Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 15 och BankID och andra synpunkter

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är på developer beta. Den heter PB5 men är inte pushad till alla ännu. Troligen senare idag

Hmm, den fick jag igår …

Ursprungligen av toox500:

Mitt blev spärrad direkt …
Samt många ggr står det att den är spärrad men fungerar ändå

Den spärrade BankID som fungerar ändå ser ut som på bilden

  • Medlem
  • 2021-08-11 13:11
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är på developer beta. Den heter PB5 men är inte pushad till alla ännu. Troligen senare idag

Aha, det kom ingen PB5 efter PB4. Men jag uppdaterade Bank ID innan jag testade det och det hände inget trist den här gången i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-08-11 13:18

Jag uppdaterade BankID(fick uppdatera(dra fönstret nedåt för att få fram uppdateringen)). Sedan laddade jag ned PB4 och så här långt fungerar det. Men observera att vi nu talar om timmar...

Senast redigerat 2021-08-11 23:38
Ursprungligen av toox500:

Den spärrade BankID som fungerar ändå ser ut som på bilden

Intressant. Du kunde alltså verifiera din id trots att appen såg ut så där.

Man lär sig alltid något

  • Medlem
  • ISS
  • 2021-08-11 18:24

Denna tråd har fått mig att reflektera över sårbarheten att ha Bank-ID på bara en enhet.

Därför har jag sedan igår Bank-ID på två enheter. Snart tre.

Ursprungligen av xms67:

Jag uppdaterade BankID(fick uppdatera(dra fönstret nedåt)) för att få fram uppdateringen. Sedan laddade jag ned PB4 och så här långt fungerar det. Men observera att vi nu talar om timmar...

Givetvis… det hade jag inte tänkt på. Bra tips!

  • Medlem
  • 2021-08-11 20:14

Nu kom PB5 för allmänheten. Vi får se om det påverkar Bank ID, men jag tror inte det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-08-11 21:33

SÅ här långt funkar även PB5 med BankID.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-08-11 21:33

Mitt bankid har fungerat felfritt från beta4, fortsatte att fungera efter beta5. Men nu när det kom en uppdatering för bankid så slutade det att fungera igen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-08-11 21:35
Ursprungligen av BlackSmp:

Intressant. Du kunde alltså verifiera din id trots att appen såg ut så där.

Man lär sig alltid något

Jag kan inte verifiera id när bankid ser ut så där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-08-15 15:23

Efter att BankID uppdaterade så att det funkar med beta igen, så är jag väldigt sugen på att peta in betan i iPhone igen.
Men det var så jävlaaaaa jobbigt att nedgraderas så jag drar mig ändå.

Är det någon störig bugg som är kvar som just DU stör dig på nu i senaste betan?

Ursprungligen av josie:

Efter att BankID uppdaterade så att det funkar med beta igen, så är jag väldigt sugen på att peta in betan i iPhone igen.
Men det var så jävlaaaaa jobbigt att nedgraderas så jag drar mig ändå.

Är det någon störig bugg som är kvar som just DU stör dig på nu i senaste betan?

Stör mig på nya Safari, annars inga större problem. Plex och Twitter kraschar ibland, men det gör mig inget.

ja verkar funka fint nu efter de uppdaterade appen

  • Medlem
  • 2021-08-15 16:00
Ursprungligen av josie:

Efter att BankID uppdaterade så att det funkar med beta igen, så är jag väldigt sugen på att peta in betan i iPhone igen.
Men det var så jävlaaaaa jobbigt att nedgraderas så jag drar mig ändå.

Är det någon störig bugg som är kvar som just DU stör dig på nu i senaste betan?

Om man autoroterar skärmen i Bilder-appen så låser den och tvångsstängs. I alla fall på min SE 1st gen. Jag har skickat in buggrapport.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-08-15 16:18
Ursprungligen av barbapappa_86:

Stör mig på nya Safari, annars inga större problem. Plex och Twitter kraschar ibland, men det gör mig inget.

Jag gillar nya safari ?
Tack, plex & Twitter använder jag inte just nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-08-15 16:19
Ursprungligen av Alix:

Om man autoroterar skärmen i Bilder-appen så låser den och tvångsstängs. I alla fall på min SE 1st gen. Jag har skickat in buggrapport.

