Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ubiquiti UniFi - vad behövs egentligen?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vår relativt nya D-link router är otillräckligt och den kopplar ned av och till. Vilket inte fungerar bra dessa tider med hemmajobb, digital-TV etc.

Funderar på att bygga ett UniFi-nätverk, men känns lite högre tröskel. Vi bor i ett radhus med gipsväggar, max två accesspuntker kommer behövas.

Vilka enheter behövs egentligen - räcker det med en UNiFi Security Gateway och två UniFi accesspunkter? Eller behövs fler prylar?
Om accesspunkterna, finns ju flera olika modeller - vad välja? Vi har inga extrema behov, dvs inte datorspelande etc, kommer ha max 10-talet enheter för vardagssurf etc (typ tre telefoner, två paddor, TV och några datorer)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2021-05-10 18:40

Behövs en dator att köra controllern på med, men den behöver bara vara gång när du installerar / vill pilla med konfigurationen / uppdaterar grejerna. Cloud key kan användas istället men är onödigt om du bara vill ha nätet rullande och inte bryr dig om övervakningsfunktionerna osv.

Vilken AP du ska välja beror på dina krav på hastighet och räckvidd.
Hur stort är huset/tomten?

Jag har bra täckning på i stort sett hela tomten (2100m2) med två AP-AC long range och någorlunda nära dem inomhus kommer man upp i ungefär 250Mbit. Utkanterna av tomten är givetvis betydligt lägre, 10-20Mbit där jag testat men det räcker ju till spotify

Vi bor ju i radhus, 145 kvm fördelat på tre plan (gipsväggar överallt…) och vår tomt är väl cirka 100 kvm, inte stort ställe mao

Ubiquiti är erkänt bra.
Vill du inte dra kablar är Netgear Orbi RBK50 också superbra! Har själv kört med det i snart ett år och har egentligen inget att klaga på.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3866008

Jo förresten, installationen lämnar en del att önska, men det är ingen rocket science – Bara onödigt meckigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-05-10 21:07

För att komma igång räcker en Unifi AP som du ansluter till din befintliga router. Sedan kör du controllern på en dator.

Från det läget kan du sedan växa och addera komponenter.

Ursprungligen av iSweden:

För att komma igång räcker en Unifi AP som du ansluter till din befintliga router. Sedan kör du controllern på en dator.

Så du menar att AP'n kan anslutas direkt till routern fr Telia?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-05-10 21:34
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Så du menar att AP'n kan anslutas direkt till routern fr Telia?

Jepp, du styr AP via controllern. Och precis som andra påpekat, controllern behöver inte vara igång hela tiden, AP-minns inställningarna. Sedan kan du flytta din config till en USG eller controllern installerad på en NAS med Docker. Det är enkelt att växa i Unifis ekosystem.

https://www.ui.com/download/unifi/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-05-10 21:47

Många är ju så kunnig att du får bättre svar av dem än av mig, fördelen med min okunnighet är att det inte blir särskilt komplicerat..??.

Jag installerade UniFi runt jul. Sjukt nöjd. Bor i en villa och vi har numera full fart i hela huset och på hela tomten. Använder två AP 6 Lite. Jag tror jag skulle klara mig med en, den som sitter på övervåningen.

Först har jag en USG 3p:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tr...

Sedan kan det räcka med en AP 6 Lite, men jag skulle nog ändå köra på två. Vilket jag gör. Kanske testa en först?
https://eu.store.ui.com/products/unifi-ap-6-l...

Sedan kan man köpa en CloudKey för att kontrollera och hantera systemet, men det går via en dator också om man vill hålla ned kostnaden:
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-acc...

Jag har sedan en herrans massa switchar då jag passade på att se till att tråda allt som gick när jag ändå drog kablar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-05-10 22:33
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Vi bor ju i radhus, 145 kvm fördelat på tre plan (gipsväggar överallt…) och vår tomt är väl cirka 100 kvm, inte stort ställe mao

Jag har också hoppat på Unifi-prylar från Ubiquiti nu, vilket var planerat sedan länge men skjutet på framtiden egentligen. Nu tog jag tag i det och det känns bra än så länge.

Vi bor i en trea på 75 m2 och klarar oss på en AP. Jag kommer dock skaffa en till för lite större bredd i nätet då grabben börjar använda det mer och mer. Denna AP är deras nya WiFi 6-modell vid namn Unifi 6 Lite och jag tycker nog att 1200 spänn hos Kjell är ett bra pris. Denna är sedan kablad till en Unifi Security Gateway (knappt 1300 kr hos Inet) och controllermjukvaran kör jag för tillfället på en Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-05-10 23:21

Jag tänker på det här med en eller två AP. Fördelen med en(1) AP är ju att man slipper risken att en enhet hänger kvar vid ”fel” AP. När jag är i källaren kopplar gärna enheter upp sig på APn på översta våningen. Då ligger den kvar på den även när jag kommer upp till bottenvåningen fast vi har en AP där. Förmågan att ”stråla” nedåt om de sitter i taket är extremt god. Men de strålar bra åt sigorna också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-05-11 00:14
Ursprungligen av xms67:

Jag tänker på det här med en eller två AP. Fördelen med en(1) AP är ju att man slipper risken att en enhet hänger kvar vid ”fel” AP. När jag är i källaren kopplar gärna enheter upp sig på APn på översta våningen. Då ligger den kvar på den även när jag kommer upp till bottenvåningen fast vi har en AP där. Förmågan att ”stråla” nedåt om de sitter i taket är extremt god. Men de strålar bra åt sigorna också.

