Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har ni kvar er fasta telefon?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Precis så!

Ursprungligen av Innis:

Nej gud nej. När vi fick fiber åkte skiten ut. Vill inte betala fast avgift för något som man använder 1-2ggr i månaden max.

Ursprungligen av Marco:

Hur ser det ut hos er?
Har ni kvar fasta telefonen?
Om ja är den uppkopplade via kopparnätet eller fiber?
Har ni larm eller något annat via fast telefoni?

Vi har kvar vår fasta telefon med nummerpresentatör kopplad över kopparnätet.

Trots att vi har Öppen fiber från Telia 100/100 samt iPhone och iPads. WiFi router Samt att larmet är kopplat via ett Telematik kontantkort från Telenor.

Det är mest sambon som använder den fasta telefonen och ringer och blir uppringd av sina föräldrar och vänner.
Dottern på 8 år brukar också ringa till mormor, morfar samt till mig när jag är på jobbet för att fråga var hennes iPad är,
Ibland svarar även jag i den främst när det är något okänt nummer.

Avslutar med en bild.

Jag har köpt en fast telefon hos Bo Edin på Lidingö Den heter Ampli Power 50.
Maria

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2020-04-29 21:22
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag har köpt en fast telefon hos Bo Edin på Lidingö Den heter Ampli Power 50.
Maria

Trevligt då är jag inte helt ensam om det på 99mac som det verkade i tråden.

Fast telefon Absolut!

Ursprungligen av Marco:

Hur ser det ut hos er?
Har ni kvar fasta telefonen?
Om ja är den uppkopplade via kopparnätet eller fiber?
Har ni larm eller något annat via fast telefoni?

Vi har kvar vår fasta telefon med nummerpresentatör kopplad över kopparnätet.

Trots att vi har Öppen fiber från Telia 100/100 samt iPhone och iPads. WiFi router Samt att larmet är kopplat via ett Telematik kontantkort från Telenor.

Det är mest sambon som använder den fasta telefonen och ringer och blir uppringd av sina föräldrar och vänner.
Dottern på 8 år brukar också ringa till mormor, morfar samt till mig när jag är på jobbet för att fråga var hennes iPad är,
Ibland svarar även jag i den främst när det är något okänt nummer.

Avslutar med en bild.

Inte ens min 86 åriga mor har kvar sin fasta telefon…

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-05-14 19:25
Ursprungligen av carlsson:

Tänk så många tusentals mil koppar man kan återanvända...

Kopparn är väl redan på väg österut.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-05-14 21:35

Nej. Fasta numret tog jag bort 2009, men då hade jag kört ip sedan 2002.

Tog bort den för många år sedan. Flyttade numret till ComHem - nu Tele2. Så där finns abonnemanget. Har det utan kostnad och telefon inkopplad i modemet. Använder aldrig. Lite nostalgi som inte kostar något - än så länge.?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2021-05-15 19:57
Ursprungligen av adress@mac:

Använder aldrig.

Det är väl där någonstans som jag tappar tråden. Varför ha något som man aldrig använder. Är det inte ett slöseri med resurser?

Ursprungligen av Gunnar B:

Det är väl där någonstans som jag tappar tråden. Varför ha något som man aldrig använder. Är det inte ett slöseri med resurser?

Hade kostnaden varit så lite som 10kr hade jag inte haft det kvar. Men numret är otroligt bra - därför lever den vidare. Att ha ngt man aldrig använder har säkert alla - så det resonemanget håller inte. Kan vara en tjänst - en pryl eller ngt till bilen. Listan kan göras lång. Resurser är en definitionsfråga. Du har säker själv ngt……..?

Ursprungligen av adress@mac:

Hade kostnaden varit så lite som 10kr hade jag inte haft det kvar. Men numret är otroligt bra - därför lever den vidare. Att ha ngt man aldrig använder har säkert alla - så det resonemanget håller inte. Kan vara en tjänst - en pryl eller ngt till bilen. Listan kan göras lång. Resurser är en definitionsfråga. Du har säker själv ngt……..?

Bra iakttagelse:)

  • Medlem
  • 2021-05-16 11:57
Ursprungligen av adress@mac:

Har det utan kostnad och telefon inkopplad i modemet.

”Utan kostnad” är nog en definitionsfråga. Jag tror inte att gamla ComBort eller Tele2 är så bussiga att dom bjuder miljontals svenskar på gratis telefon varje månad. Däremot tror jag att det ingår i abonnemanget.
Att man sedan inte kan säga upp det även om man inte vill ha tjänsten är en annan femma.

