Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud långsam synk?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-05-03 14:44

Jag har flyttat mina anteckningar från simplenote.com till iCloud. Trodde att allt skulle bli bättre. Eftersom att nu blir allt Apple native och appar på mobilen inte kan ha något att klaga på. Men jag har för första gången fått konfliktkopior. Ibland tar det en stund innan iCloud "vaknar" och när den väl börjat synka så kan det ibland ta en stund att även synka små filer.

För de flesta andra dokument använder jag Dropbox, och har aldrig haft några problem där. Välpolerat.

Vad har ni för erfarenheter?

I iCloud Drives barndom hade jag en del skumma problem, men jag tror aldrig att jag fått kopior. Det kan vara segt och ta tid i vissa extrema fall, men då vet man oftast om man gjort något bus (som installerat om systemet, eller raderat hela dokumentmappen som jag gjorde när jag lekte lite), men i vanligt arbete är iCloud Drive fantastiskt bra!

Anteckningarna har aldrig strulat.

/$0,02

  • Medlem
  • 2021-05-04 13:04

Synkning funkar oftast bra och snabbt för min del, men ibland kan det ta obegripligt lång tid, och ibland strejkar det helt. Att logga ut och logga in igen kan hjälpa. Anteckningar funkar dock för mig all tid.

Ursprungligen av iSweden:

Vad har ni för erfarenheter?

Jag hade för ett drygt år sedan problem med Anteckningar med sega synktider (kunde röra sig om flera timmar eller över natt). Rörde sig om alla enheter men började funka utan åtgärd efter några veckor.

Hade i höstas under många månaders tid problem med synken över handoff-flikar i Safari. Apple rapporterade inga problem men det fungerar sedan ett tag perfekt igen.

(Har dock aldrig haft några märkbara problem med just filer.)

Att logga ut ur iCloud på alla enheter har inte hjälpt mina problem när jag testat. Har egentligen bara ställt till det med att ApplePay och andra inställningar måste göras om efter man loggat på igen.

Min slutsats är det är tydligt att fel existerar och att det upplevs individuella problem bland olika användare, samt att det är avgränsat till en viss funktion. Plus att https://www.apple.com/support/systemstatus aldrig visar problem när vi vanliga dödliga har det, ha. ?

Har man svåra problem föreslår jag att kontakta Apple Support. De har möjlighet att tömma cache eller ta bort andra spärrar som kan ha ställt till det vilka vi användare inte ser eller kan påverka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-05-04 17:18

Tack för input.

För att vara extra tydlig så använder jag inte appen Anteckningar. Mina anteckningar är lösa textfiler som ligger i iCloud och hanteras av FSNotes både på macOS och iOS.

En förklaring kan vara att ibland tar det en stund innan min MBP kopplar upp sig på nätverket och om någon fil på datorn som hanteras av iCloud ändras innan uppkopplingen upprättats så blir det en konflikt när filerna synkas efter att uppkopplingen kommer igång.

Senast redigerat 2021-05-04 18:12
1
Bevaka tråden