Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPadOS 14.4.2, sämsta någonsin?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min iPad Pro kraschar gång på gång. Upplever ni samma?

Börjar bli ordentligt trött på iPadOS. Små enkla saker som man har klarat av lätt på en Mac är blodtryckshöjande på en iPad. Markera långa textstycken är ett exempel i mängden av saker som är frustrerande med iPadOS.

Upplever inga problem, sitter iofs på 14.5 beta men vilken iPad modell har du? Det skulle kunna påverka.

Funkar bra för mig.

Ursprungligen av Snoopy:

Markera långa textstycken är ett exempel i mängden av saker som är frustrerande med iPadOS.

Är detta nåt som har uppstått med senaste versionen?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Funkar bra för mig.

Är detta nåt som har uppstått med senaste versionen?

Typ, förra versionen kraschade också men bara ibland, trodde att senaste versionen skulle vara bättre men blev än sämre. Kört iPad från första versionen och aldrig varit i närheten att ha flera omstarter om dagen

Ursprungligen av Snoopy:

…trodde att senaste versionen skulle vara bättre men blev än sämre…

Det är inget ”fel på versionen”, utan det har ju blivit något fel i just din iPad.

Om detta hade varit ett generellt fel i iOS-versionen så hade det ju varit krigsrubriker i alla tidningar, nyhetssajter, osv.

Du får göra en återställning av din iPad, så ska det nog lösa sig.

Ursprungligen av Snoopy:

Typ, förra versionen kraschade också men bara ibland…

Nu svarar du på något annat än vad Marcus frågade. Hans fråga gällde ditt uttalande om markering av text.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-04-02 21:30

Jag skulle nog också sälla mig till dom som sedan iPad 1 (eller vad nu den modellen hette) varit med om ett mycket litet fåtal gånger som iOS/iPadOS har vänt fötterna i vädret och startat om med logotyp, kugghjul etc. Appar har däremot hängt sig och blivit terminerade av övervakning (i iOS/iPadOS) - men det är en helt annat sak. Är det kanske det som åsyftas i den ursprungliga frågeställningen?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-04-02 21:33

Och Apple har ju ändrat/uppdaterat sättet för att välja text i och med iOS/iPadOS 13. Står lite externt om det här och sedan finns ju Apples egen guide här för lite egna studier...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-04-02 21:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är inget ”fel på versionen”, utan det har ju blivit något fel i just din iPad.

Om detta hade varit ett generellt fel i iOS-versionen så hade det ju varit krigsrubriker i alla tidningar, nyhetssajter, osv.

Du får göra en återställning av din iPad, så ska det nog lösa sig.

Ja, även en iPad Air 2 som efter otaliga uppdateringar sedan inköpet blivit väldigt långsam blev mycket snabbare efter en återställning. Nu med allt i molnet (iCloud, Dropbox etc) så är ju det väldigt enkelt att göra en återställning utan att använda sig av säkerhetskopian (som ju ibland har blivit kontaminerad med felaktigheter som gör att vissa appar inte fungerar bra).

Ursprungligen av Snoopy:

Min iPad Pro kraschar gång på gång. Upplever ni samma?

Börjar bli ordentligt trött på iPadOS. Små enkla saker som man har klarat av lätt på en Mac är blodtryckshöjande på en iPad. Markera långa textstycken är ett exempel i mängden av saker som är frustrerande med iPadOS.

Vad är problemet med att markera text?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Funkar bra för mig.

Är detta nåt som har uppstått med senaste versionen?

Opps, sorry. för tidigare svar. Nej, inget som uppstått i nyare versionen bara jag som var sur över omstarter och skrev lite OF om annat jag inte gillade generellt med iPadOS

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är inget ”fel på versionen”, utan det har ju blivit något fel i just din iPad.

Om detta hade varit ett generellt fel i iOS-versionen så hade det ju varit krigsrubriker i alla tidningar, nyhetssajter, osv.

Du får göra en återställning av din iPad, så ska det nog lösa sig.

Nja, under pågående pandemi så har man nog annat på löpsedeln än mer eler mindre buggigt iPadOS.

Ursprungligen av frazze:

Jag skulle nog också sälla mig till dom som sedan iPad 1 (eller vad nu den modellen hette) varit med om ett mycket litet fåtal gånger som iOS/iPadOS har vänt fötterna i vädret och startat om med logotyp, kugghjul etc. Appar har däremot hängt sig och blivit terminerade av övervakning (i iOS/iPadOS) - men det är en helt annat sak. Är det kanske det som åsyftas i den ursprungliga frågeställningen?

Blir det omstart om appar hänger sig?

