Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk och iCloud-bilder

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Behöver uppgradera till ny Mac. Då får det bli en bärbar med ssd och lägga fotona på en extern hårddisk antar jag. Jag tar ganska mycket foton så de kommer inte få rum på sent. Någon som vet hur detta funkar med iCloud. Går väl inte att synka fotona som jag då redigerar på extern hårddisk med iCloud eller?

Det går väl om du lägger upp det i Filer då jag antar att du inte redigerar i appen Bilder på din Mac. Vissa tredjepartsappar, tex pixelmator integrerar mot iCloud, men osäker på tex photoshop etc.

Du får gärna utveckla ditt ”arbetsflöde” så kan experterna på forumet ge dig ett mer utvecklat svar

Jo jag använder programmet Bilder. Men jag måste väl ha annat Bildbibliotek. Inga problem att synka alla Bildbiblioteken eller?

Du behöver ingen extern disk. Köp tillräckligt stort utrymme på iCloud Drive så är det klart.

https://www.apple.com/se/icloud/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-06-29 18:15

Måste man ändå inte ha utrymme lokalt för biblioteket? iCloud speglar väl bara vad man har lokalt...?

Ursprungligen av kenjon:

Måste man ändå inte ha utrymme lokalt för biblioteket? iCloud speglar väl bara vad man har lokalt...?

Nej, inte om du kryssat i "Optimerad lagring" – Då lagras bara länkar till bilderna, samt de mest använda bilderna/filerna. Resten ligger på iCloud.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2021-06-29 20:43

iCloud Drive speglar Desktop och Documents som default, så det kan bli en hel del data där.

1
Bevaka tråden