Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen internetåtkomst efter senaste iOS-uppdateringen! Vad göra?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Du har inte meddelat ifall du har provat tipset i inlägg 21 – att trycka "Glöm det här nätverket" , och sedan ansluta till nätverket igen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2021-04-01 18:56

Hur många olika apparater ansluter till ditt trådlösa nät normalt?
Är det bara Apple-apparaterna och internetradion?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 18:58
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du har inte meddelat ifall du har provat tipset i inlägg 21 – att trycka "Glöm det här nätverket" , och sedan ansluta till nätverket igen.

Det har jag gjort flera gånger, men det gör ingen skillnad.
Trodde jag svarat på det tidigare, men tycks ha missat den frågan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 19:00
Ursprungligen av mattiL:

Hur många olika apparater ansluter till ditt trådlösa nät normalt?
Är det bara Apple-apparaterna och internetradion?

Ja, plus tv:n.

  • Medlem
  • 2021-04-01 19:42

Prova att byta DNS på enheterna som inte fungerar. Du kan ställa in DNS manuellt där du hittar alla andra wifi-inställningar. Prova tex med Googles DNS, 8.8.8.8 och 8.8.4.4.

Jag har själv haft oförklarliga DNS-problem på vissa enheter ibland. Fungerar inte detta så får vi börja pinga och se var vi får kontakt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 20:28
Ursprungligen av Dalle:

Prova att byta DNS på enheterna som inte fungerar. Du kan ställa in DNS manuellt där du hittar alla andra wifi-inställningar. Prova tex med Googles DNS, 8.8.8.8 och 8.8.4.4.

Jag har själv haft oförklarliga DNS-problem på vissa enheter ibland. Fungerar inte detta så får vi börja pinga och se var vi får kontakt.

Nja, jag är tveksam till det och här är varför.
Min iPod touch började just fungera med internet. Varför, har jag inte den blekaste aning om. Nu fungerar alltså 2 av 3. Och jag har lusläst mina inställningar på samtliga, de är identiska. Förekommer det första april hack? ?
Tyvärr är det iPad jag använder mest för surfande, så det svider fortfarande...

Har du någon förklaring till att iPoden började fungera?

  • Medlem
  • 2021-04-01 20:49
Ursprungligen av TreEss:

Har du någon förklaring till att iPoden började fungera?

Inte en blekaste tyvärr. Har du kikat i routerns inställningar hur många dynamiska ip-adresser du har att tillgå? Det skulle kunna vara en förklaring även om den är långsökt. Men det är som sagt ett långskott.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 21:23
Ursprungligen av Dalle:

Inte en blekaste tyvärr. Har du kikat i routerns inställningar hur många dynamiska ip-adresser du har att tillgå? Det skulle kunna vara en förklaring även om den är långsökt. Men det är som sagt ett långskott.

Routerns inställningar... är det meningen att jag ska kunna se det i iPad? Under nätverksinfo finns routerns nummer, men inget mer. Din fråga gör mig vilsen. ? Var hittar jag uppgifterna du vill ha?

Under den raden finns dock
”Förnya tilldelning”
Vad innebär det?

Ursprungligen av TreEss:

...”Förnya tilldelning” Vad innebär det?

Att du förnyar kontakten med routern, blir tilldelad en ny IP-adress.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-02 10:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att du förnyar kontakten med routern, blir tilldelad en ny IP-adress.

Jag klickade på (den blå) länken, men inget hände. Det är samma IP-adress fortfarande.

Ursprungligen av TreEss:

Enda lilla ” lådan ” som finns sitter på stickkontakten med sladd direkt till routern
Netgear Wireless Cable VoiceOver Gateway CG3700EMR.

iPod touch MVJ32KS/A
iPad MRJP2KN/A
iPhone MX9U2QN/A

Så din leverantör är Comhem? Har du startat om både Netgear CG3700EMR och din router? Eller missförstår jag och du använder även din Netgear för wifi?

Ursprungligen av TreEss:

Jag klickade på (den blå) länken, men inget hände. Det är samma IP-adress fortfarande.

Jo, det har nog hänt något. Det kan mycket väl bli samma adress igen när kontakten med routern förnyas.

Har snabbt skummat igenom tråden, och kan inte se att någon har tipsat om detta:
Inställningar --> Allmänt --> Nollställ --> Nollställ nätverk

Ursprungligen av barbapappa_86:

...Har du startat om både Netgear CG3700EMR och din router?...