Det finns en hel del inställningar för styrning av AP mm i controllern under AP > Radio.
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/2213217...

Senast redigerat 2021-05-11 00:26

Stort tack alla! Köpt en USG och två AP av nya wifi6-modellen, återkommer med rapport senare

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-05-12 11:32

Om du orkar med https://youtu.be/7m4d1K9Npw4 så har du 1h18m av ditt liv säkrat med en grundlig genomgång av hur man sätter upp nätverket från start till mål.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-05-12 12:42
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Stort tack alla! Köpt en USG och två AP av nya wifi6-modellen, återkommer med rapport senare

Eftersom att du även köpte en USG så ska du inte glömma att att brygga ("bridge mode", dvs. inaktivera NAT) Telias modem (med WiFi-router).

  • Medlem
  • 2021-05-12 13:55
Ursprungligen av iSweden:

Eftersom att du även köpte en USG så ska du inte glömma att att brygga ("bridge mode", dvs. inaktivera NAT) Telias modem (med WiFi-router).

Behövs Telias router alls? Om du har en mediakonverter innan så borde du kunna koppla direkt från den till USG:n

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-05-12 18:01
Ursprungligen av garda:

Behövs Telias router alls? Om du har en mediakonverter innan så borde du kunna koppla direkt från den till USG:n

Det beror på. Är det ethernet med RJ45-kontakt in i bostaden så borde det gå att koppla rakt in i egen router, men om ISP gör något eget med nätet så kan det bli tvunget att ha kvar modemet. Vanligast är att man behåller ISPs modem, men det är elegantare med färre enheter. Ibland kan man eliminera ISP-modemet även vid fiber, men då behövs naturligtvis en SFP transceiver och en router som kan hantera det.

Senast redigerat 2021-05-12 18:44

Ngn här som kör controllern via en Raspberry Pi?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2021-05-14 14:44
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Ngn här som kör controllern via en Raspberry Pi?

Ja, gjort det i flera år nu.

Ursprungligen av mattiL:

Ja, gjort det i flera år nu.

Coolt. Inget strul?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2021-05-14 15:01
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Coolt. Inget strul?

Inte direkt, man får bara se till att man låser Java-versionen och MongoDB så de inte uppdateras till för hög version.
Själv kör jag nu på en RPi4b 8GB i Ubuntu 64-bit, dels för att man kan men också för att få en nyare mongoDB än 2.4 som var den senaste på 32-bit Raspbian.
Min controller är version 6.2.23 nu (beta).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-05-14 15:42
Ursprungligen av mattiL:

Inte direkt, man får bara se till att man låser Java-versionen och MongoDB så de inte uppdateras till för hög version.
Själv kör jag nu på en RPi4b 8GB i Ubuntu 64-bit, dels för att man kan men också för att få en nyare mongoDB än 2.4 som var den senaste på 32-bit Raspbian.
Min controller är version 6.2.23 nu (beta).

På macOS kan man låsa Java-versionen för Unifi controller så här:
https://community.ui.com/questions/Unifi-Cont...

Installera Java version 8 med Homebrew:

$ brew install --cask adoptopenjdk8
Ursprungligen av frazze:

Om du orkar med https://youtu.be/7m4d1K9Npw4 så har du 1h18m av ditt liv säkrat med en grundlig genomgång av hur man sätter upp nätverket från start till mål.

Nu kört igång USG + en AP, och installerat Controllern på en RaspberryPI, och satt upp enligt videon ovan.
Funkar bra! Tack alla f input i detta!

En praktisk fråga om throughput - den beror ju starkt på om man aktiverar Threat management (IPS) eller inte. Om aktiverat får man ut max 100 Mbps på vår 500-fiber.

Går det att komma runt detta? Är det överdrivet försiktigt att ha IPS aktiverat?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2021-05-20 20:06
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Nu kört igång USG + en AP, och installerat Controllern på en RaspberryPI, och satt upp enligt videon ovan.
Funkar bra! Tack alla f input i detta!

En praktisk fråga om throughput - den beror ju starkt på om man aktiverar Threat management (IPS) eller inte. Om aktiverat får man ut max 100 Mbps på vår 500-fiber.

Går det att komma runt detta? Är det överdrivet försiktigt att ha IPS aktiverat?

Värre än så faktiskt, med allt igång är max runt 85Mbit.
Vill du ha det och klara 500+ får du investera i UDM istället för USG.
Och ja, för en normal hemanvändare är det lite överdrivet

  • Medlem
  • 2021-06-12 22:25

Såg först nu att du redan köpt unifi produkter . Tar bort min kommentar

Senast redigerat 2021-06-13 01:16
1
Bevaka tråden