Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja MacBook Air M1 med 16 Gb i ram eller MacBook Pro M1 8Gb ram

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Står i valet och kvalet vilken Mac jag ska köpa. Antingen MacBook Air 16 GB ram eller MacBook Pro 8 GB.
Priset jag hittat är ungefär samma. Jag redigerar just nu bilder i programmet Bilder, men kanske kommer testa Logic framöver och köra mer iMovie. Är relativ nybörjare så inga tunga program just nu…

Ursprungligen av mattiasludvigsson:

Hej,
Står i valet och kvalet vilken Mac jag ska köpa. Antingen MacBook Air 16 GB ram eller MacBook Pro 8 GB.
Priset jag hittat är ungefär samma. Jag redigerar just nu bilder i programmet Bilder, men kanske kommer testa Logic framöver och köra mer iMovie. Är relativ nybörjare så inga tunga program just nu…

Svårt att ge ett definitivt svar. Logic fungerar ju med 8 GB utan problem, men allt hänger ju på vad du ska göra med det. En massa tracks med tunga plugin, då är det kanske mer tveksamt. Mer RAM är alltid bättre… ? Sedan ska man inte glömma diskutrymmet. Logic fullständigt käkar disk! Det löses ju såklart med extern lagring samt lite disciplin att slänga gamla versioner av projekt (har jag hört ?).
Å andra sidan skulle jag ju hellre ta en pro över en air.
Du kan ju alltid jämföra här: https://www.apple.com/se/mac/compare/ och se vad du får extra på en pro jämfört med air. Det kanske är värt att lägga de extra slantarna för att få en pro med 16 GB?

Men för allt i världen, köp en dator M1 chippet!

  • Medlem
  • 2021-07-05 22:42

M1 är inte alls lika känslig för RAM-mängd som Intel eller AMD. Det beror på att RAM är integrerat med processorn på M1-SoC. Man måste stressa datorn rejält för att ha nytta av 16 GB RAM. Mark Ellis nämner export från 8K till 4K som skiljer, se länk nedan.

https://markellisreviews.com/8gb-vs-16gb-m1-m...

Citat:

”Can you really get away with 8GB?

Yes. In fact, “get away with it” is a bit misleading, because, for me, 8GB never feels like a constraint – until it’s really pushed under sustained load.

Unless you’re doing seriously heavy lifting in terms of video, audio or coding work, 8GB will do you proud, and I have a feeling it’ll be future-proof, too.

So, if you want to save yourself £200/$200 on that new laptop and fall into the ‘normal’ user category, I wouldn’t think twice about going for the 8GB option.

Oh, and if you’re going for the MacBook Air, you don’t need that 8th graphics core, either.”

Air har ingen fläkt så blir den riktigt varm blir den lite slöare än Pro, pga ”thermal throttling”.

Annars är det en fråga för plånboken och de andra egenskaper som skiljer modellerna åt.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-07-06 08:57

Jag hade tagit Air för att slippa TouchBar. Har haft två MBP nu med TouchBar, en med och utan fysisk ESC, och blir fortfarande inte kompis med det.

Så en Air, med 16GB om den ska användas i många år, hade blivit mitt val.

Större hårdisk är viktigare än mer RAM i dagens läge.

Tillåter budget; En MBP 8 GB RAM med mer lagring.
Tillåter inte budget: En MBA 8GB med så mycket lagring du har råd med.

/IMHO

1
Bevaka tråden