Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man alltid helskärmsläge?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Ny här och på Mac, har alltid kört Windows men har nu köpt min första Mac. Det blev en Imac 24" M1 och den är ju faktiskt fantastisk att redigera bilder och filmer på. Det jag inte blir klok på bara är varför appar och t.ex safari inte öppnar i helskärm utan man måste klicka upp dom, är det en inställning?.

Mats

Senast redigerat 2021-07-13 22:49
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-07-13 21:58

Jag får intrycket av att det är något som Eindows-användare gärna gör. Men handen på hjärtat: startar verkligen alla ny-installerade Windows-program i maximerat läge?
I ingen version sedan starten har det funnit någon sådan funktion för macOS. Sedan ska du komma ihåg att macOS är dokument-centriskt till skillnad från Windows som är applikations-dito. Det har bla med var meny-raden ligger på bildskärmen.
Så det är skillnad, men jag tror att det kommer att gå bra för dig.
Lycka till!

Ursprungligen av foto65:

Hej

Ny här och på Mac, har alltid kört Windows men har nu köpt min första Mac. Det blev en Imac 24" M1 och den är ju faktiskt fantastisk att redigera bilder och filmer på. Det jag inte blir klok på bara är varför appar och t.ex safari inte öppnar i helskärm utan man måste klicka upp dom, är det en inställning?.

Mats

Prova med ctrl+cmd+f så har du toggle för helskärm/vanligt läge (kontroll+kringla+f). Snabbare än att vela med musen...

eller Testa detta...

Ursprungligen av frazze:

Jag får intrycket av att det är något som Eindows-användare gärna gör. Men handen på hjärtat: startar verkligen alla ny-installerade Windows-program i maximerat läge?
I ingen version sedan starten har det funnit någon sådan funktion för macOS. Sedan ska du komma ihåg att macOS är dokument-centriskt till skillnad från Windows som är applikations-dito. Det har bla med var meny-raden ligger på bildskärmen.
Så det är skillnad, men jag tror att det kommer att gå bra för dig.
Lycka till!

Tack! nej windows startar heller inte i fullskärm första gången, men kommer ihåg det till nästa gång :). Det är ingen big deal utan det är mycket att lära om bara.

Ursprungligen av CekariYH:

Prova med ctrl+cmd+f så har du toggle för helskärm/vanligt läge (kontroll+kringla+f). Snabbare än att vela med musen...

eller Testa detta...

Skall göra detta, tack för svar :).

  • Medlem
  • Boston
  • 2021-07-14 10:59

Jag tror att det är upp till applikationsutvecklarna att se till att programmet "kommer ihåg". För mig så startar Apples egna program alltid i samma skärmläge som jag hade dom i sist (Safari, Mail, Calendar, Notes etc.) medan många tredjepartsapplikationer inte gör det (MS Office, Firefox...) Adobe har ju inte ens implementerat ett vettigt fullskärmsläge...

1
Bevaka tråden