Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag radera ny hårddisk innan jag använder Time Machine?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska ge bort min gamla iMac från 2008, som har en 4 TB HD i sej, men jag vill först göra en Time Machine kopia/backup. Därför har jag köpt en 12 TB HD som jag tänker använda dels till min gamla iMac dels till min nya iMac? Kan man använda Time Machine till två olika iMac och spara på samma externa 12 TB HD???

MEN det finns lite på den nya HD som jag kanske inte ska radera??? Se bild. ska jag följa det som står Radera??? I min ålder (76 år) måste jag fråga experterna här innan jag gör något dumt och oåterkalleligt (!)

Senast redigerat 2021-06-30 09:29
  • Medlem
  • ISS
  • 2021-06-30 09:15
Ursprungligen av Mc Tommy:

Jag ska ge bort min gamla iMac från 2008, som har en 4 TB HD i sej, men jag vill först göra en Time Machine kopia/backup. Därför har jag köpt en 12 TB HD som jag tänker använda dels till min gamla iMac dels till min nya iMac? Kan man använda Time Machine till två olika iMac och spara på samma externa 12 TB HD???

MEN det finns lite på den nya HD som jag kanske inte ska radera??? Se bild. ska jag följa det som står Radera??? I min ålder (76 år) måste jag fråga experterna här innan jag gör något dumt och oåterkalleligt (!)

Hej Mc Tommy

Ja, det som är på den nya disken kan du radera.

Jag vet inte vad som är optimalt om man ska använda en disk som TM-disk till två datorer, men då jag så gjort så har jag gjort olika partitioner för de olika ändamålen. Alltså en disk med två partitioner för två datorer. Partitioner gör man i Skivverktyg.app.

Viktigast för mig har varit att ha fler än bara en disk. Data som finns på bara ett ställe är i mitt tycke inte tillräckligt. Man kan använda flera diskar som simultana TM-kopior och växla mellan dessa.

Ursprungligen av M37:

Hej Mc Tommy

Ja, det som är på den nya disken kan du radera.

Jag vet inte vad som är optimalt om man ska använda en disk som TM-disk till två datorer, men då jag så gjort så har jag gjort olika partitioner för de olika ändamålen. Alltså en disk med två partitioner för två datorer. Partitioner gör man i Skivverktyg.app.

Viktigast för mig har varit att ha fler än bara en disk. Data som finns på bara ett ställe är i mitt tycke inte tillräckligt. Man kan använda flera diskar som simultana TM-kopior och växla mellan dessa.

Nu blev det en nivå svårare, jag kan naturligtvis göra en Time Macine backup MEN Jag kan inte i det här läget först Pationera den som du skrev att jag helst skulle göra ? Då poppade det upp flera alternativ om att journalföra den???

Hur ska jag gå till väga, ska jag först göra en ™-kopia och SEN Partitonera den exempelvis 2 delar med 6TB vardera?

Kanske bäst att göra en ™-kopia först, sen köpa en ny ext.hd och göra ytterligare en ™-kopia på den?

  • Medlem
  • ISS
  • 2021-06-30 11:59
Ursprungligen av Mc Tommy:

Nu blev det en nivå svårare, jag kan naturligtvis göra en Time Macine backup MEN Jag kan inte i det här läget först Pationera den som du skrev att jag helst skulle göra ? Då poppade det upp flera alternativ om att journalföra den???

Hur ska jag gå till väga, ska jag först göra en ™-kopia och SEN Partitonera den exempelvis 2 delar med 6TB vardera?

Kanske bäst att göra en ™-kopia först, sen köpa en ny ext.hd och göra ytterligare en ™-kopia på den?

Disken som är tom = ingen TM-kopia finns ännu.

Öppna skivverktyg och ge disken två partitioner (du väljer storlek efter behov).
Låt TM på ena datorn använda ena partitionen.
Låt TM på andra datorn använda den andra partitionen.

Ursprungligen av M37:

Disken som är tom = ingen TM-kopia finns ännu.

Öppna skivverktyg och ge disken två partitioner (du väljer storlek efter behov).
Låt TM på ena datorn använda ena partitionen.
Låt TM på andra datorn använda den andra partitionen.

VAD ska jag välja, krypterad låter krångligt???

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2021-06-30 18:45
Ursprungligen av Mc Tommy:

VAD ska jag välja, krypterad låter krångligt???

Extended och journalförd (det som är markerat)

Ursprungligen av mattiL:

Extended och journalförd (det som är markerat)

Se bif. filer, allt låser sej för mej...

Ursprungligen av Mc Tommy:

Se bif. filer, allt låser sej för mej...

Mmm, du har just nu en volym på disken som tar upp hela dess yta. Macos vill inte gå med på att minska dess storlek (första meddelandet), men volymen är ju å andra sidan så gott som tom. Jag skulle helt sonika ta bort volymen, därefter partionera disken och skapa var sin volym på partionerna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-07-08 08:44

Jag har kört TM från flera Macar utan att skapa flera partitioner... funkade bra.

1
Bevaka tråden