Ursprungligen av hummel:

Vad är problemet med att markera text?

iPad OS, ex. ett långt text stycke i Safari om man inte har externt tangentbord, stryplatta mm. Markerar och drar och om det skall scrollas så blir det väldigt långsamt och ibland markeras inte allt man vill, ibland tappas markering bort och man får börja från början. jmf. med MacOS.
På Mac OS klickar man i början av textstycket och håller nere shift och klickar igen och hela textstycket markeras.

Ursprungligen av frazze:

Och Apple har ju ändrat/uppdaterat sättet för att välja text i och med iOS/iPadOS 13. Står lite externt om det här och sedan finns ju Apples egen guide här för lite egna studier...

Tack, skall testa. Men tveksamt om det går lära hunden att sitta :0

"Tryck snabbt tre gånger med ett fingrar."

Ursprungligen av Snoopy:

…än mer eler mindre buggigt iPadOS.

Fortsätt att gnälla på Apple och lev med krascherna - eller gör en återställning. Bara att välja hur konstruktiv du vill vara. ?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Fortsätt att gnälla på Apple och lev med krascherna - eller gör en återställning. Bara att välja hur konstruktiv du vill vara. ?

Dejavú, från Windowstiden. Efter några år så blev det så långsamt så att man fick ominstallera Windows.
Finns mycket att gilla hos Apple, men mycket är långtifrån bra och iPad OS suger mer än det mesta och då syftar jag inte på mina krascher.
Använder fortfarande mus med en knapp till Mac OS.
På iPad så finns att man skall tripple-klicka, vad är det för stolleprov, intuitivt för vem?
Bara spegling av skärm med iPadOS och på köpet sorgkanter.
Med Apples dongle för externskärm och laddning så får man inget ljud från iPad.
Försöker jag nå extern USB-HD så kraschar allt.
Externskärm och en del appar som ex. Instagram visas 90' fel vinkel. Kanske inte Apples fel men ändå. Användarupplevelsen och användarvänlighet för iPadOS är usel om man försöker använda iPad som ex. ersättare till Mac.
Tvivlar inte på att många använder och utför en mängd avancerade saker på just iPad.
Men för mig är jämförelsen med Mac och som ersättare till Mac, ett stort skämt.

Vill jag lyssna på poddar, surfa runt och betala räkning använder jag iPad.
Vill jag vara produktiv använder jag Mac, det är att vara konstruktiv

Ursprungligen av Snoopy:

Dejavú, från Windowstiden. Efter några år så blev det så långsamt så att man fick ominstallera Windows...

Nej, ingen déjà vu. Detta handlar inte om ett system som gradvis har försämrats så att du nu måste ominstallera.

Utan det handlar med största sannolikhet om att någon systemfil eller inställningsfil har blivit korrupt, och orsakar dina krascher. Sånt händer tyvärr. Bara att gilla läget, och göra det som krävs. Det beror inte på ett buggigt iPadOS. Släpp nu den tanken och gå vidare.

Och förresten så har du ju inte beskrivit i vilka situationer krascherna uppkommer. Det är kanske inte ens systemet som kraschar, utan kanske en app som är gammal och ouppdaterad. Omöjligt för oss att veta med den information vi har.

Ursprungligen av Snoopy:

...iPad OS suger mer än det mesta och då syftar jag inte på mina krascher...

Du uttrycker flera gånger din ovilja att lära nytt. Då är det knappast en överraskning att man tycker att nya arbetsätt suger.

Man kan inte både ha utveckling och att allting förblir som förr. Att både ha kakan och äta den funkar liksom aldrig, hur gärna man än vill..

Ursprungligen av Snoopy:

...Använder fortfarande mus med en knapp till Mac OS.

Bakåtsträvare.

En trackpad - gärna med ett tilläggsprogram som BetterTouchTool – öppnar upp en helt ny värld.

Ursprungligen av Snoopy:

iPad OS, ex. ett långt text stycke i Safari om man inte har externt tangentbord, stryplatta mm. Markerar och drar och om det skall scrollas så blir det väldigt långsamt och ibland markeras inte allt man vill, ibland tappas markering bort och man får börja från början. jmf. med MacOS.
På Mac OS klickar man i början av textstycket och håller nere shift och klickar igen och hela textstycket markeras.

Jag provade detta scenario på min iPad Pro. Inga problem.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, ingen déjà vu. Detta handlar inte om ett system som gradvis har försämrats så att du nu måste ominstallera.

Utan det handlar med största sannolikhet om att någon systemfil eller inställningsfil har blivit korrupt, och orsakar dina krascher. Sånt händer tyvärr. Bara att gilla läget, och göra det som krävs. Det beror inte på ett buggigt iPadOS. Släpp nu den tanken och gå vidare.

Och förresten så har du ju inte beskrivit i vilka situationer krascherna uppkommer. Det är kanske inte ens systemet som kraschar, utan kanske en app som är gammal och ouppdaterad. Omöjligt för oss att veta med den information vi har.

