- Krylovrum
- Medlem ●
- 2018-03-12 11:01
--Bakgrund--
Är väldigt inbiten inom mjukvaruutveckling (Big Data, VR, AR, Autonoma System, AI, o.s.v.) och följer nästan ALLT som händer inom ämnet. Detta beror främst på att jag på sista tiden blivit ganska beroende av nyheter och har nästan dumpat tv-serier som underhållning (Games of Thrones? House of Cards? Andra häftiga drama-serier? Nähä du, vill du ha verklig drama så ska du läsa och följa vad Donald Trump har för sig, så får du den dos av drama du behöver. Om du vill ha större dos så följ vad som händer i Mellanöstern alternativt Kina/Ryssland. Det geopolitiska läget har aldrig varit intressantare än vad det är idag, tack vare den digitala revolutionen. Detta ämne kräver en egen tråd så jag stannar här.).
I och med att jag gillar att följa den nya trenden så ser jag tydligt att Apple inte leder trenden längre. Det är knappt så att de hänger med. Då börjar jag fråga mig: Varför? Vad har hänt med Apple? Var är de på väg?
--Bakgrunden bakom Trenden med stort T--
Vi är just nu inne i: Den digitala revolutionen, Kapitel 2. Om Kapitel 1 handlade om global kommunikation så handlar Kapitel 2 om lokal kommunikation. Kort tillbakablick om vad Kapitel 1 har handlat om:
- Du kan nu säga "Hej!" till en person som lever 20 000 kilometer bort på ca 10 ms, var du än befinner dig.
- Du kan kommunicera via olika medier (text, bild, video).
- Du kan skicka komplex data tvärs över jorden (alltså data som beskriver något komplex, exempelvis biokemisk data, finansiell data, fysikaliska mätningar o.s.v.).
- Och så vidare...
¨
Global kommunikation kräver en specifik hårdvara (dator som sedan krympte till en mobil). Här har Apple regerat ensam ett tag och det var därför de blev så stora. Tittar vi på deras försäljning så är hårdvara deras prio #1 (speciellt Iphone). Steve Jobs (eller Apple) hjälpte oss att gå från Dator -> Mobil. På den övergången tjänade/tjänar Apple ett X antal miljarder kronor.
Men! Nu börjar det mattas av. Nu börjar vi se att utvecklingen stagnerat kraftigt. Nu börjar folk ställa frågor.
Är det verkligen värt att köpa nya Iphone X för 10 000:-? Vad får jag för det? Jag har redan en mobil som uppfyller mitt dagliga behov, ska jag behöva köpa nytt bara för att? <- Här kan Apple börja få problem. (Låter nästan som att jag beskriver ett företag som hjärntvättat folk med deras produkter, men så bra har produkterna faktiskt varit haha)
Kapitel 2 - lokal kommunikation och hantering av data
Jag tror att Apple nyligen haft väldiga problem att bryta ny mark, just eftersom de inte längre leder utvecklingen. Det gör andra företag just nu. Och just nu följer de bara trenden, istället för att leda trenden. Detta är efter att de valde att låsa in sitt operativsystem så att Microsoft vann kriget om operativsystem, samt att de dumpade spelbranschen. Detta är efter att de övergav Molntjänsterna (som Microsoft nuvarande VD Satya Nadella fixade så att de blev oberoende av försäljningen av Windows - det är därför Windows 10 är det sista OS från Microsoft. De behöver inte sälja Windows längre, de tjänar pengar via molntjänster). Och detta är också efter att de valde att inte investera i Big Data-branschen (som Google och Amazon dominerat - tåget har redan gått).
I dag ligger de också efter i satsningar inom AI, jämfört med andra företag. Så vad betyder detta? Kommer Apple att falla?
Nope. Nej. Nix. Eller, jag tror inte det. Falla i den mening att företaget går upp i rök? Nej aldrig. Falla som i tappa-halva-sin-omsättning-men-ändå-vara-experter-inom-sitt-område? Kanske.
Med det sagt så tror jag att Apple är för stora för att försvinna helt. De behövs även för morgondagens teknik. Vi ser redan att IoT och AI kommer att leda den nya trenden. Men vem kommer att ha den bästa centralen/Hubben? Vem kommer tillverka alla dessa prylar som kommer kunna kommunicera på lokal nivå, i våra vardagliga liv? Det är här jag tror Apple kommer in. Och då menar jag inte att Apple kommer börja tillverka smarta kylskåp. Men jag tror det kommer finnas en marknad som just nu sprutar av nya innovativa mjukvarulösningar som behöver en passande hårdvara. Och Apple är experter på passande hårdvara.
Ni som är inbitna Apple-experter: Kommer Apple förlora sin dominans nu när vi lämnar det gamla bakom oss?
Var är Apple på väg?
Edit:
Med mobil menar jag smartphone, d.v.s. inte en Nokia 3310