Det där är en väldigt bra liknelse. Jag är lite av samma person. Har varit intresserad av ljud sedan mitten av 80-talet. Ett antal förstärkare och högtalare har passerat här. Och kablar..?. Jag var aldrig en sådan som klagade på Cd och vurmade för att det var sämre än LP. Men när trådlöst ljud kom tappade jag den tekniska kompetensen. Orkade inte, eller det intresserade mig inte. Tänkte att vill jag lyssna på bra ljud tar jag min HiFi-anläggning och vill jag lyssna on det go får det bli det som finns. Lite av den grundtanken finns kvar hos mig än idag. Det som dock hänt de senaste åren är att även trådlöst ljud fortsatt att utvecklats så nu försöker jag springa ifatt rent tekniskt. AirPlay (2) och AirPods Max har gett en injektion till intresset för trådlöst ljud.
Lossless har jag varit intresserad av sedan Tidal kom. Men aldrig riktigt fastnat för att det skulle vara något för mig att orka undersöka på riktigt. En orsak till det är att jag har en käpphäst och det är att inspelningskvaliteten många gånger är viktigare än lossless eller lossy. Jag lyssnar idag mest på klassisk musik och opera samt jazz. Det är enorma skillnader på olika inspelningar/mastering(säger man så?) på Spotify och Apple Music.
Jag kommer definitivt använda Lossless på Spotify eller byta till Apple Music för att få tillgång till lite bättre ljud. Man jag har ganska små förväntningar på att den reella ljudkvaliteten ändra särskilt mycket.
Det finns dock en fråga som jag tycker är extra intressant, vilka AirPlay 2 högtalare klarar lossless? Som det verkar nu gör ju inte HomePod och Mini det, men hur är det med andra AirPlay 2 högtalare?
Nu till detta test, vilken utrustning ska man ha för att testa det? Här kommer mina tekniska brister in. Vilka av mina AirPlay 2 högtalare har kapacitet för lossless? Och min HiFi-anläggning har Spotify Connect men inget annat sätt att spela strömmad musik. Inte vad jag vet i alla fall.