Ugh, irriterande. Men kunde varit värre. Bara i Bilder? Tack för varningen.

Ursprungligen av josie:

Efter att BankID uppdaterade så att det funkar med beta igen, så är jag väldigt sugen på att peta in betan i iPhone igen.
Men det var så jävlaaaaa jobbigt att nedgraderas så jag drar mig ändå.

Är det någon störig bugg som är kvar som just DU stör dig på nu i senaste betan?

att vissa saker/knappar ej fungerar i safari så måste använda google chrome..

  • Medlem
  • 2021-08-15 19:57
Ursprungligen av josie:

Ugh, irriterande. Men kunde varit värre. Bara i Bilder? Tack för varningen.

Om det är bara Bilder vet jag inte. Brukar inte autorotera som default på min lilla mobil. Ser inte video eller så på den.

Ursprungligen av josie:

Ugh, irriterande. Men kunde varit värre. Bara i Bilder? Tack för varningen.

Är dock inget generellt problem. Jag har det problemet som beskrivs. Bilder fungerar smärtfritt för mig.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-08-16 11:58
Ursprungligen av barbapappa_86:

Stör mig på nya Safari, annars inga större problem. Plex och Twitter kraschar ibland, men det gör mig inget.

Ursprungligen av josie:

Jag gillar nya safari ?
Tack, plex & Twitter använder jag inte just nu.

I nya Safari stör jag mig på att adressfältet, som är flyttat till nederkant, allt som oftast döljer knappar och länkar i nederkan på sidor.

  • Medlem
  • 2021-08-16 12:14
Ursprungligen av MatsOlov:

I nya Safari stör jag mig på att adressfältet, som är flyttat till nederkant, allt som oftast döljer knappar och länkar i nederkan på sidor.

Det vore fint om man alltid kunde minimera adressfältet, så som det blir när man skrollar nedåt, och att det flytande fönstret bara aktiveras när man trycker på det.

  • Medlem
  • 2021-08-16 12:18
Ursprungligen av Alix:

Om man autoroterar skärmen i Bilder-appen så låser den och tvångsstängs. I alla fall på min SE 1st gen. Jag har skickat in buggrapport.

Ursprungligen av josie:

Ugh, irriterande. Men kunde varit värre. Bara i Bilder? Tack för varningen.

Ursprungligen av BlackSmp:

Är dock inget generellt problem. Jag har det problemet som beskrivs. Bilder fungerar smärtfritt för mig.

Förtydligande: Det gäller om man har uppe en bild och man har tryckt på info och har infopanelen uppe.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-08-18 23:59

I beta 6 uppdateringen från 5 så spärrades bankid igen. Återstår att se om det räcker att bara fixa ett nytt igen eller om det kommer spärras igen och igen och igen..

Jag installerade iOS 15 PB4 efter att BankID släppte versionen med fixar för iOS 15. På kvällen samma dag uppdaterade jag till PB5 och för någon timme sedan uppdaterade jag till PB6. BankID har fungerat hela tiden och aldrig blivit spärrat.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-08-19 13:28
Ursprungligen av josie:

I beta 6 uppdateringen från 5 så spärrades bankid igen. Återstår att se om det räcker att bara fixa ett nytt igen eller om det kommer spärras igen och igen och igen..

Så blev det för mig med beta 5, nytt bankId så fungerade det. Med 6:an gick det vägen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-09-12 12:20

Med senaste uppdateringen av FrejaID så fungerar den med senaste iOS15 beta.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-09-14 13:49
Ursprungligen av MatsOlov:

I nya Safari stör jag mig på att adressfältet, som är flyttat till nederkant, allt som oftast döljer knappar och länkar i nederkan på sidor.

Det här problemet försvann med senaste betan.

  • Medlem
  • 2021-09-14 19:56

Nya iPad skeppas nästa vecka med iOS 15 installerat. Så vi får väl förmoda att det släpps publikt nästa tisdag?

Ursprungligen av Dalle:

Nya iPad skeppas nästa vecka med iOS 15 installerat. Så vi får väl förmoda att det släpps publikt nästa tisdag?

måndag den 20 september släpps det.

Bevaka tråden