Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Har en Logitech Streamcam. Problemet är att jag har ett extremt bakljus då jag har ett fönster bakom mig, så jag blir väldigt mörk och min bakgrund väldigt ljus när jag sitter i möten, tex i MS Teams.
Jag har Logitech Capture installerat, men kan inte hitta några inställningar där som verkar relevanta. Någon som har tips?
Om du inte kan/vill ändra ljusförhållandena så återstår bara att överexponera bilden om möjligt. Bakgrunden kommer att bli ännu ljusare och förmodligen helt utfrätt, men du kommer bli mer normalt exponerad.
Det kommer nog se hemskt ut, men du syns bättre i alla fall.
Om du inte kan/vill ändra ljusförhållandena så återstår bara att överexponera bilden om möjligt. Bakgrunden kommer att bli ännu ljusare och förmodligen helt utfrätt, men du kommer bli mer normalt exponerad.
Det kommer nog se hemskt ut, men du syns bättre i alla fall.
Även om det fanns teknik som får till en bra bild på dig, så betyder det inte att arbetsplatsen är ok.
”Fönster skall ha justerbar anordning för avskärmning av dagsljus som lyser in på arbetsplatsen.” AMV AFS 1998:5
Utifall att det är en arbetsplats.
Om du har en vägg bakom ca 50 cm skärmen, så kan man ha en liten bordslampa där mellan skärmen och lampan (du ser alltså inte lampan) som lyser upp väggen och då får ansiktet ett indirekt ljus som är behaglig att se på. Prova och se, gillar du inte så är det bara att plocka bort lampan. ?
Även om det fanns teknik som får till en bra bild på dig, så betyder det inte att arbetsplatsen är ok.
”Fönster skall ha justerbar anordning för avskärmning av dagsljus som lyser in på arbetsplatsen.” AMV AFS 1998:5
Utifall att det är en arbetsplats.
Självklart kan jag dra för fönstret, men får då tända i taket istället så att det inte är bäcksvart i rummet.
Det jag gjorde var att justera ljuset något i Skype och drog även ned persiennen något.