansinniga pris sämst här och hör mig men reagerar för långsamt så kommandot utförs ofta av någon av högtalarna i rummen brevid.

Hade jag haft lite med pengar på fickan så hade jag bytt till B&O i hela huset. Men jag hade inte en kvarts miljon över tyvärr.

Mina totalt 11 högtalare, varav 6 är smarta displayer och mitt citation hemmabiosystem gick på totalt 21.000kr. Med Apple hade jag fått betala avsevärt mer och du sakna de smarta displayerna som också är våra fotoramar samt sakna ett röststyrning hemmabio system.

Så pengar är inte allt men visst spelar det roll.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2021-04-21 15:13
Ursprungligen av Ancientdragon:

Jag menar nog att med Google så kan jag välja mellan många olika märken som Lenovo, Jbl, Harman Kardon och Klipsch. Alla med olika design och ljud.

Att Google kan mer än Siri och är bättre på följd frågor och till exempel navigation tror jag är allmänt vedertaget. Till och med av våra Apple forum. Då menar jag ur ett röstassistent perspektiv. Jag har sett så många tester och har även båda hemma i dagsläget. Google är helt enkelt smartare.

Jag släcker mina lampor utan att behöva säga rummet jag med med både Google och Siri.

Jag försöker de-googla mitt liv så gott det går så jag har inte provat Google Assistant och kommer inte heller att göra det, men jag har förstått att den har en bit kvar till att vara perfekt. Exempel: https://www.facebook.com/groups/SHgruppen/per...

Följdfrågor håller jag definitivt med om kunde funka bättre, men jag undrar om det inte är värre för Svenska än Engelska när det gäller Siri. Har för mig att de gjorde nån större uppdatering för något år sedan, men Svenska är ju uppenbarligen inte prioriterat av Apple.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-04-21 20:53

I en diskussion och jämförelse mellan Siri och hennes konkurrenter så måste man (tyvärr) göra en jämförelse med Siri på engelska för att få ett vettigt resultat att jämföra med. Siri på svenska är helt enkelt kass, det är i dagsläget Siri på engelska (kanske tyska, franska, spanska också?) som är den ”riktiga” produkten.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-04-22 08:27

För mig är skillnaden på röstassistanternas förståelse, mellan Siri och de andra, för liten för att jag skall vilja blanda in Google eller Amazon i mitt liv.

1
Bevaka tråden