Du uttrycker flera gånger din ovilja att lära nytt. Då är det knappast en överraskning att man tycker att nya arbetsätt suger.

Man kan inte både ha utveckling och att allting förblir som förr. Att både ha kakan och äta den funkar liksom aldrig, hur gärna man än vill..

Bakåtsträvare.

En trackpad - gärna med ett tilläggsprogram som BetterTouchTool – öppnar upp en helt ny värld.

Hela grejen med Apple är att att det skall vara intuitivt och enkelt, att man inte skall behöva kolla upp hur saker fungerar utan att man lista ut det själv, det är det som är Apples DNA.

Du nämner inte med ett ord det hopplösa med iPad och iPadOS jämfört med MacOS som jag nämner, så en gång till.

Bara spegling av skärm med iPadOS och på köpet sorgkanter på extern skärm.
Med Apples dongle för externskärm och laddning så får man inget ljud från iPad.
Försöker jag nå extern USB-HD med iPad så kraschar allt.
Externskärm och en del appar som ex. Instagram visas 90' fel vinkel. Kanske inte Apples fel men ändå.
Lägg till att vikten med Magic keyboard blir högre än på en MacBookAir.
FaceID fungerar klockrent på iPhone för man vet vilket håll man håller mobilen. På iPadOS kommer det fram en pil allt som oftast som visar vart kameran sitter och att den är täckt av handen, störigt.
Finns ju faktiskt inte en chans att se vilken sida kameran sitter på. Känns ju som ett skämt att man inte intuitivt kan se direkt och låsa upp. Kanske varit bättre att behålla touch-id?
Hur många gånger har inte Apple försökt och ändrat så att att man kan ha två fönster öppna samtidigt på iPad? Gissar att det beror på att det inte är enkelt och intuitivt som det är.
Kul att iPad OS har fått en pekare, synd att den är mycket mindre exakt och precis än MacOS.
Filsystem på iPadOS vs MacOS, kommentarer överflödiga.
Har en port på iPad Pro men aldrigt haft så många donglar och kablar på skrivborde som nu.

Utveckling är när saker blir enklare och bättre, trist när saker från förr är så mycket enklare och bättre. Tur att vi alla är olika och gillar olika, var och en blir salig på sin egen tro.

PS. Better Touch har betyg 3.6 hos MacUpdate, men kul att det har frälst någon

Ursprungligen av Snoopy:

…Du nämner inte med ett ord det hopplösa med iPad och iPadOS jämfört med MacOS som jag nämner...

Varför skulle jag göra det? Jag upplever det inte som hopplöst. Jag använder Mac och iPad parallellt, och tycker att det fungerar alldeles utmärkt.

Ursprungligen av Snoopy:

…så en gång till...

Jag trodde att du hade skapat tråden för att få hjälp med krascherna. Men du vill ju inte ha hjälp, utan verkar bara vilja raljera över dina egna slutsatser kring hur iPadOS är och borde vara. Så tack och hej!

Senast redigerat 2021-04-04 20:48
  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-04-04 21:11
Ursprungligen av Snoopy:

FaceID fungerar klockrent på iPhone för man vet vilket håll man håller mobilen. På iPadOS kommer det fram en pil allt som oftast som visar vart kameran sitter och att den är täckt av handen, störigt.

Detta citat tycker jag speglar hela din rant kring iPad och iPadOS. Tycker att allt fungerar kass i jämförelse med annat när det egentligen handlar om att du inte riktigt verkar veta hur man använder produkten. Lite lustigt ändå

Personligen har jag sålt allt vad desktops/laptops heter och kör sedan 2018 allt från en iPad Pro. Fungerar kalas. T o m FaceID

Ursprungligen av zinned:

Detta citat tycker jag speglar hela din rant kring iPad och iPadOS. Tycker att allt fungerar kass i jämförelse med annat när det egentligen handlar om att du inte riktigt verkar veta hur man använder produkten. Lite lustigt ändå

Personligen har jag sålt allt vad desktops/laptops heter och kör sedan 2018 allt från en iPad Pro. Fungerar kalas. T o m FaceID

FaceID fungerar bra om man håller iPad rätt. En pil och text som talar om var kameran sitter , känns ju väldigt intuitivt ?
iPad Fungerar ju jättebra att se på video med, skicka meddelande och spela spel mm.
Har man små eller inga krav eller inte använder verktyg för mer seriöst arbete så är säkert iPad bra.
Inte förvånad att inte ens Apple själva tror på iPad gällande riktigt seriöst arbete, varför saknas annars ex. FCP?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför skulle jag göra det? Jag upplever det inte som hopplöst. Jag använder Mac och iPad parallellt, och tycker att det fungerar alldeles utmärkt.