Vad menar du nu? Netgear CG3700 _är_ routern. (kabelmodem+router+wifi)

När TS pratade om den "lilla lådan på stickkontakten", så tror jag att han menade strömadaptern.

Senast redigerat 2021-04-02 12:11
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-02 11:38
Ursprungligen av barbapappa_86:

Så din leverantör är Comhem? Har du startat om både Netgear CG3700EMR och din router? Eller missförstår jag och du använder även din Netgear för wifi?

Comhem är min leverantör som använder Netgear-produkten för internet/Wi-Fi. Jag har inte någon annan pryl för det. Jag pluggar i dess kontakt i eluttaget plus en annan kabel till internet-uttaget, och det är allt.

Om jag tolkar det rätt, så har ni trott att jag har en annan produkt som ni kallar router. Jag har trott att det är Comhems Netgear-produkt. Om den inte är en router, då vet jag inte vad det är och vad den ska kallas.

Jag har startat om Netgear-produkten utan någon förbättring.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-02 11:40
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, det har nog hänt något. Det kan mycket väl bli samma adress igen när kontakten med routern förnyas.

Har snabbt skummat igenom tråden, och kan inte se att någon har tipsat om detta:
Inställningar --> Allmänt --> Nollställ --> Nollställ nätverk

Om jag gör det, vad händer därefter?

Ursprungligen av TreEss:

Om jag gör det, vad händer därefter?

https://support.apple.com/sv-se/HT204051

Ursprungligen av TreEss:

...Om jag tolkar det rätt, så har ni trott att jag har en annan produkt som ni kallar router...

Jag tror inte att du behöver säga "Ni" till barbapappa_86. Jag tror inte att någon annan har trott att det fanns fler router/wifi-produkter inblandande.

Men så här i backspegeln, så borde vi mycket tidigare ha bett dig att beskriva nätverket och alla anslutna enheter i detalj. Det är alltid bra att ha så mycket basinformation som möjligt innan felsökningen påbörjas. Det borde inte ha krävts mer än 10-20 inlägg för att komma dit vi nu har nått efter 49 inlägg.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du nu? Netgear CG3700 _är_ routern. (kabelmodem+router+wifi)

När TS pratade om den "lilla lådan på stickkontakten", så tror jag att han menade strömadaptern.

Nu är det glasklart. Därav jag skrev ”Eller missförstår jag…”.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nu är det glasklart. Därav jag skrev ”Eller missförstår jag…”.

Om du hade googlat lite på Netgear CG3700 först, så hade du sett att det är kabelmodem/router/wifi.

Ursprungligen av TreEss:

Comhem är min leverantör som använder Netgear-produkten för internet/Wi-Fi. Jag har inte någon annan pryl för det. Jag pluggar i dess kontakt i eluttaget plus en annan kabel till internet-uttaget, och det är allt.

Om jag tolkar det rätt, så har ni trott att jag har en annan produkt som ni kallar router. Jag har trott att det är Comhems Netgear-produkt. Om den inte är en router, då vet jag inte vad det är och vad den ska kallas.

Jag har startat om Netgear-produkten utan någon förbättring.

Det är tydligt.
Och ursäkta om frågan redan har ställts, men du har även testat att återställa routern? Om inte så kan du testa genom att hålla in knappen ca 7 sekunder. Manual: https://comhem-assets.azureedge.net/2zxwgcm7u...

Tänk på att nätverkets namn (SSID) också återställs om du har bytt. Originalnamnet brukar stå på undersidan eller på sidan av routern.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du hade googlat lite på Netgear CG3700 först, så hade du sett att det är kabelmodem/router/wifi.

Det vet jag mycket väl. Ingen poäng i att vara nedlåtande. Dock inte ovanligt att vissa använder annan router bakom den som internetleverantören skickade.

Ursprungligen av barbapappa_86:

...testat att återställa routern...

Vi kanske kommer dit så småningom, men den åtgärden känns lite "overkill" just nu, tycker jag. Dels för att man (som du nämner) då måste göra om inställningar i routern. Och dels för att vi redan vet att flera andra enheter utan problem kan ansluta till båda frekvensbanden på routern.

Mitt tips är att åtminstone prova "nollställ nätverk" i iPaden först.

Senast redigerat 2021-04-02 12:49
Bevaka tråden