- TreEss
- Medlem ●
- Stockholm
Jag installerade senaste säkerhetsuppdateringen som jag fick en notis om igår och surfade runt på internet med min iPad, då jag efter en stund plötsligt inte fick upp sidorna. Efter en lång tids sökande kom meddelandet att ”Enheten har ingen internetåtkomst”.
Förbryllade testade jag min internetradio, som fungerade utmärkt. Så internetuppkopplingen är okej.
Jag testade en annan iOS-enhet, iPod touch, med samma resultat.
Idag kommer jag inte heller ut på nätet, men får meddelandet ”Safari kunde inte öppna sidan eftersom servern slutade svara.”
Om jag går in på Allmänt/Programuppdatering letar den ett bra tag för att sedan få meddelandet ”Kan inte söka efter uppdatering. Ett fel inträffade under kontrollen.”
Jag fattar ingenting.
Hur löses det här problemet?
Väldigt tacksam för hjälp.
...Jag testade en annan iOS-enhet, iPod touch, med samma resultat...
Samma resultat som iPaden eller internetradion?
Om man googlar hard reset ipad, så får man t.ex. träff på den här sidan:
https://www.lifewire.com/how-to-restart-ipad-...
Samma resultat som iPaden eller internetradion?
Om man googlar hard reset ipad, så får man t.ex. träff på den här sidan:
https://www.lifewire.com/how-to-restart-ipad-...
Jag var lite otydlig där, det kan jag hålla med om. Samma som iPad skulle det vara.
Tack för länken. Jag förstår piken. ?
Om inte hard reset funkar så får du gå in under inställningar, wifi och klicka på i:et till höger om ditt nätverk.
Vad står det under ip-adress, delnätmask och router?
Vill du att jag ska uppge alla dom siffrorna?
Om du har ett 192.168-nätverk borde du ha:
Ip-adress: 192.168.x.x
Nätmask: 255.255.255.0
Router: 192.168.x.x
Om du vill så kan du uppge dessa siffror eftersom det bara är lokala ip-adresser. Vi behöver bara veta om din iPad är uppkopplad mot nätverket eller ej.
Det förändrar ju bilden lite. Då har du alltså två enheter som inte har internetanslutning?
I så fall är det nog inte nätverksinställningar i enheterna som helt plötsligt har blivit fel, utan något fel på själva nätverket.
Prova att stata om routern till att börja med.
Min teori:
Om du har en router med dubbla frekvensband, så kan det vara så att internetradion är ansluten till wifi på 2,4 GHz, men iOS-enheterna på 5 GHz – och att det ena bandet funkar, men inte det andra. Låter märkligt, kanske, men jag har själv haft det problemet med en router, att 5 GHz-wifin lade av ibland, men 2,4 GHz fortfarande fungerade. Då behövdes en omstart av routern.
Min iPad, iPod touch och iPhone har samma
- Routernummer
- Delnätmasknummer
- IP-nummer, förutom de sista två som alla är olika
De två första har inte fungerande internet, men det har iPhone.
Det förändrar ju bilden lite. Då har du alltså två enheter som inte har internetanslutning?
I så fall är det nog inte nätverksinställningar i enheterna som helt plötsligt har blivit fel, utan något fel på själva nätverket.
Prova att stata om routern till att börja med.
Men hur förklarar du då att internetradion funkar?
Det förändrar ju bilden lite. Då har du alltså två enheter som inte har internetanslutning?
I så fall är det nog inte nätverksinställningar i enheterna som helt plötsligt har blivit fel, utan något fel på själva nätverket.
Prova att stata om routern till att börja med.
Min teori:
Om du har en router med dubbla frekvensband, så kan det vara så att internetradion är ansluten till wifi på 2,4 GHz, men iOS-enheterna på 5 GHz – och att det ena bandet funkar, men inte det andra. Låter märkligt, kanske, men jag har själv haft det problemet med en router, att 5 GHz-wifin lade av ibland, men 2,4 GHz fortfarande fungerade. Då behövdes en omstart av routern.
Okej då förstår jag. Jag försvinner ett tag och hoppas jag återkommer snart.....
Om du har ett 192.168-nätverk borde du ha:
Ip-adress: 192.168.x.x
Nätmask: 255.255.255.0
Router: 192.168.x.x
Om du vill så kan du uppge dessa siffror eftersom det bara är lokala ip-adresser. Vi behöver bara veta om din iPad är uppkopplad mot nätverket eller ej.
Dina siffrorna stämmer med mina.
Har du två separata SSID (namn) på dina nät där en kanske slutar på 2,4/24 och den andra på 5? (GHz) Kan du prova att byta mellan frekvensbanden?
Vad händer om du trycker på "Glöm den här nätverket" och sedan återansluter igen? (Se bara till att du har lösenordet tillgängligt)
Har du två separata SSID (namn) på dina nät där en kanske slutar på 2,4/24 och den andra på 5? (GHz) Kan du prova att byta mellan frekvensbanden?
Vad händer om du trycker på "Glöm den här nätverket" och sedan återansluter igen? (Se bara till att du har lösenordet tillgängligt)
Jag har två olika med samma namn med en skillnad, den senare tillkomsten har tillägget ”-5G”.
Jag har redan testat att koppla ifrån 5G och byta till den äldre versionen utan lyckat resultat.
...koppla ifrån 5G och byta till den äldre versionen utan lyckat resultat.
Och om du tar en av de fungerande enheterna, och byter till det andra nätverket? Någon skillnad där?
Jag vill få bekräftat att båda frekvensbanden fungerar.
Eftersom nätverksinställningarna verkar vara korrekta - och omstart av enheter och router inte hjälper - så får vi väl köra lite uteslutningsmetod för att försöka hitta felkällan.
Jag vill få bekräftat att båda frekvensbanden fungerar.
Eftersom nätverksinställningarna verkar vara korrekta - och omstart av enheter och router inte hjälper - så får vi väl köra lite uteslutningsmetod för att försöka hitta felkällan.
Ursäkta ett telefonsamtal kom emellan.
Status:
Uppdaterade iPad och iPod fungerar inte på någondera frekvens.
Ouppdaterad iPhone fungerar på båda frekvenser.
Uppdaterade iPad och iPod fungerar inte på någondera frekvens.
Ouppdaterad iPhone fungerar på båda frekvenser.
Vad innebär "uppdaterad" och "ouppdaterad"? Vilka versioner pratar vi om?
Vad innebär "uppdaterad" och "ouppdaterad"? Vilka versioner pratar vi om?
Det här gör mig fundersam också. Jag brukar inte lägga siffrorna på minnet innan jag installerar den nedladdade programuppdateringen. När jag tittar på de tre iOS-enheterna har de alla samma programversion 14.4.2. Kanske har jag uppdaterat iPhone tidigare utan att närmare lägga det på minnet. Men det gör det här, än mer mystiskt (för mig). Om alla tre har samma programversion, samma nätverksinställningar, varför slutade internetanslutningen att funka för bara två av tre helt plötsligt?
Du råkar inte ha en liten låda innan routern på ditt bredband, kanske en fiberkonverterare eller modem av något slag?
Kan du beskriva vad du har för apparater (detaljer/modellnummer)?
Enda lilla ” lådan ” som finns sitter på stickkontakten med sladd direkt till routern
Netgear Wireless Cable VoiceOver Gateway CG3700EMR.
iPod touch MVJ32KS/A
iPad MRJP2KN/A
iPhone MX9U2QN/A