Ursprungligen av Dalle:

”Utan kostnad” är nog en definitionsfråga. Jag tror inte att gamla ComBort eller Tele2 är så bussiga att dom bjuder miljontals svenskar på gratis telefon varje månad. Däremot tror jag att det ingår i abonnemanget.
Att man sedan inte kan säga upp det även om man inte vill ha tjänsten är en annan femma.

Helt fel. Den kostar - tror jag - 79kr i månaden. Har haft sedan ComHem införde tjänsten och hela tiden 0kr. Har bekanta som betalar för den, vilket jag inte gör. Miljontals svenskar. Vad får du det ifrån. Vi pratar inte TV avgift - utan bredbandstelefoni via Comhem. Klart jag har ett abonnemang på bredband och i detta fall även TV. I annat fall behöver jag inget modem. Har dock inte mobiltelefoni genom dom. Betalar för bredband - thats it. Föreningen har avtal så TV ingår - utökat grundutbud HD. Bredband är subb och betalar ca halva priset för 600 mbit - vilket räcker för mig. Och som sagt - telefon GRATIS i mitt fall. Att inte kunna säga upp ngt som inte kostar ngt - ser jag inte som ett stort problem. Dessutom stämmer det inte - bara att säga upp och ”ge bort numret”.
Så dina ”definitioner” ger jag inte mycket för - i detta ärende.?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-05-17 12:44
Ursprungligen av Marco:

Hur ser det ut hos er?
Har ni kvar fasta telefonen?
Om ja är den uppkopplade via kopparnätet eller fiber?
Har ni larm eller något annat via fast telefoni?

Vi har kvar vår fasta telefon med nummerpresentatör kopplad över kopparnätet.

Trots att vi har Öppen fiber från Telia 100/100 samt iPhone och iPads. WiFi router Samt att larmet är kopplat via ett Telematik kontantkort från Telenor.

Det är mest sambon som använder den fasta telefonen och ringer och blir uppringd av sina föräldrar och vänner.
Dottern på 8 år brukar också ringa till mormor, morfar samt till mig när jag är på jobbet för att fråga var hennes iPad är,
Ibland svarar även jag i den främst när det är något okänt nummer.

Avslutar med en bild.

Nej, det var länge sedan. Hade fast telefon senast på 00-talet. På slutet bara för securitaslarmet. Eftersom telefonlinan var övervakad för att larma vid sabotage/kabelbrott, så gick det aldrig att köra via bredbandsboxar.

I början av 10-talet så hade jag kvar det fasta numret, fast som ett virtuell nummer kopplat till min mobil. Har dock avskaffat även det sedan ett antal år sedan (var mest reklamsäljare som ringde på fasta numret).

Alla olika moderna larm vi haft (Verisure) de senaste 10 åren är kopplade via bredband och 4G.

Dottern fick sin första mobil när hon var 5 år (är nu 14).

Har inte alls saknat fast telefon.

Kuriosa; första fickmobilen skaffade jag runt 89/90.

  • Medlem
  • 2021-05-17 20:24
Ursprungligen av adress@mac:

Helt fel. Den kostar - tror jag - 79kr i månaden. Har haft sedan ComHem införde tjänsten och hela tiden 0kr. Har bekanta som betalar för den, vilket jag inte gör. Miljontals svenskar. Vad får du det ifrån. Vi pratar inte TV avgift - utan bredbandstelefoni via Comhem. Klart jag har ett abonnemang på bredband och i detta fall även TV. I annat fall behöver jag inget modem. Har dock inte mobiltelefoni genom dom. Betalar för bredband - thats it. Föreningen har avtal så TV ingår - utökat grundutbud HD. Bredband är subb och betalar ca halva priset för 600 mbit - vilket räcker för mig. Och som sagt - telefon GRATIS i mitt fall. Att inte kunna säga upp ngt som inte kostar ngt - ser jag inte som ett stort problem. Dessutom stämmer det inte - bara att säga upp och ”ge bort numret”.
Så dina ”definitioner” ger jag inte mycket för - i detta ärende.?

Jag talar av egen erfarenhet då jag var tvingad till att vara kund hos ComBort under senare delen av 00-talet eftersom det inte fanns några andra alternativ. Då fick man betala för telefonen oavsett om man ville ha tjänsten eller inte. Den var som en svärmor som alltid följer med i köpet.
Givetvis kan jag inte redogöra för hur ditt kontrakt med ComBort ser ut. Men enligt Wikipedia så var drygt 1,7 miljoner hushåll anslutna till någon eller några av deras tjänster 2010. Med tanke på att dom senare köpte upp Boxer så har nog antalet kunder knappast minskat.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2021-09-04 19:04

Nu är den uppsagd. Det blev inge bredbandstelefoni heller, bara mobiltelefon fortsättningsvis.

Bevaka tråden