Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver råd om grafikkort och komponenter till powermac g5

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag heter Emil, jag har precis köpt en Powermac G5 i sprillans fint skick, och jag undrar om det finns en bra lista med komponenter jag ska leta efter angående uppgradering.

Om det hjälper, så bidrar jag med specs nedanför.

Datormodell: PowerMac7,2
Typ av CPU: PowerPC 970 (2.2)
CPU-antal: 1
CPU-hastighet: 1.8 GHz
L2-cache (per CPU): 512 K
Minne: 2.5 GB
Busshastighet: 900 MHz
Boot ROM-version: 5.1.5f1
Serienummer: CK337094Q6Z
Systemversion: Mac OS X 10.4.11 (8S165)
Kernel-version: Darwin 8.11.0

GeForce FX 5200:
Styrkretsmodell: GeForce FX 5200
Typ: Bildskärm
Buss: AGP
Kortplats: SLOT-1
VRAM (totalt): 64 MB
Tillverkare: nVIDIA (0x10de)
Enhets-ID: 0x0321
Revisions-ID: 0x00a2
ROM-revision: 2060

Ursprungligen av fieryshadowyt:

...komponenter jag ska leta efter angående uppgradering.

Vilken typ av uppgradering? I vilket syfte? Vad tänker du använda datorn (museiföremålet) till?

mer eller mindre som en backup enhet / mindre redigering av bilder och ljud.

Har ett eller två spel som funkar till den.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-03-21 20:52

NB. Den lilla passagen om att SSD raderas genom att skriva nollor är felaktig. En SSD (egentligen flash-kretsen) raderas genom ett kommando som ett-ställer all data i minnesblocket.

En G5 med enkelpropp 1,8 är verkligen inget att hänga i julgranen. Den enda som är långsammare är den med 1,6 GHz CPU...

Är det verkligen värt besväret? Om ja:

Mer minne är ju sällan fel, även om 2,5GB är ganska ok. Din modell stöder väl max 4GB(?), så stoppa gärna i det om du hittar billiga begagnade minnen. En SSD är heller aldrig fel.

Stanna sedan på 10.4.11 Tiger för rappast prestanda - ser ingen anledning till att köra 10.5 om inte specifik mjukvara kräver det. Hjälpligt surfande kan utföras av ten4fox som länkas hos low end mac. Men se det som en nödlösning...

Bilder: Försök skaffa Photoshop 5 (brukar gå att hitta billigt begagnat eftersom i synnerhet den begränsade versionen 5 LE (?) bundlades med en massa scanners och andra pryttlar på den tiden). En G5 med motsvarande gammal mjukvara är ju fortfarande hyfsat ok om vi inte pratar om stora filer/RAW och/eller avancerade filter/plugins. Som sagt PS 5 eller Adobe CS4-sviten kan vara lagom.

Annars så är det ju ganska stolligt att tänka sig en G5 som produktionsmaskin nuförtiden. Men visst, för att använda den ihop med unik gammal mjukvara eller hårdvara då och då så fyller den sin funktion. Men att stå på 24/7 som server är nog inte vettigt. En massa kWh som går åt utan att mycket blir gjort. Förutom att värma upp rummet datorn står i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-03-24 22:13

Hej Emil, jag skulle rekommendera att besöka forumet hos MacintoshGarden där flera medlemmar både använder, producerar på och också utvecklar med äldre Macdatorer. Jag tror du skulle få mer specifika kommentarer om just din modell, råd och recensioner med mera. En annan "samfällighet" med mycket aktivitet och kunskap om även äldre maskiner är MacRumours. HTH!

1
Bevaka tråden