Jag trodde att du hade skapat tråden för att få hjälp med krascherna. Men du vill ju inte ha hjälp, utan verkar bara vilja raljera över dina egna slutsatser kring hur iPadOS är och borde vara. Så tack och hej!

Jag skapade tråden för att jag är less på att iPadPro inte är det professionella8 verktyg som Apple säger i sin marknadsföring och inte är en ersättare för Mac för mig.
iPad är inte hopplöst utan bara så mycket sämre än MacOS på vissa självklara och enkla saker och listat varför. Är det ett problem?
Vems slutsatser och erfarenheter skulle jag utgå ifrån om inte mina egna?
Är väl ändå rimligt och självklart att man har rätt till egna åsikter och slutsatser?
Tolkar ett icke-svar som också ett svar på tillkortakommanden gällande iPadOs.

Ursprungligen av Snoopy:

Jag skapade tråden för att jag är less på att iPadPro inte är det professionella8 verktyg som Apple säger i sin marknadsföring och inte är en ersättare för Mac för mig.
iPad är inte hopplöst utan bara så mycket sämre än MacOS på vissa självklara och enkla saker och listat varför. Är det ett problem?
Vems slutsatser och erfarenheter skulle jag utgå ifrån om inte mina egna?
Är väl ändå rimligt och självklart att man har rätt till egna åsikter och slutsatser?
Tolkar ett icke-svar som också ett svar på tillkortakommanden gällande iPadOs.

Det är klart att du har rätt till dina egna åsikter och slutsatser men det är inte samma sak som att du har rätt till att förbli oemotsagt och att vi inte kan ifrågasätta dina slutsatser.

Dina tolkningar av svar och icke-svar får stå för dig själv.

Och för att gå tillbaka till ditt inledande inlägg. Jag har inga problem med att markera text på min iPad Pro

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-04-04 23:25
Ursprungligen av Snoopy:

FaceID fungerar bra om man håller iPad rätt. En pil och text som talar om var kameran sitter , känns ju väldigt intuitivt ?
iPad Fungerar ju jättebra att se på video med, skicka meddelande och spela spel mm.
Har man små eller inga krav eller inte använder verktyg för mer seriöst arbete så är säkert iPad bra.
Inte förvånad att inte ens Apple själva tror på iPad gällande riktigt seriöst arbete, varför saknas annars ex. FCP?

Vad vet du om det, vad har du försökt göra för seriöst arbete som du misslyckats med? Eller vänta, du misslyckas ju redan vid upplåsningen så du behöver inte svara

Inte heller har du någon aning om hur mitt användande eller krav ser ut, som du dock insinuerar att du har. Jag anser kunna redigera mina RAW-bilder professionellt i Affinity Photo samt andra appar, anser mig ha ett strömlinjeformat och smidigt arbetsflöde och hade jag sysslar med videoredigering hade jag antagligen använt LumaFusion som har rosats ordentligt. Det är dessutom många som klarar av att arbeta långt mycket mer professionellt med sina iPad Pro.

Återigen, en bra start är ju att inte hålla handen för kameran för att få låst upp den och sedan skylla på enheten

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-04-05 00:36

Det är väl ingen som säger att iPad/iOS ska vara minst lika bra som Mac/macOS??? Det är en viss prisskillnad på dem, och självklart får man mer för de dyrare.

John Gruber och Craig Mood i senaste The Talk Show sågar iPadOS ganska rejält, gällande seriöst arbete med iPad, så jag är i alla fall i gott sällskap

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är klart att du har rätt till dina egna åsikter och slutsatser men det är inte samma sak som att du har rätt till att förbli oemotsagt och att vi inte kan ifrågasätta dina slutsatser.

Dina tolkningar av svar och icke-svar får stå för dig själv.

Och för att gå tillbaka till ditt inledande inlägg. Jag har inga problem med att markera text på min iPad Pro

Finns ju fler än jag som delar samma åsikt om att iPadOS, ex. John Gruber
https://daringfireball.net/thetalkshow/2021/0...

Du kan ju även läsa kommentarerna ifrån länken som Frazze skickade, så jag står inte ensam i min kritik mot iPad OS.
Om man har låga krav är väl det mesta bra, har man högre krav så är det få saker som är bra. Kanske inte är svårare än så?

Senast redigerat 2021-04-15 21:36
Ursprungligen av kenjon:

Det är väl ingen som säger att iPad/iOS ska vara minst lika bra som Mac/macOS??? Det är en viss prisskillnad på dem, och självklart får man mer för de dyrare.

Om man jämför äpplen och äpplen
Ipad pro 12,9” med magic keyboard 18000kr,
Macbook Air 15000kr ungefär samma konfiguration och då väger MBA mindre också.

Bevaka tråden