Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man inte använda temperatursensorer i apple hem app?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2021-07-08 15:02

Började trixa med homekit efter att tidigare kört mängder andra olika varianter. Och upptäckte idag att jag inte kunde hitta något sätt att använda temperatursensorer till något annat än att bara se i hem appen vad det är för temp.

Så, hoppas att jag bara missar något...
Eller är de så att Apple än en gång missar målet och man faktiskt inte kan använda sina temperatursensorer för att tex "om temperatur är X gör Y" eller "om temp är X och Y har status Z gör detta"?

Hade tänkt använda det till att tex dra igång AC när tempen når en viss punkt i sovrum. Och om temp sjunker under ett visst värde i kyl och frys få en notis om detta.. Och liknande saker.

Som jag förstår det så kan man inte använda värden (temperatur eller ljusstyrka) som triggers för att starta en automation. Bara kolla av värdet när du accessar enheten

En aning irriterande…

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-07-09 00:10

Njae, det går visst. Men bökigt..
https://homekitnews.com/2019/12/07/create-a-t...

Det finns stöd för att styra mha temperatur i HomeKit men inte i Apples Hem-app. Ladda hem appen Eve for HomeKit, där funkar det.

https://apps.apple.com/us/app/eve-for-homekit...

Jag satte upp ett temperaturstyrt motorvärmaruttag med Eve-appen. Netatmo utemodul känner av temperaturen och ett Meross eluttag slår av och på strömmen. Är det kallare än -10 är strömmen på 1,5 timme, kallare än 0 blir det en timme, kallare än +10 en halvtimme.

Det lustiga är att jag kan se i Hem-appen att det finns ett temperaturvillkor men jag kan inte redigera eller ändra det. Då måste jag använda Eve-appen.

Senast redigerat 2021-07-09 08:44

Fast dessa tips bygger på att det är tidpunkt som triggar automationen och att den kontrollerar temperaturen och bestämmer actions utifrån det. Jag har inte hittat något sätt där temperaturen kan trigga en händelse (att temperaturen stiger över 25 grader eller något sådant).

Så vi måste bygga en pollningsmeknism som aktiveras med jämna tidsintervall och då kontrollerar temperaturen.

Jag skulle vilja ha en prenumerationsmetod där jag kan få en notis när temperaturen passerar en given gräns och att Apple löser pollningen åt mig.

Senast redigerat 2021-07-09 09:16
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast dessa tips bygger på att det är tidpunkt som triggar automationen och att den kontrollerar temperaturen och bestämmer actions utifrån det. Jag har inte hittat något sätt där temperaturen kan trigga en händelse (att temperaturen stiger över 25 grader eller något sådant).

Så vi måste bygga en pollningsmeknism som aktiveras med jämna tidsintervall och då kontrollerar temperaturen.

Jag skulle vilja ha en prenumerationsmetod där jag kan få en notis när temperaturen passerar en given gräns och att Apple löser pollningen åt mig.

I Eve-appen kan du sätta temperatur som trigger.

Konstigt att Apple inte har lagt in en sådan ”trigger” i sitt Hem-app. En sådan ”trigger” är värdefull, när man vill trigga igång något beroende på temperatur.

  • Skulle gärna se en annan liknade ”trigger” som är kopplad till ljus, t.ex. att lampan ska tändas när ljusstyrkan understiger 25 lux eller släckas när ljusstyrkan är lika med eller överstiger 25 lux.

  • Skulle även gärna se en temperatur ”trigger” som kan ändra lampans färg (samma skala som SMHI använder) beroende på utetemperatur.

Senast redigerat 2021-07-11 11:19
Ursprungligen av The Real Viking:

Konstigt att Apple inte har lagt in en sådan ”trigger” i sitt Hem-app. En sådan ”trigger” vår värdefull, när man vill trigga igång något beroende på temperatur.
[/ul]

Ja, uppenbarligen är det så att HomeKit kan mycket mer än vad som går att hantera i Hem-appen.

1
Bevaka tråden